بارکد سایت
موضوعات مطالب
مهندسی مکانيک - جامدات
مهندسی مکانيک - سیالات
مهندسی مکانيک - ساخت و جوش
مهندسی مکانيک - خودرو
مهندسی برق - الکترونیک
مهندسی برق - مخابرات
مهندسی برق - قدرت
مهندسی عمران - عمران
مهندسی عمران - آب
مهندسی عمران - نقشه برداری
مهندسی مواد - متالورژی
مهندسی مواد - سرامیک
مهندسی کامپيوتر - نرم افزار
مهندسی کامپيوتر - سخت افزار
مهندسی شيمی - پالایش
مهندسی شيمی - معدنی و غذایی
مهندسی کشاورزی
مهندسی معماری
مهندسی منابع طبیعی
مهندسی صنايع
مهندسی هوافضا
مهندسی پزشکی
مهندسی نفت و گاز
مهندسي فناوری اطلاعات
مهندسی معدن
مهندسی نيروگاه
مهندسی رباتیک
مهندسی نساجی
مهندسی پلیمر
مهندسی راه آهن
مهندسی هسته ای
مهندسی دریا
مهندسی اپتیک و فوتونیک
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
هندبوک ها و جزوه های مهندسی
پایان نامه ها و پروژه های مهندسی
علم نانو تکنولوژی
علم کار آفرينی
علم نگهداری و تعمیرات
آشنایی با رشته های مهندسی
آشنایی با رشته های غیر مهندسی
کارشناسی ارشد - منابع و رشته ها
ورود به دانشگاه - کنکور
آموزش زبان انگلیسی
آگهی های استخدام
رایانه و اینترنت
دانلود نرم افزار
تصاویر جالب
English Articles
بخش های ویژه
کنکور 90
آشنایی با رشته های مهندسی
دانلود مقاله های پی دی اف - PDF
  نانو فناوری
  بررسی ساختار و عملكرد آلیاژهای حافظه دار در پزشكی
  پروتکل  نقطه به نقطه
  فهرست کامل خطاهای مودم هنگام اتصال به اینترنت
  تاثیر روانکار بر صافی سطح درتراشکاری آلومینیوم
  كارآفرینی چیست؟
  برج خنک کننده
  خواص دارویی و درمانی گیاهان
  Hydraulic Turbines
  نیروگاههای زمین گرمایی - لاتین
  توربین بخار - لاتین
  آشنایی با فرمت Mpeg-2
  نانو کامپوزیت های نانو ذره ای
  آشنایی با مدارهای فرمان
  170 نکته اجرایی در ساختمان
  روش های شناسایی و مقابله با موشک کروز
  سیستم های جدید ذخیره سازی انرژی در چرخ طیار
  معرفی تكنولوژی سوپرآلیاژ و میزان كاربرد آن در جهان و ایران
  موتورهای استرلینگ
  نانوحسگرها
  نقش شبیه سازی در مهندسی فرآیند
  روشهای پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری
  17 توصیه مهم در مدیریت
  کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات
  کانی شناسی طلا
  تاریخچه گیربکسهای اتوماتیک
  تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان
  کامت، نخستین هواپیمای مسافربری جت جهان
  مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  اتوماسیون صنعتی - Industrial automation
  نانوالکترونیک چیست؟
  شبکه های عصبی
  آزمونهای غیر مخرب (Non Destructive Testing)
  تعیین جنسیت جوجه ها پیش از تفریخ بصورت اتوماتیك
  تاریخچه هواپیما
  بازرسی کیفی مخازن تحت فشار
  آبیاری و انواع روشهای آن
  صنعت و تکنولوژی هوافضا
  روشهای تصفیه مواد نفتی
  گاز از خام تا فرآورده
جهت دانلود راحتتر فایل های بالا روی آنها کلیک راست کرده و Save Target As را انتخاب نمایید.
آمار
درباره سایت
دانشنامه مرجع مهندسی ايران - Iran Engineering Reference Encyclopedia از سال 1385-2006 در دو نسخه، تا به امروز با رویکردی علمی، در جهت ارائه مطالب کاربردی در تمام گرایش های مهندسی با بهترین کیفیت محتوایی، ویرایشی، ترتیب و دسترسی آسان و بدور از مطالب و تبلیغات شایع، کوشیده است.
شما دانشجویان و کاربران گرامی می توانید با معرفی سایت به دوستان خود و ذکر منبع نوشتار ها هنگام برداشت، از آن حمایت، و پیشرفت علمی و محتوایی دانشنامه مرجع مهندسی ايران را تضمین نمایید.

با ما در ارتباط باشید:
دریافت ها
هندبوک و جزوه های مهندسی
پایان نامه و  پروژه های مهندسی
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
جدیدترین مقاله های سایت
» طرز کار برنامه های ضد ویروس (Anti-Virus)
» آشنایی با پارامترهای مودم TD-LTE، شامل RSRP، RSRQ، RSSI، CINR
» کتاب نقشه کشی برق ساختمان + دانلود
» آشنایی با برخی از پر کاربردترین مخفف های دنیای کامپیوتر و اینترنت - Computer Abbreviations
» حل مسائل پیچیده ریاضی با نرم افزار Matbasic 1.29 + دانلود
» استفاده از فوران گیرهای سطحی به همراه سیستم ESG در سکوهای نیمه شناور حفاری
» آموزش نصب VMware ESXi 5.0 + دانلود به صورت PDF
» مصارف عمده تيتانيوم در صنعت
» پلاتين یا نقره كوچك
» آشنایی با محيط زيست دریای خزر
» آشنایی با مؤسسه ملی اقیانوس شناسی
» روش های عمده استخراج طلا
» ویژگیهای شیمیایی آب دریای خزر
» تکنیک های تند خوانی
» مدیریت کیفیت – ISO 9001 QMS
» درخواست پیشنهاد یا RFQ چیست؟ - Request for Quotation
» Invent Your Own Computer Games with Python
» ترکهای سطوح بتنی - Cracks in concrete surfaces
» نگاهی به بیماری مایکوپلاسمای پرندگان
» اهمیت پرورش گیاهان دارویی در فضای سبز شهری
» مروری بر پیشینه آلودگی هوا، منابع و راههای پیشگیری
» 9 روش برای طراحی موفق آرم تجاری
» روش های تعیین محل ایستگاه ها برای پمپاژ آب
» استاندارد W3C و معتبر سازی کدهای HTML
» تاریخچه ی پیدایش ساختمان های غلافی - ساختمان اپرای سیدنی
» کتاب راهنمای کامل خط فرمان در سیستم عامل لینوکس
» عیوب ناشی از ماسه داغ در خطوط قالبگیری با ماسه تر‏
» آشنایی با کابل HDMI و انواع آن
» مبردها و مواد سرمازا
» تعیین دوره مطلوب فعالیتهای نت پیشگیرانه
World Engineering
Discovery Science
Engineering Global
Try Engineering
the Code Progect
National Geographic
مقاله های پربازدید
» اتوماسیون صنعتی
» تعریف ماشینکاری الکتروشیمیایی
» دمای بین پاسی در جوشکاری
» شناسایی از طریق فرکانس رادیویی
» اندروید چیست؟
» 160 نكته در مدیریت
» مهندسی مجدد
» نرم افزارهای برتر مهندسی مکانیک
» شش سیگما چیست؟
» مخفف ها در مهندسی شیمی
» تکنولوژی کابلها در صنعت برق
» جوشكاری فولادهای آستنیتی منگنز
» لغات تخصصی پر کاربرد کامپیوتر
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» مراحل تمایزفیزیولوژیکی جوانه
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» دانلود کتاب آموزش اسکیس و راندو
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مقدمه ای بر بتن الیافی
» تعریف متره و برآورد و انواع آن
» تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک
» توربو شارژرها چگونه کار می کنند؟
» اهمیت رمزنگاری در امنیت شبكه
» استفاده از آب پنیر در تغذیه طیور
» تاریخچه نگهداری و تعمیرات
» پل ها و انواع آن
» كاربردهای قیر زغال سنگی
» تکنولوژی حفاری نفت و گاز با لیزر
» خواص و نحوه ی تولید الیاف کربنی
» باران اسیدی
» معرفی نسل های مختلف جنگنده ها
» روشهای تحلیل دینامیکی
» معماری ارگانیک
» جوشكاری زیر آب
» اصطلاحات انگلیسی هیدرولوژی
» پدیده کرونا
» تجهیزات حفاظت الکتریکی
» تجهیزات پستهای فشار قوی
» آموزش شبكه
» ترمزهای هواپیماهای جت
» پلاستیك های زیستی
» انرژی زمین گرمایی
» گریس و ساختار آن
» سازه های ماکارانی
» سیستم های رادیوئی تروپوسکتر
» برج های خنك كننده
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» جوشکاری لیزری
» پست مدرنیسم
» موشک باستیک
» سوگند نامه مهندسی
» مدیریت حفاظت بتن
» نرم افزار ویکیپدیا آفلاین فارسی
» تشریح کامل مراحل پی سازی
» واکسیناسیون در طیور
» اصول کار کوره
» انواع روشهای لیچینگ
» الکترو موتور وعیب یابی آن
» ماشینهای الکتریکی
» كود دهی گیاهان گلخانه ای
» اصول محاسبات بارهای برودتی
» آزمونهای غیر مخرب
» انواع سوخت موشکها
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» برج های خنك كننده
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» اهداف واحد کنترل کیفیت در معدن
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» راهنمای تشخیص معایب پیستون
» روشهای تصفیه مواد نفتی
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» مشکل پیچیدگی در جوشکاری
لینك دوستان
امکانات
گرایش های علمی و تحصیلی کاربران





RSS
My Tinylink
دانشنامه مرجع مهندسی ایران در زمینه های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی متالورژی و مواد، مهندسی شیمی و پلیمر، مهندسی نفت، مهندسی نساجی، مهندسی هوافضا، مهندسی رباتیک، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی معماری، مهندسی پزشکی، مهندسی معدن، مهندسی راه آهن، مهندسی نیروگاه و زمینه های علمی نانو تکنولوژی، کارآفرینی، نگهداری و تعمیرات، آشنایی با رشته های مهندسی و غیر مهندسی، مجموعه ای ازرشمند و علمی برای تمام مهندسان و همه علاقه مندان این حوزه ها می باشد.
تبلیغات
نخستین سرویس کوتاه کننده لینک در ایران
ابزار های مهندسی سرویس خبر خوان

مهندسی مکانیک مهندسی برق مهندسی عمران مهندسی کشاورزی مهندسی مواد مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی مهندسی هوافضا مهندسی صنایع مهندسی معماری مهندسی نفت مهندسی فناوری اطلاعات مهندسی پزشکی مهندسی نساجی مهندسی معدن مهندسی رباتیک
Drilling Data Handbook Download        Moving to Microsoft Visual Studio 2010       Handbook Highway Engineering       کتاب فارسی آموزش اسکیس و راندو       Advances in Mechanics of Solids       Modern Design Magazine #1

1-  مقدمه :
از ابتدای دهه 1380 با اوج گرفتن مباحث مربوط به سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در ایران، دانشگاههای کشور در صدد برآمدند تا دوره های مختلف تحصیلی را در این رشته ها برگزار نمایند. این خواسته با تصویب رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و رشته مدیریت فناوری اطلاعات در دوره کارشناسی ارشد به تحقق پیوست. در این مقاله سعی بر آن خواهیم داشت تا با مراجعه به سرفصلهای یکی از این رشته ها و نگاهی به گذشت دو سال از شروع این رشته ها در ایران و همچنین اهداف فناوری اطلاعات در ایران بررسی کنیم که آیا این رشته ها با دروس خود و همچنین توانایی های دانشگاهی ما چه محصولاتی را پدید خواهند آورد؟ و آیا این محصولات مشکلات جامعه ما را حل خواهند نمود؟

2- فناوری اطلاعات چیست؟
Information Technology یک واژه نسبتاً جدید است و شاید جایگزین مناسب و خوبی نباشد که به زبان انگلیسی اضافه شده است. مترادف آن در فرانسه Informatique و در روسی Informatika می باشد.
برای بسیاری از مردم، فناوری اطلاعات مترادف با یک فناوری جدید است که از وسایل دارای ریز پردازنده استفاده می کند. مانند: ریزکامپیوترها، تجهیزات اتوماتیک، واژه پردازها و غیره . اما استفاده از دست ساخته های بشر برای گردآوری، تولید، ارتباطات، ثبت و ضبط، بازآرایی و استخراج اطلاعات به زمانی فراتر از زمان حاضر باز می گردد. برای حرفه ای ها، به معنای معرفی یک دوره جدید است. فناوری اطلاعات، اندیشه ای است برای آنکه اصول، رویه و واژگان کار با اطلاعات می تواند در یک الگوی سیستماتیک متحد رفتار کنند. بدبینان ممکن است بگویند که واژه فناوری اطلاعات فقط تلاش می کند که برخی از پیشرفتهای هدفمند تجاری الکترونیک و حرکات هدفمند سیاسی برای کنترل دستیابی به اطلاعات را ارزشمند سازد.
حقیقت پشت این رفتار هر چه باشد، برای آنکه فناوری اطلاعات بتواند به عنوان یک فناوری یعنی کاربرد یک علم کاربردی باشد، باید دانش شناخته شده ای از اطلاعات وجود داشته باشد. البته واژه علم اطلاعات بکار رفته و مورد استفاده قرار گرفته است و به شاخه ای از تقسیمات کتابداری با بازیابی اتوماتیک اسناد چاپی اطلاق شده است. اما با توجه به کلیه جوانب کار با اطلاعات، محدودیت های بسیار زیادی در این شاخه نوظهور از فناوری موجود است. بیان مناسب آن است که شخص باید به دانش فراوری سیستمهای الکترونیکی و علوم کامپیوتر چنان بنگرد که به تولیدات همگرای آنها صورت مشخصی بدهد.
در هر دو علم بدبینانی وجود دارند و این بدبینی هنگامی از بین خواهد رفت که علم اطلاعات به یک بلوغی برسد که بتوان آن را فناوری اطلاعات نامید. ما نباید برای این منظور در این مرحله فرمول دقیق و جامعی ارائه کنیم بلکه باید بیشتر تلاش شود که با مثالها توضیح داده شود و در بخشهای اصلی و اساسی شرح و بسط داده شود. مباحثی که بطور جاری، در زیر چتر فناوری اطلاعات قالب بندی می شوند.

3- رشته مهندسی فناوری اطلاعات:
در مقدمه سرفصل دروس رشته مهندسی فناوری اطلاعات چنین آمده است که :
" در اجرای اصول مختلف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نظر به حجم عظیم اطلاعات از طرفی و نقش بلا انکار آن در کیفیت مدیریت و اداره امور و همچنین نقش ابزاری تکنولوژی کامپیوتر در کیفیت جمع آوری و سازماندهی اطلاعات از طرفی و نقش امکانات در نشر و انتقال سریع آن، پس از بررسی و مطالعه مباحث فنون کامپیوتر و شبکه های اطلاعاتی و همچنین مدیریت، دوره کارشناسی فناوری اطلاعات تدوین می گردد."
همچنین در همان جزوه اهداف دوره، تربیت کارشناسانی ذکر شده است که در زمینه مطالعه، طراحی، ساخت، راه اندازی و نگهداری سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری، جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی، استفاده و انتقال اطلاعات تبحر لازم را داشته باشند و نقش و توانایی آنها به شرح زیر خواهد بود:
1- مطالعه، بررسی و امکان سنجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نیاز
2- جمع آوری، سازماندهی و طبقه بندی اطلاعات
3- ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند: پست فارسی، ابزار جستجوی اطلاعات فارسی، گفتگوی فارسی و ...
4- طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی
5- مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات
6- مطالعه و بررسی سیستمهای نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده اطلاعات مانند: سیستمهای عامل، سیستمهای بانک اطلاعاتی و ...
7- مطالعه و شناسایی شیوه های جدید برای اطلاع رسانی

در ضرورت و اهمیت دوره نیز چنین آمده است :
1- حجم عظیم اطلاعات و عدم امکان جمع آوری ، سازماندهی، انتقال و استفاده آنها به شیوه های سنتی
2- نقش سرعت، دقت و صحت اطلاعات در مدیریت و عدم امکان تامین آنها بدون استفاده از تکنولوژی کامپیوتر و اینترنت.
3- نفوذ روزافزون تجهیزات کامپیوتری و مخابراتی در جوامع بشری و لزوم ارتباط آنها به منظور اطلاع رسانی سریع.
4- لزوم همگامی با جوامع بشری و استفاده از امکانات روز
در یک نگاه کلی به عناوین زیبای فوق و همچنین دروس طراحی شده برای دوره براحتی خواهیم فهمید که محصولات این دوره، اقیانوسهایی به عمق یک سانتی متر خواهند بود که حتی توانایی حداقل در بعضی موارد بالا را ندارند. تناقض فوق از آنجا ناشی می شود که طراحان رشته بر خلاف تعریف جهانی و استاندارد فناوری اطلاعات به عنوان یک اندیشه و باور، آن را ابزار اندیشیده و آنهم فقط یک ابزار بنام کامپیوتر.

جدا از دروس عمومی که طبق قوانین باید در تمامی رشته ها باشد، در دروس پایه این رشته: دروس ریاضی عمومی 1 و2_ معادلات دیفرانسیل _ آمار و احتمالات کاربردی _ کار گاه عمومی و فیزیک 1 و2 به چشم می خورد.
ما چه حد ریاضیات از دانشجویان این رشته انتظار داریم. دید سنتی به وجود دروس ریاضی عمومی در تمامی رشته های مهندسی بدون توجه به نیاز آن رشته به این دروس نشأت گرفته از تفکر دهه 1960 آمریکاست که ما را بر آن داشته است که در تدوین رشته های جدید در سال 2000 نیز همان تفکر را پیگیری کنیم. در سر فصلهای بسیاری از دانشگاههای دنیا می بینیم که در کل سه یا چهار سال تحصیل دوره کارشناسی ، یک یا دو درس با نام " ریاضی کاربرد در مهندسی فناوری اطلاعات" که شامل : توابع یک و چند متغیره، حد، مشتق، انتگرال، جبر خطی، منطق، گراف، درخت، آمار و احتمال و ... است دارد. به عقیده نگارنده چنین درس 4 یا 6 واحدی به مراتب کاربردی تر و مورد استفاده تر از 15 واحد از 5 درس ریاضی است که دانشجو را در سال اول به خود مشغول می دارد. یا در رشته مهندسی فناوری اطلاعات چه لزومی به ارائه درس فیزیک 1 که به مباحث مکانیک می پردازد وجود دارد و بدون ارتباط با درس فیزیک 2 که به مباحث الکتریسیته می پردازد و برای این رشته موردنیاز، پیش نیاز است. بدیهی است که این دروس نه چندان مورد نیاز باعث می شود که مانند تمامی رشته های مهندسی که طراحی آنها به اوایل دهه 1360 بر می گردد، دانشجویان به جای پرداختن به مباحث اصلی رشته خود به دنبال خواندن دروسی باشند که به آنها نیاز جدی در ادامه نخواهند داشت و از رشته و دانشگاه زده می شوند که خود جای بحث مفصل دیگری خواهد داشت. البته جای خوشبختی است که نسبت به درس مهندسی نرم افزار، درس ریاضی مهندسی حذف شده است.

در بخش دروس اصلی، 90% درس ها را دروس رشته مهندسی نرم افزار تشکیل می دهد با این تصور که کار اصلی فارغ التحصیلان با کامپیوتر است و این نشات گرفته از همان تفکر ابزاری به فناوری اطلاعات است نه اندیشه ای. به کامپیوتر به عنوان یک ابزار فناوری اطلاعات نگاه نشده بلکه به عنوان خود فناوری اطلاعات نگاه شده است. جالب آنست که در موضوعات درس مبانی کامپیوتر و برنامه سازی به تدریس زبان پاسکال اشاره شده است که سالهاست از رده خارج شده است. و جالبتر آنکه خود دانشگاههای طراح، در این درس زبان جاوا که یک زبان oop است و بسیار برای این رشته مفید است را تدریس می کنند. اگر بپذیریم نقش سخت افزار نیز در فناوری اطلاعات مهم است، از مجموع 61 واحد دروس اصلی رشته، فقط 15 واحد را دروس سخت افزاری تشکیل می دهند و در بین آنها درسی بنام مبانی الکترونیک دیجیتال دیده می شود که به عقیده اهل فن، مباحثی که در این درس گنجانیده شده است ( از مشخصات عملی مدارات دیجیتال تا cmos) حدود 12 واحد رشته مهندسی الکترونیک و 8 واحد رشته مهندسی نرم افزار است که طبیعتاً تدریس همه این مباحث در یک نیمسال اولاً امکان پذیر نیست ثانیاً در صورت تدریس این موارد به مانند نک زدن گنجشک خواهد بود و به همان مبحث اقیانوسی به عمق یک سانتی متر باز می گردیم.

در دروس اصلی به درس اصول و مبانی مدیریت و همچنین درس رفتار سازمانی برخورد می کنیم که باز شامل حدود 15 واحد رشته های مدیریت است ( سازمان_ منابع انسانی_ مالی_ بازاریابی_ رفتارسازمانی) که باز هم بدیهی است که استاد و دانشجو در این دروس، در کلاف سردر گمی گرفتار خواهند آمد که هر مبحث را آغاز و بدون پایان به مبحث دیگر خواهند پرداخت. جالب است در کلیه درس های این رشته به درسی مانند تجزیه و تحلیل سیستمهای اطلاعاتی یا سیستمهای اطلاعاتی مدیریت (MIS) که موضوعیت اصلی رشته می باشد بر نمی خوریم.دانشجو در این رشته یاد نمی گیرد که اگر در سیستمی می خواهد اندیشه فناوری اطلاعات را پیاده سازد باید آن را بشناسد و سپس دسترسی به اطلاعات را آسان سازد.

در دروس تخصصی رشته بدون آنکه دانشجو مفاهیم سیستمهای اطلاعاتی را بداند، یک راست به سراغ بحث کنترل پروژه فناوری اطلاعات رفته و بدون دانستن مفاهیم مدیریت استراتژیک یک راست به بحث مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات می پردازد که البته با مراجعه به مباحث و کتب مرجع معرفی شده ، متوجه می شویم که منظور استراتژیها در فناوری اطلاعات بوده که به مدیریت استراتیک تغییر نام داده است. در ذیل درسی بنام مهندسی فناوری اطلاعات 2 به بحث اخلاق کامپیوتری می پردازد که گرچه لازم است اما دانشجو با این نام درس و مباحث ذیل آن چه تعبیری خواهد داشت، بماند. در کل رشته از آشنایی دانشجویان با سیستم عامل XML ,UNIX,LINUX که احتیاج روزمره آنانست خبری نیست. گذشته از آنکه جای دروسی مانند e-Learning وGovernment e- و ... در این مباحث خالیست که البته درسی بدون سرفصل و مرجع به نام مباحث نو در فناوری اطلاعات صفحه سفیدی را در سرفصل به خود اختصاص داده است.

4- وضعیت دانشگاهها:
با نگاهی به دانشگاههای مجری رشته متوجه خواهیم شد که رشته معمولاً در دانشکده های کامپیوتر ارائه می گردد و دانشکده خاص یا حتی درون دانشکده، دپارتمان خاص خود را ندارد. و جدا از کمبودهای مکانی، این از آنجا ناشی می شود که به این تصور نرسیده ایم که رشته ترکیبی از کامپیوتر، مدیریت و اطلاع رسانی است و این رشته، یک رشته نیست.
گذشته از این، وضعیت اساتید در این رشته نیزجای بحث دارد. همانطور که اشاره شد، رشته فناوری اطلاعات میان رشته ای بوده و یک رشته خالص نیست. متاسفانه قبل از راه اندازی رشته، به این حقیقت که لازمست ما در این رشته، اساتیدی میان رشته ای داشته ای داشته باشیم توجهی نشده است. مثلاً در درس تجارت الکترونیک لازمست استادی داشته باشیم که اقتصاد بداند، بازاریابی بداند، کامپیوتر بداند، با پروتکل های اینترنت و امنیت آشنا باشد. حال در کل جامعه ایران چند نفر برای تدریس چنین درسی داریم؟ ما همیشه در طراحی رشته های میان رشته ای، ترکیب موضوعات را به دانشجو واگذاشته ایم. درس های متنوع از رشته های مختلف را طراحی کرده ایم و اساتیدی متبحر در هریک از رشته ها را به کلاس فرستاده ایم و از دانشجو خواسته ایم خودش مباحث را ترکیب کند و رشته اش را بدست آورد که این مطلب در رشته فناوری اطلاعات ما را به ترکستان خواهد برد. در طراحی دروس هم همین امر مشاهده می شود. درس های گسسته از سه رشته طراحی کرده ایم اما از دروس ترکیبی به ندرت استفاده کرده ایم، چون استاد ترکیبی نداریم .
جالب آنست که بر حسب دانسته های استادمان درس طراحی کرده ایم نه بر حسب نیاز دانشجویمان. و با این طراحی انتظار هم نداریم تا دانشجویان ترکیبی هم داشته باشیم. دانشجویان از هر مطلب چیزی می دانند اما در حقیقت خاصیتی کاربردی ندارند چون ترکیبی درس نخوانده اند. بجای آنکه ابتدا تعدادی از اساتید را برای دوره های تخصصی ترکیبی مانند: تجارت الکترونیک_ آموزش الکترونیک و ... به خارج اعزام کرده و سپس رشته را راه اندازی کنیم، خیال خود را راحت کرده و دروس گسسته طراحی کرده ایم و در واقع صورت مساله را پاک کرده ایم.
متاسفانه در کشورمان همیشه برنامه ای را اجرا کرده ایم و سپس به دنبال نیازهای اجرایی آن گشته ایم. برای رشته ، استاد، کتاب، مقاله و ... تهیه نکرده ایم و رشته را راه اندازی کرده ایم.

5- سخن آخر:
ممکن است بسیاری از صاحبنظران با عقاید نگارنده موافق نباشند، که نظر همگان محترم می باشد. اما در کشور ما پروژه های فناوری اطلاعات به زودی غیر قابل شمارش خواهند شد و توانایی متخصصان داخلی برای انجام آنها لازم است.امروزه اکثر پروژه های فناوری توسط مهندسین کامپیوتر و در بعضی موارد مهندسین برق و همچنین متخصصان رشته های دیگر که به طور تجربی مباحث مربوط به شبکه را فرا گرفته اند انجام می شود. هیچکدام از این گروهها، سیستم را نمی شناسند، بهینه سازی نمی دانند، از علوم اطلاع رسانی و تکنیکهای اطلاعاتی ، تجزیه و تحلیل سیستمهای اطلاع رسانی خبر ندارند. و چون در کشور ما هم فرهنگ کار تیمی جا نیافتاده و تیمی از متخصصین مختلف را برای یک پروژه گردهم جمع نمی کنیم و اگر جمع کنیم، آنها باهم نمی توانند کار کنند، ما به متخصصین ترکیبی نیاز داریم. متخصصینی که از پس پروژه های سنگین فناوری اطلاعات برآمده و نیاز ما به بیگانگان را قطع کنند. اما به عقیده نگارنده متاسفانه رشته ای طراحی کرده ایم که نیازهای جامعه را برآورده نساخته و نیمه مهندسان کامپیوتری تحویل می دهد که از مدیریت چیزهایی شنیده اند. علاقمندان بجای آنکه در دانشگاه مباحث را فرا گیرند و در کلاسهای آموزشی خارج از دانشگاه تدریس کنند، مطالب را از کلاسهای آموزشگاههای خارج از دانشگاه فرا گرفته و در پروژه های دانشگاهی بکار می بندند، که جای بسی تاسف دارد.
شاید لازم باشد دانشگاهیان با توجه به نیازهای آتی جامعه و با مراجعه به رشته های مرتبط در خارج کشور، بدون توجه به آنکه استاد آن درس موجود است یانه، برنامه جامعی را بریزند سپس اساتید موردنیاز را تهیه کنند. که در صورت موجود نبودن، با بورس و اعزام به دوره های تخصصی کوتاه و بلند مدت این امر را امکان پذیر سازند.
ما احتیاج به متخصصانی داریم که فناوری را در سیستمهای اطلاعاتی طراحی کنند و لزوماً این فناوری، کامپیوتری کردن سیستم نیست.

چکیده:

فناوری اطلاعات چیست؟
Information Technology یک واژه نسبتاً جدید است وشاید جایگزین مناسب و خوبی نباشد که بهزبان انگلیسی اضافه شده است. مترادف آن
در فرانسه Informatique و در روسی Informatika میباشد. برای بسیاری از مردم، فناوری اطلاعاتمترادف با یک فناوری جدید است که ازوسایل دارای ریز پردازنده استفاده میکند. مانند: ریزکامپیوترها، تجهیزاتاتوماتیک، واژه پردازها و غیره . امااستفاده از دست ساخته های بشر برایگردآوری، تولید، ارتباطات، ثبت و ضبط، بازآرایی و استخراج اطلاعات به زمانیفراتر از زمان حاضر باز می گردد. برایحرفه ای ها، به معنای معرفی یک دوره جدیداست. فناوری اطلاعات، اندیشه ای است برایآنکه اصول، رویه و واژگان کار با اطلاعاتمی تواند در یک الگوی سیستماتیک متحدرفتار کنند. بدبینان ممکن است بگویند کهواژه فناوری اطلاعات فقط تلاش می کند کهبرخی از پیشرفتهای هدفمند تجاریالکترونیک و حرکات هدفمند سیاسی برایکنترل دستیابی به اطلاعات را ارزشمندسازد. حقیقت پشت این رفتار هر چه باشد، برایآنکه فناوری اطلاعات بتواند به عنوان یکفناوری یعنی کاربرد یک علم کاربردیباشد، باید دانش شناخته شده ای ازاطلاعات وجود داشته باشد. لبته واژه علماطلاعات بکار رفته و مورد استفاده قرارگرفته است و به شاخه ای از تقسیماتکتابداری با بازیابی اتوماتیک اسنادچاپی اطلاق شده ست. اما با توجه به کلیهجوانب کار با اطلاعات، محدودیت هایبسیار زیادی در این شاخه نوظهور ازفناوری موجود است. بیان مناسب آن ست کهشخص باید به دانش فراوری سیستمهایالکترونیکی و علوم کامپیوتر چنان بنگردکه به تولیدات همگرای آنها صورت مشخصیبدهد. در هر دو علم بدبینانی وجود دارند و اینبدبینی هنگامی از بین خواهد رفت که علماطلاعات به یک بلوغی برسد که بتوان آن رافناوری اطلاعات نامید. ما نباید برای اینمنظور در این مرحله فرمول دقیق و جامعیارائه کنیم بلکه باید بیشتر تلاش شود کهبا مثالها توضیح داده شود و در بخشهایاصلی و اساسی شرح و بسط داده شود. مباحثیکه بطور جاری، در زیر چتر فناوری اطلاعاتقالب بندی می شوند.


منابع :
1- مقدمه ای بر فناوری اطلاعات _ پیتر زورکوسزی، نیکولاس هیپ_ ترجمه : امیرحسین آشنا_1383_ در دست چاپ
2- جزوه مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات _ شورای عالی برنامه ریزی_ 1381

توسط: امیرحسین آشنا - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
ايميلahashna@yahoo.com

دانشنامه مرجع مهندسی ايران

www.Smsm.ir


نوع مطلب : آشنایی با رشته های مهندسی
نوشته شده در چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ توسط SMSM |           |
تبلیغات
آی پی خود را ببنید
بازی فکری: تست تمرکز
بازی شطرنج آنلاین