محصولات عصر الكترونیك از ارگانیسم پیچیدهای مبتنی بر ارتباط بین فعالیتهای داخلی گوناگون و همچنین بین آنها و جهان خارج تشكیل شده اند. هدف آنها این است كه اطلاعات را كنترل كنند و گاهی نتایج غیر منتظرهای به بار آورند.
در این معماری نامادیت غالب است. دیوارها ثبات خود را از دست میدهند و اشیاء ماده زدائی میشوند و محتوا بر ظرف غلبه میكند.
((ما راه طولانی منطق (ماشین برای زندگی) كه زیربنای آن را اتومبیل، كشتیبخار یا هواپیما تشكیل میدادو تكامل تمام عیار آن ویژگی تولیدات جامعه صنعتی در نیمه اول قرن بیستم بوده پشت سرگذاشتهایم.
اكنون وارد عصر جدیدی میشویم، عصری كه مشخصه آن سه پدیده نامادیت، حسی بودن و چند رسانهای بودن است))
۱- نامادیت
اساساً با شفافیت بیان شده است. در واقع بیان شفافیت نه به معنای استفاده از مصالح شفاف است، بلكه به نمایش درآوردن اجزای عمل كننده ماشین میباشد.
ایده سیستمهای مرئی در واقع به آراكی گرام و «متابولیستها»( كه از دهه 60 به بعد ضروری دانستند كه مسائل سنتی تركیب معمارانه رااز ارزش بیندازند )تعلق داشت. آنان انكار میكردند كه طراحی نما، اتاقها، مؤلفهها یا جزئیات میتوانند در خودشان به هر حال مركزی باشند در عوض آنان به پیوندها و روابط فضاها، كاركردها، فعالیتها در جامعهای بر مبنای حركت«كه بسیار از این حركتها نامادیاند» تأكید میكردند.
2- حسی بودن
توانائی بنا برای برقرار كردن ارتباط با جهان خارج است. همان گونه كه راجرز میگوید: «این امر دلالت برنصب سیستم های حساسی دارد كه مانند ماهیچههای بدن باز و بسته میشوند، جرم را به حداقل میرسانند، نیروها را با كمك سیستم عصبی كه بر روی ضربات الكترونیكی استواراست تغییرمیدهند، دگرگونیهای محیطی را حس میكنند و نیازهای فردی را ثبت میكنند.
3- چند رسانهای بودن
ساختمان را به ارگانیسمی تبدیل میكند كه قادر به انتقال پیامها با استفاده از رسانههای گوناگون و تلفیق آنها با بافت ساختمان است. . بدین ترتیب ساختمان به پردهای بدل میشود كه نور، رنگ و صدا را در معرض دید همگان قرار میدهد و در عین حال اطلاعات را منتقل میكند.
دانشنامه مرجع مهندسی ایران
SMSM.IR
منبع: |
دانشنامه مرجع مهندسی ايران - WWW.SMSM.IR |
توضیحات: |
(برداشت این مقاله تنها با ذکر منبع مجاز است) |