بارکد سایت
موضوعات مطالب
مهندسی مکانيک - جامدات
مهندسی مکانيک - سیالات
مهندسی مکانيک - ساخت و جوش
مهندسی مکانيک - خودرو
مهندسی برق - الکترونیک
مهندسی برق - مخابرات
مهندسی برق - قدرت
مهندسی عمران - عمران
مهندسی عمران - آب
مهندسی عمران - نقشه برداری
مهندسی مواد - متالورژی
مهندسی مواد - سرامیک
مهندسی کامپيوتر - نرم افزار
مهندسی کامپيوتر - سخت افزار
مهندسی شيمی - پالایش
مهندسی شيمی - معدنی و غذایی
مهندسی کشاورزی
مهندسی معماری
مهندسی منابع طبیعی
مهندسی صنايع
مهندسی هوافضا
مهندسی پزشکی
مهندسی نفت و گاز
مهندسي فناوری اطلاعات
مهندسی معدن
مهندسی نيروگاه
مهندسی رباتیک
مهندسی نساجی
مهندسی پلیمر
مهندسی راه آهن
مهندسی هسته ای
مهندسی دریا
مهندسی اپتیک و فوتونیک
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
هندبوک ها و جزوه های مهندسی
پایان نامه ها و پروژه های مهندسی
علم نانو تکنولوژی
علم کار آفرينی
علم نگهداری و تعمیرات
آشنایی با رشته های مهندسی
آشنایی با رشته های غیر مهندسی
کارشناسی ارشد - منابع و رشته ها
ورود به دانشگاه - کنکور
آموزش زبان انگلیسی
آگهی های استخدام
رایانه و اینترنت
دانلود نرم افزار
تصاویر جالب
English Articles
بخش های ویژه
کنکور 90
آشنایی با رشته های مهندسی
دانلود مقاله های پی دی اف - PDF
  نانو فناوری
  بررسی ساختار و عملكرد آلیاژهای حافظه دار در پزشكی
  پروتکل  نقطه به نقطه
  فهرست کامل خطاهای مودم هنگام اتصال به اینترنت
  تاثیر روانکار بر صافی سطح درتراشکاری آلومینیوم
  كارآفرینی چیست؟
  برج خنک کننده
  خواص دارویی و درمانی گیاهان
  Hydraulic Turbines
  نیروگاههای زمین گرمایی - لاتین
  توربین بخار - لاتین
  آشنایی با فرمت Mpeg-2
  نانو کامپوزیت های نانو ذره ای
  آشنایی با مدارهای فرمان
  170 نکته اجرایی در ساختمان
  روش های شناسایی و مقابله با موشک کروز
  سیستم های جدید ذخیره سازی انرژی در چرخ طیار
  معرفی تكنولوژی سوپرآلیاژ و میزان كاربرد آن در جهان و ایران
  موتورهای استرلینگ
  نانوحسگرها
  نقش شبیه سازی در مهندسی فرآیند
  روشهای پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری
  17 توصیه مهم در مدیریت
  کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات
  کانی شناسی طلا
  تاریخچه گیربکسهای اتوماتیک
  تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان
  کامت، نخستین هواپیمای مسافربری جت جهان
  مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  اتوماسیون صنعتی - Industrial automation
  نانوالکترونیک چیست؟
  شبکه های عصبی
  آزمونهای غیر مخرب (Non Destructive Testing)
  تعیین جنسیت جوجه ها پیش از تفریخ بصورت اتوماتیك
  تاریخچه هواپیما
  بازرسی کیفی مخازن تحت فشار
  آبیاری و انواع روشهای آن
  صنعت و تکنولوژی هوافضا
  روشهای تصفیه مواد نفتی
  گاز از خام تا فرآورده
جهت دانلود راحتتر فایل های بالا روی آنها کلیک راست کرده و Save Target As را انتخاب نمایید.
آمار
درباره سایت
دانشنامه مرجع مهندسی ايران - Iran Engineering Reference Encyclopedia از سال 1385-2006 در دو نسخه، تا به امروز با رویکردی علمی، در جهت ارائه مطالب کاربردی در تمام گرایش های مهندسی با بهترین کیفیت محتوایی، ویرایشی، ترتیب و دسترسی آسان و بدور از مطالب و تبلیغات شایع، کوشیده است.
شما دانشجویان و کاربران گرامی می توانید با معرفی سایت به دوستان خود و ذکر منبع نوشتار ها هنگام برداشت، از آن حمایت، و پیشرفت علمی و محتوایی دانشنامه مرجع مهندسی ايران را تضمین نمایید.

با ما در ارتباط باشید:
دریافت ها
هندبوک و جزوه های مهندسی
پایان نامه و  پروژه های مهندسی
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
جدیدترین مقاله های سایت
» طرز کار برنامه های ضد ویروس (Anti-Virus)
» آشنایی با پارامترهای مودم TD-LTE، شامل RSRP، RSRQ، RSSI، CINR
» کتاب نقشه کشی برق ساختمان + دانلود
» آشنایی با برخی از پر کاربردترین مخفف های دنیای کامپیوتر و اینترنت - Computer Abbreviations
» حل مسائل پیچیده ریاضی با نرم افزار Matbasic 1.29 + دانلود
» استفاده از فوران گیرهای سطحی به همراه سیستم ESG در سکوهای نیمه شناور حفاری
» آموزش نصب VMware ESXi 5.0 + دانلود به صورت PDF
» مصارف عمده تيتانيوم در صنعت
» پلاتين یا نقره كوچك
» آشنایی با محيط زيست دریای خزر
» آشنایی با مؤسسه ملی اقیانوس شناسی
» روش های عمده استخراج طلا
» ویژگیهای شیمیایی آب دریای خزر
» تکنیک های تند خوانی
» مدیریت کیفیت – ISO 9001 QMS
» درخواست پیشنهاد یا RFQ چیست؟ - Request for Quotation
» Invent Your Own Computer Games with Python
» ترکهای سطوح بتنی - Cracks in concrete surfaces
» نگاهی به بیماری مایکوپلاسمای پرندگان
» اهمیت پرورش گیاهان دارویی در فضای سبز شهری
» مروری بر پیشینه آلودگی هوا، منابع و راههای پیشگیری
» 9 روش برای طراحی موفق آرم تجاری
» روش های تعیین محل ایستگاه ها برای پمپاژ آب
» استاندارد W3C و معتبر سازی کدهای HTML
» تاریخچه ی پیدایش ساختمان های غلافی - ساختمان اپرای سیدنی
» کتاب راهنمای کامل خط فرمان در سیستم عامل لینوکس
» عیوب ناشی از ماسه داغ در خطوط قالبگیری با ماسه تر‏
» آشنایی با کابل HDMI و انواع آن
» مبردها و مواد سرمازا
» تعیین دوره مطلوب فعالیتهای نت پیشگیرانه
World Engineering
Discovery Science
Engineering Global
Try Engineering
the Code Progect
National Geographic
مقاله های پربازدید
» اتوماسیون صنعتی
» تعریف ماشینکاری الکتروشیمیایی
» دمای بین پاسی در جوشکاری
» شناسایی از طریق فرکانس رادیویی
» اندروید چیست؟
» 160 نكته در مدیریت
» مهندسی مجدد
» نرم افزارهای برتر مهندسی مکانیک
» شش سیگما چیست؟
» مخفف ها در مهندسی شیمی
» تکنولوژی کابلها در صنعت برق
» جوشكاری فولادهای آستنیتی منگنز
» لغات تخصصی پر کاربرد کامپیوتر
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» مراحل تمایزفیزیولوژیکی جوانه
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» دانلود کتاب آموزش اسکیس و راندو
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مقدمه ای بر بتن الیافی
» تعریف متره و برآورد و انواع آن
» تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک
» توربو شارژرها چگونه کار می کنند؟
» اهمیت رمزنگاری در امنیت شبكه
» استفاده از آب پنیر در تغذیه طیور
» تاریخچه نگهداری و تعمیرات
» پل ها و انواع آن
» كاربردهای قیر زغال سنگی
» تکنولوژی حفاری نفت و گاز با لیزر
» خواص و نحوه ی تولید الیاف کربنی
» باران اسیدی
» معرفی نسل های مختلف جنگنده ها
» روشهای تحلیل دینامیکی
» معماری ارگانیک
» جوشكاری زیر آب
» اصطلاحات انگلیسی هیدرولوژی
» پدیده کرونا
» تجهیزات حفاظت الکتریکی
» تجهیزات پستهای فشار قوی
» آموزش شبكه
» ترمزهای هواپیماهای جت
» پلاستیك های زیستی
» انرژی زمین گرمایی
» گریس و ساختار آن
» سازه های ماکارانی
» سیستم های رادیوئی تروپوسکتر
» برج های خنك كننده
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» جوشکاری لیزری
» پست مدرنیسم
» موشک باستیک
» سوگند نامه مهندسی
» مدیریت حفاظت بتن
» نرم افزار ویکیپدیا آفلاین فارسی
» تشریح کامل مراحل پی سازی
» واکسیناسیون در طیور
» اصول کار کوره
» انواع روشهای لیچینگ
» الکترو موتور وعیب یابی آن
» ماشینهای الکتریکی
» كود دهی گیاهان گلخانه ای
» اصول محاسبات بارهای برودتی
» آزمونهای غیر مخرب
» انواع سوخت موشکها
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» برج های خنك كننده
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» اهداف واحد کنترل کیفیت در معدن
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» راهنمای تشخیص معایب پیستون
» روشهای تصفیه مواد نفتی
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» مشکل پیچیدگی در جوشکاری
لینك دوستان
امکانات
گرایش های علمی و تحصیلی کاربران





RSS
My Tinylink
دانشنامه مرجع مهندسی ایران در زمینه های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی متالورژی و مواد، مهندسی شیمی و پلیمر، مهندسی نفت، مهندسی نساجی، مهندسی هوافضا، مهندسی رباتیک، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی معماری، مهندسی پزشکی، مهندسی معدن، مهندسی راه آهن، مهندسی نیروگاه و زمینه های علمی نانو تکنولوژی، کارآفرینی، نگهداری و تعمیرات، آشنایی با رشته های مهندسی و غیر مهندسی، مجموعه ای ازرشمند و علمی برای تمام مهندسان و همه علاقه مندان این حوزه ها می باشد.
تبلیغات
نخستین سرویس کوتاه کننده لینک در ایران
ابزار های مهندسی سرویس خبر خوان

مهندسی مکانیک مهندسی برق مهندسی عمران مهندسی کشاورزی مهندسی مواد مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی مهندسی هوافضا مهندسی صنایع مهندسی معماری مهندسی نفت مهندسی فناوری اطلاعات مهندسی پزشکی مهندسی نساجی مهندسی معدن مهندسی رباتیک
Drilling Data Handbook Download        Moving to Microsoft Visual Studio 2010       Handbook Highway Engineering       کتاب فارسی آموزش اسکیس و راندو       Advances in Mechanics of Solids       Modern Design Magazine #1

تعریف پل
پل یک سازه است که برای عبور از موانع فیزیکی از جمله رودخانه ها و دره ها استفاده می شود. پلهای متحرک نیز جهت عبور کشتیها و قایقهای بلند از زیر آنها ساخته شده است.

تاریخچه پل
ایجاد گذرگاهها و پلها برای عبور از دره ها و رودخانه ها از قدیمی ترین فعالیتهای بشر است. پلهای قدیمی معمولا از مصالح موجود در طبیعت مثل چوب و سنگ والیاف گیاهی به صورت معلق یا با تیرهای حمال ساخته شده اند.پلهای معلق از کابلهایی از جنس الیاف گیاهی که از دو طرف به تخته سنگها و درختها بسته شده و پلهای با تیر حمال از تیرهای چوبی که روی آنها با مصالح سنگی پوشیده می شد، ساخته شده اند.

ساخت پلهای سنگی به دوران قبل از رومیها بر می گردد که در خاور میانه و چین پلهای زیادی بدین شکل برپا شده است. در اروپا نیز اولین پلهای طاقی را 800 سال قبل از میلاد مسیح، برای عبور از رودخانه ها از جنس مصالح سنگی ساخته اند.

اغلب پلهای ساخته شده توسط رومیها از طاقهای سنگی دایره شکل با پایه های ضخیم تشکیل یافته است.در ایران نیز ساختن پلهای کوچک وبزرگ از زمانهای بسیار قدیم رواج داشته و پلهایی نظیر سی و سه پل، پل خواجو و پل کرخه بیش از 400 سال عمر دارند.

از قرن یازدهم به بعد روشهای ساختن پلها پیشرفت قابل توجهی نمود و به تدریج استفاده از دستگاههای فشاری از مصالح سنگی و آجر با ملاتهای مختلف و دستگاههای خمشی از چوب متداول گردیده و تا اوایل قرن بیستم ادامه یافت. شروع قرن بیستم همراه با استفاده وسیع از پلهای فلزی و سپس پلهای بتن مسلح می باشد.

 از اوایل قرن نوزدهم ساخت پلهای معلق، قوسی یا با تیر حمال از آهن آغاز شد. اولین پل معلق از آهن در سال 1796 به دهانه 21 متر در آمریکا ساخته شد، همچنین در سال 1850 یکی از مهمترین پلهای با تیر حمال از جنس آهن متشکل از دو دهانه 140 متر و دو دهانه 70 متری در انگلستان ساخته شد.

 
طولانی ترین پل معلق به طول تقریبی 7 کیلومتر

طولانی ترین پل معلق به طول تقریبی 7 کیلومتر در سانفرانسیسکو ساخته و بزرگترین دهانه معلق به طول تقریبی 1400 متر در انگلیس (روی رودخانه هامبر) طراحی شده اند. در سالهای اخیر طرح پلهای ترکه ای فلزی (با کابل مستقیم) نیز برای دهانه های بزرگ مورد توجه قرار گرفته و بعد از نخستین پل که در سال 1955 به دهانه 183 متر در سوئد ساخته شده، پلهای زیادی اجرا شده است.

پلها را از نقطه نظر مصالح تشکیل دهنده به شکل زیر طبقه بندی می کنند :

پلهای چوبی:

این پلها معمولا" به شکل قوسی، با تیرهای مشبک و یا تیرهای حمال ساخته شده و در حال حاضر استفاده از آنهابه صورت موقتی می باشد.

پلهای سنگی:

با توجه به مقاومت مناسب فشاری مصالح سنگی، بسیاری از پلهای طاقی از این مصالح ساخته شده اند.نظر به کمبود افراد سنگ کار و زمان نسبتا طولانی لازم برای تهیه مصالح و اجرای سازه، امروزه استفاده از این پلها محدود می باشد.

پلهای بتنی:

در بسیاری از پلهای طاقی شکل، در حال حاضر از بتن، با توجه به مقاومت فشاری مطلوب آن به جای سنگ استفاده می شود.

پلهای بتن مسلح:

با توجه به روش اجرا و نحوه بتن ریزی، پلهای بتن مصلح را می توان از مقاطع مختلف و با اشکال دلخواه ساخت. با وجود این استفاده از مقاطع ساده در جهت کاهش بهای قالب بندی همواره مورد نظر است.در بعضی از حالات استفاده از سیستم پیش ساختگی باعث حذف اجزاء نگهدارنده قالبها و در نتیجه صرفه جوئی قابل ملاحظه می شود.

پلهای بتن پیش تنیده:

با پیشرفت این تکنیک، به تدریج در دامنه وسیعی از ابنیه فنی،پلهای بتن پیش تنیده جایگزین پلهای فلزی و پلهای بتن مسلح شده اند. بدین ترتیب با صرف هزینه کمتر، پلهای با دهانه بزرگ ساخته می شوند. از طرف دیگر استفاده از این مصالح امکان به کارگیری تکنیک های جدید پل سازی را می دهد.

پلهای فلزی:

این پلها به اشکال مختلف، با تیرهای حمال معمولی یا تیرهای مشبک فولادی، با قوس یا قالبهای فلزی، نورد شده از ورق و المانهای اتصالی ساخته شده اند. در ساخت این پلها گاهی نیز از آلیاژهای سبک یا مقطع مرکب استفاده می گردد.

 

 استفاده از فولاد در ساخت پلهای فلزی از قرن گذشته شروع و با عنایت به مقاومت کششی و فشاری مطلوب این مصالح در سطح وسیع متداول گردید. باتوجه به فزونی بهای تولید، معمولاً نیمرخهای فولادی دارای ضخامت ناچیز بوده و در نتیجه علاوه بر مسئله زنگ زدن و خوردگی، خطر بروز ناپایداری های الاستیک نیز همواره موجود می باشد.

پوشش پلهای فلزی :

پوشش پلهای فلزی را می توان از چوب مصالح سنگی بتن مسلح و یا از ورقهای فلزی انتخاب نمود. استفاده از چوب برای پوشش پلها در زمانهای بسیار قدیم رایج بوده اما امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین در طرحهای جدید از پوشش مصالح سنگی نیز به علت وزن زیاد آن، کمتر استفاده می شود در این راه حل تیرهای حمال طولی پل بوسیله قوسهائی از آجر و مصالح سنگی به هم متصل می شوند.

پوشش بتن مسلح:

این پوشش از یک دال بتن مسلح که روی تیرچه های طولی و تیرهای عرضی پل تکیه نموده تشکیل یافته است.پوشش بتن مسلح مقاومت و صلبیت لازم را به سازه داده و از نظر اجرائی نیز آسان و بسیار متداول می باشد.

پوشش فلزی:

یک نوع از این پوششها از یک سری صفحات فلزی که بوسیله بتن مسلح پوشیده شده و روی بال فوقانی تیرچه طولی جوش شده اند تشکیل شده است ضخامت کل حاصله معمولاً ضعیف (بین 10تا 20 سانتی متر ) است.

یکی دیگر از انواع پوششهای فلزی متداول دال ارتوتروپ است این پوشش از یک صفحه فلزی که در جهت عمودی بوسیله ورقهای ساده یا جعبه ای تقویت شده تشکیل یافته است، صفحه فلزی نقش بال فوقانی تیرها رابه عهده داشته و ضمن شرکت در مقاومت خمشی بارهای موضعی حاصل از چرخ وسائل نقلیه رانیز تحمل می کند.

ضخامت آن معمولاً حدود 12 میلی متر (برای جان جعبه ای )تا 14 میلی متر(برای جان ساده)می باشد. دال ارتوتروپ در مجموع روی اجزاء اصلی پل (تیرهای طولی و عرضی )تکیه نموده است.

 طبقه بندی پلهای فلزی:

پلهای فلزی را می توان با توجه به نوع سیستم باربر به شرح زیرطبقه بندی نمود:

•           پل باتیرهای حمال 

•           پل قوسی 

•           پل با کابلهای باربر

پل با تیرهای حمال

این پلها از متداول ترین انواع مورد استفاده برای دهانه های متوسط (تا250 متر)می باشند . تیرهای حمال معمولا به صورت شبکه های فلزی مقاطع جعبه ای یا تیرهای مرکب تو پر ساخته شده و تغییر شکل بسیار محدودی خواهند داشت. شبکه های فلزی معمولآ سبک بوده اما با توجه به خصوصیات ظاهری آنها ،کمتر در مناطق شهری مورد استفاده قرار می گیرند.در حالت کلی این پلها را نیز می توان به شرح زیر تفکیک نمود:

پل با تیرهای حمال جانبی :

در این حالت تیرهای حمال جانبی معمولآ از شبکه های فلزی تشکیل شده و اجزاء اصلی باربر تابلیه می باشند. در شرایطی که عرض پل محدود باشد ( کمتر از14 متر ) می توان از این سیتستم استفاده نمود.

پل با تیر های حمال تحتانی:

در این حالت تیرهای حمال عمومآاز نوع تیرهای مرکب با جان تو پر ( که از چند ورق فلز با اتصال پیج پرچ یا جوش تشکیل شده اند ) می باشند. تیرهای حمال با ارتفاع ثابت یا متغیر ساخته شده و در نتیجه ضمن حصول منظره مناسب صرفه جوئی مهمی نیز در مصرف مصالح خواهد شد. همچنین در بعضی شرایط می توان سبستم متشکل از تیرها یا حمال تحتانی را با یک مقطع جعبه ای جایگزین نمود.

پل قوسی



پل قوسی، پلی است با تکیه گاه های انتهائی در هر طرف، که شکلی نیم دایره مانند دارد. پلی که از رشته ای از قوسها تشکیل شده باشد، پل دره ای نامیده می شود. پل قوسی ابتدا توسط یونانی ها و از سنگ ساخته شد. بعدها، رومیان باستان از ملات در پل های قوسی خود استفاده کردند.
با توجه به اصول مقاومت مصالح، شعاع قوس وابعاد این پلها را طوری انتخاب می کنند که بارهای قائم وارده تبدیل به یک نیروی فشاری در امتداد قوس شود. بنا براین در مناطقی با کیفیت خاک مناسب،می توان دهانه های بزرگ ( تا حدود500متر) را با پلهای قوسی طی نمود.
پل ترکه ای:
در این پلها،تابلیه به صورت یک صفحه صلب از یک طرف روی پایه های کناری (کوله ها) و دو پایه بلند میانی و از طرف دیگر به طور الاستیک روی کابلهای مورب تکیه نموده است. این کابلها در تمام طول پل گسترش می بابند بار وارده را به پایه های بلند میانی منتقل می نمایند. کابلهای ذکر شده را می توان در دو صفحه قائم و به طور موازی در دو طرف تابلیه قرار داده و یا در جهت عرضی نیز به طور مورب و در امتداد محورطولی پل به پایه میانی متصل نمود.
همچنین در بعضی شرایط می توان از یک مجموعه کابل که در امتداد محور طولی پل قرار می گیرند استفاده نمود.
پایه های میانی پل به شکل I ، A یا H طرح شده و معمولآ از فولاد یا بتن مسلح می باشد،پلهای ترکه ای به تعداد زیاد و تا دهانه 500 متر ساخته شده اند.


پل معلق:

در این پلها نیز تابلیه به صورت یک صفحه صلب روی پایه های کناری و میانی تکیه نموده است.

نگهداری پل

با توجه به مخارج سنگین انجام شده برای اجرای ابنیه بتنی،مسئله نگهداری دقیق این سازه ها در برابر آب و باد دو یخبندان از اهمیت خاصی بر خوردار است.

در مناطقی که بستر رودخانه سست بوده و در اثر طغیان آب امکان شسته شدن داشته باشد باید وضعیت آن را در اطراف پل بعد از طغیانهای مختلف مورد برسی قرار داد تا با تدابیر مختلف از خالی شدن خاک اطراف پی ها و در نتیجه تخریب پایه ها جلوگیری شود. لایه عایق کاری و آسفالت کف جاده باید طوری انجام شود که از نفوذ و باقی ماندن آب در جسم پل جلوگیری شود.

بعد از پایان ساختمان پل و قبل از تحت سرویس قرار گرفتن،المانهای مختلف آنرا باید به دقت مورد بازدید قرار داد تا مشخص شود تحت بارهای دائمی و دستگاههای ساخت،تغییر شکل ها و ترک های پیش بینی نشده در آن ایجاد نشده باشد، همچنین بعد از آزمون بار گذاری که تحت شدید ترین بارگذاری ممکنه در طول دوره سرویس قرار می گیرد، باید کلیه تغییر شکلهای ایجاد شده و فلش مقاطع بحرانی، ترک های احتمالی، نشست پایه ها، تغییر فرم دستگاههای تکیه گاهی و اتصالات مختلف به دقت مورد برسی قرار گیرند.

در طول دوره بهره برداری نیز در زمانهای مشخص باید قسمتهای مختلف پل مورد بازدید قرار گیرند به عنوان مثال:در پلهای فلزی که احتمال از بین رفتن اتصالات پیچ و جوش، زنگ زدن المانها و خوردگی آنها و بروز نا پایداریهای الاسیتک موجود است. این بازدیدها باید به طور مداوم و حداقل هر پنج سال یکبار انجام شده و برای جلو گیری از تخریب قطعات، آنها را با مواد مناسب پوشانید. همجنین در مورد پلهای بتن پیش تنیده شده وضع دستگاههای مهارتی و کشش کابلها مورد بررسی قرار گرفته و با انجام عمل تزریق به نحو مناسب، از زنگ زدگی کابلها جلوگیری به عمل آید.

از عبور سربارهای غیر مجاز که در طرح ومحاسبه قطعات پل در نظر گرفته نشده اند،اکیدن جلوگیری شود.

منبع:

دانشنامه مرجع مهندسی ايران - WWW.SMSM.IR

توضیحات:

(برداشت این مقاله تنها با ذکر منبع مجاز است)


نوع مطلب : مهندسی عمران - عمران
نوشته شده در دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ توسط SMSM |           |
تبلیغات
آی پی خود را ببنید
بازی فکری: تست تمرکز
بازی شطرنج آنلاین