بارکد سایت
موضوعات مطالب
مهندسی مکانيک - جامدات
مهندسی مکانيک - سیالات
مهندسی مکانيک - ساخت و جوش
مهندسی مکانيک - خودرو
مهندسی برق - الکترونیک
مهندسی برق - مخابرات
مهندسی برق - قدرت
مهندسی عمران - عمران
مهندسی عمران - آب
مهندسی عمران - نقشه برداری
مهندسی مواد - متالورژی
مهندسی مواد - سرامیک
مهندسی کامپيوتر - نرم افزار
مهندسی کامپيوتر - سخت افزار
مهندسی شيمی - پالایش
مهندسی شيمی - معدنی و غذایی
مهندسی کشاورزی
مهندسی معماری
مهندسی منابع طبیعی
مهندسی صنايع
مهندسی هوافضا
مهندسی پزشکی
مهندسی نفت و گاز
مهندسي فناوری اطلاعات
مهندسی معدن
مهندسی نيروگاه
مهندسی رباتیک
مهندسی نساجی
مهندسی پلیمر
مهندسی راه آهن
مهندسی هسته ای
مهندسی دریا
مهندسی اپتیک و فوتونیک
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
هندبوک ها و جزوه های مهندسی
پایان نامه ها و پروژه های مهندسی
علم نانو تکنولوژی
علم کار آفرينی
علم نگهداری و تعمیرات
آشنایی با رشته های مهندسی
آشنایی با رشته های غیر مهندسی
کارشناسی ارشد - منابع و رشته ها
ورود به دانشگاه - کنکور
آموزش زبان انگلیسی
آگهی های استخدام
رایانه و اینترنت
دانلود نرم افزار
تصاویر جالب
English Articles
بخش های ویژه
کنکور 90
آشنایی با رشته های مهندسی
دانلود مقاله های پی دی اف - PDF
  نانو فناوری
  بررسی ساختار و عملكرد آلیاژهای حافظه دار در پزشكی
  پروتکل  نقطه به نقطه
  فهرست کامل خطاهای مودم هنگام اتصال به اینترنت
  تاثیر روانکار بر صافی سطح درتراشکاری آلومینیوم
  كارآفرینی چیست؟
  برج خنک کننده
  خواص دارویی و درمانی گیاهان
  Hydraulic Turbines
  نیروگاههای زمین گرمایی - لاتین
  توربین بخار - لاتین
  آشنایی با فرمت Mpeg-2
  نانو کامپوزیت های نانو ذره ای
  آشنایی با مدارهای فرمان
  170 نکته اجرایی در ساختمان
  روش های شناسایی و مقابله با موشک کروز
  سیستم های جدید ذخیره سازی انرژی در چرخ طیار
  معرفی تكنولوژی سوپرآلیاژ و میزان كاربرد آن در جهان و ایران
  موتورهای استرلینگ
  نانوحسگرها
  نقش شبیه سازی در مهندسی فرآیند
  روشهای پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری
  17 توصیه مهم در مدیریت
  کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات
  کانی شناسی طلا
  تاریخچه گیربکسهای اتوماتیک
  تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان
  کامت، نخستین هواپیمای مسافربری جت جهان
  مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  اتوماسیون صنعتی - Industrial automation
  نانوالکترونیک چیست؟
  شبکه های عصبی
  آزمونهای غیر مخرب (Non Destructive Testing)
  تعیین جنسیت جوجه ها پیش از تفریخ بصورت اتوماتیك
  تاریخچه هواپیما
  بازرسی کیفی مخازن تحت فشار
  آبیاری و انواع روشهای آن
  صنعت و تکنولوژی هوافضا
  روشهای تصفیه مواد نفتی
  گاز از خام تا فرآورده
جهت دانلود راحتتر فایل های بالا روی آنها کلیک راست کرده و Save Target As را انتخاب نمایید.
آمار
درباره سایت
دانشنامه مرجع مهندسی ايران - Iran Engineering Reference Encyclopedia از سال 1385-2006 در دو نسخه، تا به امروز با رویکردی علمی، در جهت ارائه مطالب کاربردی در تمام گرایش های مهندسی با بهترین کیفیت محتوایی، ویرایشی، ترتیب و دسترسی آسان و بدور از مطالب و تبلیغات شایع، کوشیده است.
شما دانشجویان و کاربران گرامی می توانید با معرفی سایت به دوستان خود و ذکر منبع نوشتار ها هنگام برداشت، از آن حمایت، و پیشرفت علمی و محتوایی دانشنامه مرجع مهندسی ايران را تضمین نمایید.

با ما در ارتباط باشید:
دریافت ها
هندبوک و جزوه های مهندسی
پایان نامه و  پروژه های مهندسی
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
جدیدترین مقاله های سایت
» طرز کار برنامه های ضد ویروس (Anti-Virus)
» آشنایی با پارامترهای مودم TD-LTE، شامل RSRP، RSRQ، RSSI، CINR
» کتاب نقشه کشی برق ساختمان + دانلود
» آشنایی با برخی از پر کاربردترین مخفف های دنیای کامپیوتر و اینترنت - Computer Abbreviations
» حل مسائل پیچیده ریاضی با نرم افزار Matbasic 1.29 + دانلود
» استفاده از فوران گیرهای سطحی به همراه سیستم ESG در سکوهای نیمه شناور حفاری
» آموزش نصب VMware ESXi 5.0 + دانلود به صورت PDF
» مصارف عمده تيتانيوم در صنعت
» پلاتين یا نقره كوچك
» آشنایی با محيط زيست دریای خزر
» آشنایی با مؤسسه ملی اقیانوس شناسی
» روش های عمده استخراج طلا
» ویژگیهای شیمیایی آب دریای خزر
» تکنیک های تند خوانی
» مدیریت کیفیت – ISO 9001 QMS
» درخواست پیشنهاد یا RFQ چیست؟ - Request for Quotation
» Invent Your Own Computer Games with Python
» ترکهای سطوح بتنی - Cracks in concrete surfaces
» نگاهی به بیماری مایکوپلاسمای پرندگان
» اهمیت پرورش گیاهان دارویی در فضای سبز شهری
» مروری بر پیشینه آلودگی هوا، منابع و راههای پیشگیری
» 9 روش برای طراحی موفق آرم تجاری
» روش های تعیین محل ایستگاه ها برای پمپاژ آب
» استاندارد W3C و معتبر سازی کدهای HTML
» تاریخچه ی پیدایش ساختمان های غلافی - ساختمان اپرای سیدنی
» کتاب راهنمای کامل خط فرمان در سیستم عامل لینوکس
» عیوب ناشی از ماسه داغ در خطوط قالبگیری با ماسه تر‏
» آشنایی با کابل HDMI و انواع آن
» مبردها و مواد سرمازا
» تعیین دوره مطلوب فعالیتهای نت پیشگیرانه
World Engineering
Discovery Science
Engineering Global
Try Engineering
the Code Progect
National Geographic
مقاله های پربازدید
» اتوماسیون صنعتی
» تعریف ماشینکاری الکتروشیمیایی
» دمای بین پاسی در جوشکاری
» شناسایی از طریق فرکانس رادیویی
» اندروید چیست؟
» 160 نكته در مدیریت
» مهندسی مجدد
» نرم افزارهای برتر مهندسی مکانیک
» شش سیگما چیست؟
» مخفف ها در مهندسی شیمی
» تکنولوژی کابلها در صنعت برق
» جوشكاری فولادهای آستنیتی منگنز
» لغات تخصصی پر کاربرد کامپیوتر
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» مراحل تمایزفیزیولوژیکی جوانه
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» دانلود کتاب آموزش اسکیس و راندو
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مقدمه ای بر بتن الیافی
» تعریف متره و برآورد و انواع آن
» تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک
» توربو شارژرها چگونه کار می کنند؟
» اهمیت رمزنگاری در امنیت شبكه
» استفاده از آب پنیر در تغذیه طیور
» تاریخچه نگهداری و تعمیرات
» پل ها و انواع آن
» كاربردهای قیر زغال سنگی
» تکنولوژی حفاری نفت و گاز با لیزر
» خواص و نحوه ی تولید الیاف کربنی
» باران اسیدی
» معرفی نسل های مختلف جنگنده ها
» روشهای تحلیل دینامیکی
» معماری ارگانیک
» جوشكاری زیر آب
» اصطلاحات انگلیسی هیدرولوژی
» پدیده کرونا
» تجهیزات حفاظت الکتریکی
» تجهیزات پستهای فشار قوی
» آموزش شبكه
» ترمزهای هواپیماهای جت
» پلاستیك های زیستی
» انرژی زمین گرمایی
» گریس و ساختار آن
» سازه های ماکارانی
» سیستم های رادیوئی تروپوسکتر
» برج های خنك كننده
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» جوشکاری لیزری
» پست مدرنیسم
» موشک باستیک
» سوگند نامه مهندسی
» مدیریت حفاظت بتن
» نرم افزار ویکیپدیا آفلاین فارسی
» تشریح کامل مراحل پی سازی
» واکسیناسیون در طیور
» اصول کار کوره
» انواع روشهای لیچینگ
» الکترو موتور وعیب یابی آن
» ماشینهای الکتریکی
» كود دهی گیاهان گلخانه ای
» اصول محاسبات بارهای برودتی
» آزمونهای غیر مخرب
» انواع سوخت موشکها
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» برج های خنك كننده
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» اهداف واحد کنترل کیفیت در معدن
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» راهنمای تشخیص معایب پیستون
» روشهای تصفیه مواد نفتی
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» مشکل پیچیدگی در جوشکاری
لینك دوستان
امکانات
گرایش های علمی و تحصیلی کاربران





RSS
My Tinylink
دانشنامه مرجع مهندسی ایران در زمینه های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی متالورژی و مواد، مهندسی شیمی و پلیمر، مهندسی نفت، مهندسی نساجی، مهندسی هوافضا، مهندسی رباتیک، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی معماری، مهندسی پزشکی، مهندسی معدن، مهندسی راه آهن، مهندسی نیروگاه و زمینه های علمی نانو تکنولوژی، کارآفرینی، نگهداری و تعمیرات، آشنایی با رشته های مهندسی و غیر مهندسی، مجموعه ای ازرشمند و علمی برای تمام مهندسان و همه علاقه مندان این حوزه ها می باشد.
تبلیغات
نخستین سرویس کوتاه کننده لینک در ایران
ابزار های مهندسی سرویس خبر خوان

مهندسی مکانیک مهندسی برق مهندسی عمران مهندسی کشاورزی مهندسی مواد مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی مهندسی هوافضا مهندسی صنایع مهندسی معماری مهندسی نفت مهندسی فناوری اطلاعات مهندسی پزشکی مهندسی نساجی مهندسی معدن مهندسی رباتیک
Drilling Data Handbook Download        Moving to Microsoft Visual Studio 2010       Handbook Highway Engineering       کتاب فارسی آموزش اسکیس و راندو       Advances in Mechanics of Solids       Modern Design Magazine #1
 

سازمان كار آفرین یك پدیده جدید نیست زیرا همیشه كسانی بوده اند كه نسبت به رقبا سریعتر عمل كرده اند و فرصتها را زودتر از آنان تشخیص داده اند. در مورد سازمان كار آفرین چیزی به نام شانس وجود ندارد و در واقع افراد كارآفرین میتوانند برای سازمان شانس یا فرصت بوجود آورند .

 هشت ویژگی كلیدی سازمانهای كار آفرین عبارتند از:

 1.
 اصرار در استراتژی تهاجمی:
» 
سازمانهای موفق, نوآور و مبتكر هستند؛
 آنها به جای نشان دادن واكنش در برابر رویدادها و داشتن حالت انفعالی می كوشند.
پیش فعالانه و تهاجمی عمل كنند.

2. صمیمیت با مشتریان: 
» 
سخن گفتن با مشتریان با هدف آگاهی از خواستها, انتظارات و دیدگاه های آنها از رموز موفقیت در كسب و كار است .

3. آزادی عمل و كارآفرینی:
 
» در سازمانهای كار آفرین, مدیران اجرایی افراد را تشویق می كنند كه در چارچوب چشم انداز سازمان, رهنمودها و استراتژی های موجود, مسئولیت تصمیمات را متقبل شوند. این به معنی آن است كه چنین سازمان هایی اطمینان دارند, كاركنانشان از آنچه در سازمان می گذرد آگاهند و در تفسیر و تحلیل برنامه ها و اقدامات سازمان, بویژه در مورد مشتریان سهیم شده اند.

4. تاكید بر ارزشهای سازمان

» در سازمانهای موفق همه با فلسفه و ارزشهای سازمان آشنا هستند و وظیفه خود می دانند باورهای سازمان را به آگاهی مشتریان و همكاران, به ویژه افراد تازه استخدام شده برسانند . در این باره اندازه سازمان چندان مهم نبست. در واقع این كار حتی در یك خرده فروشی كوچك نیز قابل اجراست .

5. تاكید بر فعالیت های تخصصی خویش

» سازمانهای موفق معمولاً بر انجام فعالیتهایی تاكید می كنند كه در آن متخصص و كار آزموده شده اند. این به معنای آن نیست كه سازمان ها نباید فعالیت های خود را متنوع سازند, بلكه یاد آور این مهم است كه برای ورود به بازار جدید, باید با دقت برنامه ریزی كرد و بازارها را تجزیه و تحلیل نمود.

6. ساختار ساده و نیروی كار اندك: 
» 
از ویژگی های سازمان كارآفرین برخورداری از ساختاری ساده است (ساختاری كه انجام كار را تسریع و تسهیل نماید). در یك سازمان پیچیده؛ غالبا مشتریان را از واحدی به واحد دیگر می فرستند. زیرا هر چقدر سازمان پیچیده تر باشد سیستمهای ارتباطی پیچیده تر و دشوارتر عمل خواهند نمود.

7. افزایش بهره وری از مجرای كاركنان
:
» از  ویژگی های سازمان كارآفرین, توجه به نقش یك یك افراد در كل سیستم و تشویق موفقیت ها در هر كجای سازمان است. مدیران سازمان های كارآفرین می دانند كه اگر موفقیتی حاصل شده, ناشی از تلاش و نوآوری كاركنان بوده است.

8. اعمال كنترل بر ارزشها و تامین مالی

» سازمان های كارآفرین بر این باورند كه كاركنانِ رو در رو با مشتریان, باید از اختیارات لازم در مراحل تصمیم گیری برخوردار باشند. در عین حال كه سازمان هم باید كنترل دقیقی بر ارزشها و نحوه تامین مالی منابع اعمال كند. در واقع مدیران كار آفرین به افراد آزادی عمل می دهند تا آنچه را كه شایسته می دانند به انجام رسانند .

 هفت پشتوانه بنیادی
» 
نكته حائز اهمیت آن است كه ویژگی های یاد شده  باید از هفت پشتوانه اعتقادی  یا هفت ارزش بنیادی زیر برخوردار باشد :
» 1-  سازمان ما باید بهترین باشد.
» 2- همه كارها باید صحیح انجام شود حتی كارهای جزیی.
» 3- موفقیت سازمان به افرادی كه برای آن كار می كنند, بستگی دارد.
» 4- خدمات و كالاها را باید با بهترین كیفیت ارایه نمود.
» 5- تشویق و ترغیب و تحمل شكست, اجتناب ناپذیر است ( با توجه به اینكه سازمان در مسیر پیشرفت گام بر میدارد).
» 6- سیستم ارتباطات داخلی سازمان حائز اهمیت بسیار است .
» 7- سازمان باید از نظر اقتصادی رشد كند.

 21 قاعده طلایی در سازمان های كار آفرین
» 
یكی از شخصیتهای  مطرح در عرصه كار آفرینی ویلیام هینك, مدیر عامل "ماینر گروپ " در تایلند است. وی 21 قاعده طلایی ارایه نمود كه مدیران سازمانها در سراسر جهان می توانند آنها را به اجرا در آورند. به نظر می رسد كه اگر هر یك از 21 قاعده طلایی یاد شده به تنهایی مورد توجه قرار گیرد, كار آمدی چندانی در پی نداشته باشد ولی این مجموعه بر روی هم می تواند ساختاری پایدار و منسجم ایجاد كند:
» 1- هر گونه خلا بازار را شناسایی و برطرف كنید. در غیر این صورت رقبای شما فعال خواند شد.
» 2- سعی كنید وظایف خود را درست انجام دهید.
» 3- توجه به جنبه های تفریحی در كار, عامل ایجاد انگیزه به شمار می آید.
» 4- سخت بكوشید تا نقش خود را با تمام توان ایفا كنید .
» 5- تلاش كنید با رهنمودها و مغز دیگران كار كنید و از ایده های آنان استفاده كنید .
» 6- هدفها را تعیین كنید و با توجه به رسالت سازمان, مسیر مشخصی را طی كنید (به خاطر داشته باشید كه هدفها باید متمركز بر مشتری, مشخص, قابل اندازه گیری, مورد توافق, واقعی و بهنگام باشد) .
» 7- بر قضاوت شهودی خود اعتماد كنید .
» 8- باید به آسمان رسید, دست كم یك بار .
» 9- شیوه فروش را بیاموزید .
» 10- به یك رهبر تبدیل شوید .
» 11- نقاط ضعف و شكست را به سرعت شناسایی كنید .
» 12- از رویداد های ناشی از شانس به بهترین نحو بهره برداری كنید .
» 13- از تغییر به عنوان یك راه زندگی استقبال كنید .
» 14- ارتباطات خود را قوی كنید .
» 15- از وقت خود به شیوه ای معقول استفاده كنید .
» 16- الگویی را در نظر بگیرید و برای ارزیابی عملكرد و سنجش كیفیت كار, از استاندارد های مشخص استفاده كنید.
» 17- به انجام كارهای عادی و روزمره قناعت نكنید.
» 18- برای كیفیت اهمیت بسیار قائل شوی .
» 19- در بحرانها به سرعت عمل كنید .
» 20- پس از افتادن باید به سرعت برخاست و دوباره روی زین نشست .
» 21- باید از كار خود لذت ببرید .

10 گام موثر در مسیر كار آفرین نمودن سازمان:

1- اعتقاد به سازمان
: اگر سازمان خود را بهترین بدانید كافی نیست. باید اعتقاد  راسخ  داشته باشید كه سازمانتان بهترین است. سازمانی این چنین, همواره بر خود میبالد و آرزوی كاركنانش آن است كه سازمان مسیر رشد را ادامه دهد. سازمانهای كار آفرین, تنها درباره "موفقیت" و " كیفیت محصول" حرف نمی زنند, بلكه همواره دارای این ویژگی ها هستند .

2- ترسیم چشم انداز
: سازمان كار آفرین توانسته است چشم اندازی از آینده خویش را در برابر دیدگان اعضای خود قرار دهد.  احساس وجود یك آینده روشن همواره منشا پیشرفت خواهد بود و افراد را به تحقق رویای خود ترغیب می نماید. البته هدفها باید قابل دستیابی و مشخص باشند زیرا اگر اعضای سازمان اهداف آتی را مبهم یا دست نیافتنی بدانند ناكام مانده, سرانجام با شكست رو به رو خواهند شد.

3- شناخت كافی از مشتری
: در سازمان كار آفرین مشتری یك منبع ارزشمند اطلاعاتی است. در این سازمان شكایت های مشتریان مورد استقبال قرار می گیرد. زیرا هدف, آموختن درسهای جدید و اقدامات اصلاحی در سایه اشتباهات گذشته است .

4- تجزیه و تحلیل محیط
: اگر سازمان  تلاش نكند عوامل فعال در محیط خارجی خویش را درك كند,  هر قدر به بازار جهانی نزدیك می شود با این عوامل نا آ شنا تر می گردد و در نهایت  بهترین فرصتها را از دست خواهد داد.

5- درك سازمان
: سازمانهای موفق هرگز تصویری ایده آل و مقدس از خود ترسیم نمی كنند . درك سازمان به معنی شناسایی نقاط ضعف و اجرای سیاستهایی به منظور كاهش نقاط ضعف است. یكی از زمینه های آسیب پذیری سازمان در رابطه با امور جاری و روزمره است . در مورد امور عادی سازمان باید مقرراتی وجود داشته باشد تا اطمینان یابیم كه سازمان دركارهای روزمره نیز مانند فعالیت های كارآفرینی از تعهد لازم برخوردار است.

6- محاسبه ریسك
: سازمان كار آفرین ریسك پذیر است, ولی هنگامی پذیرای ریسك خواهد بود كه نقش و اثر عوامل داخلی و خارجی را محاسبه نموده و ضریب موفقیت خود را بیش از هزینه های مربوط به شكست بداند.

7- تحمل شكست و آموختن درسهای جدید از آن
: هر سازمانی كه آماده ریسك پذیری است ممكن است روزی با تجربه ای تلخ مواجه شود و شكست بخورد. تلاش برای شناسایی علت شكست و تحلیل آن؛ نه به منظور شناسایی فرد خطا كار و سرزنش وی بلكه برای جلو گیری از تكرار اشتباه, از ویژه گیهای سازمان كار آفرین است.

8- ارزش قائل شدن برای افراد و شاد نمودن محیط كار
: ممكن است افراد برای كسب پول به سازمان بپیوندند. اما اگر سازمان برای این افراد و مهارت آنها احترام كافی قائل نشود و آنها از محیط كار خود لذت نبرند, وفاداری به سازمان و به تبع آن تولید كاهش می یابد.

9- اهمیت كارهای روزانه و تقدیر از كسانی كه این كارها را انجام می دهند
: كاركنان اداری كه كارهای روزانه را انجام می دهند وظیفه دارند از اقدامات دیگران (كه حالت ابتكار و خلاقیت دارد) حمایت كنند. در عین حال که سازمان  باید تلاش کند کار همه افراد را مهم بشمارد و از این دیدگاه تلاشهای آنان را مورد تقدیر قرار دهد.

10-  چه بازاری تا چه زمان سود آورتر است؟
 
» سازمان های كارآفرین برای پاسخگویی به این پرسش از اطلاعات و تحلیل های كافی برخوردارند. 

برگرفته از کتاب:

سازمانهای کارآفرین
نوشته: راجر كارت رایت
ترجمه: دكتر علی پارسائیان
ناشر: انتشارات ترمه
چاپ اول: 1383

منبع : www.modir-danesh.com

www.smsm.ir


نوع مطلب : علم کار آفرينی
نوشته شده در چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ توسط SMSM |           |
تبلیغات
آی پی خود را ببنید
بازی فکری: تست تمرکز
بازی شطرنج آنلاین