کیفیت چیست؟
کیفیت را میتوان از دیدگاههای گوناگون تعریف کرد. در یک نگرش آرمانی، محصول یا خدمتی واجد کیفیت است که عیب و نقصی نداشته باشد. این امر نیز کلاً حسی است و تشخیص آن با فردی است که با محصول مواجه میگردد. مشتریان و مصرفکنندگان، محصولی را میپسندند و آن را واجد کیفیت میدانند که هر چه بیشتر با خواستههای آنها مطابقت داشته و نیازهای آنها را برآورده سازد .از دیدگاه فنی کیفیت عبارت از انطباق کامل مشخصات فرآورده یا خدمت با مقادیر از قبل تعیین شده است .این دیدگاه تا حدود زیادی بر مقادیر و کمیتهای قابل اندازهگیری و همچنان بر ضمانت اجرای آنچه خواسته شده با آنچه در حال حاضر موجود است، تکیه دارد
بنگاهها، برای کسب حداکثر موفقیت میبایستی شناختی دقیق از خواستههای مشتریان به دستآورند. برای دستیابی به این هدف، بنگاه تامینکننده باید محصول را از دیدگاه مشتری بنگرد. حتی لازم است که بنگاهها از این حد نیز فراتر رفته و ارزش محصول در ترتیبات کسب و کار مشتری را نیز مورد توجه قراردهند. این امر، برای کسب درک و شناخت هرچه بهتر ارزش محصول نزد مشتری، امری مهم است. درک دقیق خواستهها، الزامات، ترجیحات و فرایند خرید مشتری، مدیران تامینکننده را یاری خواهد کرد تا دریابند منابع و تواناییهای بنگاه، درچه شرایطی از بیشترین امکان برای ایجاد و ارائه ارزش برخوردارند.
برای مهندسی ارزش تعریف های مختلفی ارائه شده است که مفهوم کلی آنها یکسان است.
از جمله تعریف آقای مایلز مبتکر و بنیانگذار مهندسی ارزش:
مهندسی ارزش دیدگاهی خلاق و سازمان یافته با هدف شناسائی کار آمد هزینه غیر ضروری است.
یعنی هزینه هایی که: نه به کیفیت، نه به بهره برداری، نه به عمر مفید، نه به زیبایی ظاهری و نه به مشخصات در خواستی کارفرما مربوط می شود.
البته می توان مهندسی ارزش را روشی برای تعیین الویت ها و هزینه کردن پول و منابع برای کار های دارای ارزش بیشتر و هزینه کمتر و تخصیص بهینه منابع دانست.
1- در اشخاص میل به کار کردن را پدیدآورید.
باید سعی کرد که مردم با رضا و رغبت و خود کارانه به دنبال کارها بروند در حقیقت، رییس یک سازمان نباید نقش راننده را به عهده بگیرد. بلکه باید به رهبری بپردازد و نه اینکه با استفاده از قدرت اداری ،کارمندان را به کار وادارد که این تلاشی زودگذر خواهد بود . اما اگر رهبری به وجهی صحیح اعمال شود و مجریان به طیب خاطر از او پی روی کنند ، هدف مشترک و رضایت خاطر ، موجب تحرک و خودکاری میشود. البته راههای مختلفی برای این کار وجود دارند که در دنیای صنعتی به آن "فروش عقاید " میگویند . یعنی اینکه رهبر برای عقیده خود خریدار دست و پا کند.
مدیریت کیفیت جامع (TQM) چیست؟
بشر از بدو خلقت با کیفیت سرو کار داشته است؛ مثلا در ساختن خانه و محل سکونت خود و در تشخیص مناسب بودن اسلحه و وسیله دفاعی خود، به نوعی از آن استفاده کرده است. دیری نپایید که با گسترش پهنه نیازهای آدمی و در پی آن ایجاد بازارهایی جهت دادوستد کالاها و خدمات، مساله کیفیت و وسعت یافتن بیش از پیش بازارها و کنترل کیفیت مطرح شد و پس از چندی، به عنوان عاملی اساسی و تاثیرگذار در عرصه تولید کالا و ارائه خدمات شناخته شد. با وقوع انقلاب صنعتی در قرن هیجدهم او روی آوردن به تولید انبوه توسط بنگاههای اقتصادی مختلف، زمانی کوتاه و به صورتی چشمگیر، کمکم زمانی کوتاه به صورتی چشمگیرف زمزمههایی درباره لزوم به کارگیری روشهای علمی در زمینه کنترل کیفیت به گوش رسید. تاریخچه این دانش که اکنون چند دههای بیش نیست که به عنوان یک حوزه علمی مستقل مطرح شده، گواه آن است که سرآغاز توسعه و گسترش فعالیتهای کنترل کیفیت به صورت حاضر در اوایل قرن بیستم بوده است.
امروزه سیستمهای كامپیوتری نقش عمده ای در تسریع و ارتقای كیفیت فعالیت های مهندسی از جمله طراحی و ساخت كارخانجات واحدهای تولیدی و راهبری آنها دارند. بطوری كه اكنون ارایه خدمات مهندسی خواه در دفاتر طراحی و دفاتر كارفرمایان، و خواه از شركتی به شركت دیگر بدون دخالت كامپیوتر در مراحل مختلف برآورد و انجام محاسبات، نقشه كشی، تولید و انتقال مدارك و مدیریت اطلاعات و اسناد، خارج از عرف و تقریباً بی معناست.
در میان كشورهای صنعتی جهان، آلمان با در اختیار داشتن بخش بزرگی از بازار بین المللی در صنایع گوناگون، نسبت به كنترل كیفیت كالا و دست آوردهای صنعتی از پیشرفته ترین راهكارهای علمی سود می جوید. كنترل كیفیت در واحدهای تولیدی آلمان به گونه ایست كه این كشور پس از دو جنگ جهانی، بحران های متعددی را پشت سر نهاده و به یك قدرت بزرگ صنعتی و اقتصادی تبدیل شده است در این نوشتار ضمن مروری بر اقتصاد و ساختار صنعتی آلمان، با چگونگی كنترل كیفیت در این كشور آشنا می شویم. دانشنامه مرجع مهندسی ایران
در این مقاله براساس تجربیات حاصله از انجام بیش از 300پروژه ششسیگما در سازمانهای ایرانی اعم از تولیدی و خدماتی، و آموزش ششسیگما در سطوح کارشناسی کمربندسبز، کمربندسیاه و مدیران ششسیگما در ایران پیشنهاداتی برای اجرای اثربخش رویکرد بهبود ششسیگما با درنظر گرفتن شرایط منحصر بفرد سازمانهای ایرانی ارائه شده است. این مقاله سعی دارد تا مدیران و کارشناسان ششسیگما را از موانع بازدارنده و فرصتهای توسعه ششسیگما در ایران آگاه سازد. موضوعاتی که دراین مقاله مورد بررسی قرار گرفته است طیف متنوعی از نکات را دربرگرفته است که میتوان به بررسی زیرساختهای شش سیگما، نقش مدیریت در ششسیگما و درنهایت اعمال تصحیحات و اصلاحاتی بر متدولوژی DMAIC1 اشاره نمود.
كایزن تركیبی دو كلمه ای از یك مفهوم ژاپنی است كه تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. در واقع كایزن بر این فلسفه استوار است كه برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم ، بلكه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنكه پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.
KAI + ZEN = KAIZEN
بهبود مستمر و تدریجی با بهره گیری از مشاركت كاركنان
واژه TRIZ برگرفته شده از حروف اول کلمات در عبارت روسی زیر میباشد :
(Teoriya Resheniya Izobrototelskikh Zadatch)
که برابر انگلیسی آن عبارت Theory of Inventive Problem Solving (با مخفف TIPS) است که به معنای نظریه حل ابداعانه مساله میباشد . این دانش در سراسر جهان تحت عنوان TRIZ شناخته میشود و متداول شدن این نام به این علت است که بنیانگذار آن ، دانشمند خلاقیتشناس روسی گنریچ سائولویچ آلتشولر (G.S. Altshuller) میباشد.
اگر سابقه ی صنعت و چگونگی رشد آن در كشورهای جنوب شرقی آسیا را مورد مطالعه قرار دهیم به این مطلب خواهیم رسید كه در كمتر مواردی این كشورها دارای ابداعات فن آوری بوده اند و تقریبا در تمامی موارد، كشورهای غربی (آمریكا و اروپا) پیشرو بوده اند. پس چه عاملی باعث این رشد شگفت آور و فنی در كشورهای خاور دور گردیده است؟ در این نوشتار به یكی از راهكارهای این كشورها در رسیدن به این سطح از دانش فنی می پردازیم.
مدیریت استراتژیك چیست؟
هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفهای چندگانهای كه سازمان را قادر میسازد به هدفهای بلندمدت خود دست یابد.