مهندسی خط و سازه های ریلی در زمینه طراحی هندسی مسیر و زیرسازی و روسازی راهآهن و سازههای فنی گوناگون مانند پل، تونل، دیوار و ترانشه مطالعه میكند.
این رشته با این كه دارای نقاط مشتركی با مهندسی عمران است اما وجوه افتراق بسیاری نیز با رشته عمران دارد.
برای مثال در رشته مهندسی عمران اطلاعاتی در زمینه هیدرولوژی، هیدرولیك و سازههای آبی داده میشود در حالی كه یك مهندس خط و سازههای ریلی نیازی به این اطلاعات ندارد و در عوض باید در زمینه ناوگان و مسیر حركت دروسی را بگذراند همچنین در زمینه زیرسازی و روسازی راهآهن و ابنیه فنی این مسیر لازم است كه اطلاعات تخصصی داشته باشد چون ابنیة فنی كه در خطوط راهآهن به كار میرود، تحت تأثیر نیروهای دینامیكی قرار میگیرند در حالی كه سازههای متداول، رفتاری غیر از این دارند.
تواناییهای لازم :
دانشجوی سازههای ریلی باید سختكوش، جدی و مقاوم بوده و آمادگی كار در هر شرایطی را داشته باشد چون كار اصلی یك مهندس خط و ابنیه در بیابان، دشت، كویر و كوهستان است و فردی كه وارد این رشته میشود باید به كارهای اجرایی علاقهمند باشد.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه :
ریاضی، فیزیك ، استاتیك، شیمی عمومی، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، ریاضی مهندسی، برنامهسازی كامپیوتر.
دروساصلی و تخصصی:
رسم فنی و نقشهكشی، مقررات عمومی حركت، نقشهبرداری و عملیات، مقاومت مصالح، مبانی ارتباطات و علائم، مصالح ساختمانی ، دینامیك، مبانی سیر و حركت قطار، تحلیل سازهها ، مكانیك خاك، تكنولوژی بتن ، مبانی مهندسی برق، طراحی مسیر، هیدرولوژی مهندسی، سازه فولادی، سازههای بتن آرمه، زیرسازی مسیر، روسازی راهآهن ، نقشهبرداری مسیر و عملیات، پلهای راهآهن ، تونلسازی، ابنیه مسیر، ایستگاه راهآهن، نگهداری خطوط، متره و برآورد پروژه، ماشینهای ریلی، دستگاه خطوط، پروژه طراحی مسیر، بوژی و لكوموتیو، پروژه پلهای راهآهن.
موقعیت شغلی در ایران:
بازار كار مهندسی خط و سازههای ریلی مانند مهندسی ماشینهای ریلی است با این تفاوت كه فارغالتحصیل این رشته میتواند علاوه بر صنعت راهآهن، موقعیت شغلی یك مهندس عمران را نیز داشته باشد.
منبع: