بارکد سایت
موضوعات مطالب
مهندسی مکانيک - جامدات
مهندسی مکانيک - سیالات
مهندسی مکانيک - ساخت و جوش
مهندسی مکانيک - خودرو
مهندسی برق - الکترونیک
مهندسی برق - مخابرات
مهندسی برق - قدرت
مهندسی عمران - عمران
مهندسی عمران - آب
مهندسی عمران - نقشه برداری
مهندسی مواد - متالورژی
مهندسی مواد - سرامیک
مهندسی کامپيوتر - نرم افزار
مهندسی کامپيوتر - سخت افزار
مهندسی شيمی - پالایش
مهندسی شيمی - معدنی و غذایی
مهندسی کشاورزی
مهندسی معماری
مهندسی منابع طبیعی
مهندسی صنايع
مهندسی هوافضا
مهندسی پزشکی
مهندسی نفت و گاز
مهندسي فناوری اطلاعات
مهندسی معدن
مهندسی نيروگاه
مهندسی رباتیک
مهندسی نساجی
مهندسی پلیمر
مهندسی راه آهن
مهندسی هسته ای
مهندسی دریا
مهندسی اپتیک و فوتونیک
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
هندبوک ها و جزوه های مهندسی
پایان نامه ها و پروژه های مهندسی
علم نانو تکنولوژی
علم کار آفرينی
علم نگهداری و تعمیرات
آشنایی با رشته های مهندسی
آشنایی با رشته های غیر مهندسی
کارشناسی ارشد - منابع و رشته ها
ورود به دانشگاه - کنکور
آموزش زبان انگلیسی
آگهی های استخدام
رایانه و اینترنت
دانلود نرم افزار
تصاویر جالب
English Articles
بخش های ویژه
کنکور 90
آشنایی با رشته های مهندسی
دانلود مقاله های پی دی اف - PDF
  نانو فناوری
  بررسی ساختار و عملكرد آلیاژهای حافظه دار در پزشكی
  پروتکل  نقطه به نقطه
  فهرست کامل خطاهای مودم هنگام اتصال به اینترنت
  تاثیر روانکار بر صافی سطح درتراشکاری آلومینیوم
  كارآفرینی چیست؟
  برج خنک کننده
  خواص دارویی و درمانی گیاهان
  Hydraulic Turbines
  نیروگاههای زمین گرمایی - لاتین
  توربین بخار - لاتین
  آشنایی با فرمت Mpeg-2
  نانو کامپوزیت های نانو ذره ای
  آشنایی با مدارهای فرمان
  170 نکته اجرایی در ساختمان
  روش های شناسایی و مقابله با موشک کروز
  سیستم های جدید ذخیره سازی انرژی در چرخ طیار
  معرفی تكنولوژی سوپرآلیاژ و میزان كاربرد آن در جهان و ایران
  موتورهای استرلینگ
  نانوحسگرها
  نقش شبیه سازی در مهندسی فرآیند
  روشهای پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری
  17 توصیه مهم در مدیریت
  کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات
  کانی شناسی طلا
  تاریخچه گیربکسهای اتوماتیک
  تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان
  کامت، نخستین هواپیمای مسافربری جت جهان
  مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  اتوماسیون صنعتی - Industrial automation
  نانوالکترونیک چیست؟
  شبکه های عصبی
  آزمونهای غیر مخرب (Non Destructive Testing)
  تعیین جنسیت جوجه ها پیش از تفریخ بصورت اتوماتیك
  تاریخچه هواپیما
  بازرسی کیفی مخازن تحت فشار
  آبیاری و انواع روشهای آن
  صنعت و تکنولوژی هوافضا
  روشهای تصفیه مواد نفتی
  گاز از خام تا فرآورده
جهت دانلود راحتتر فایل های بالا روی آنها کلیک راست کرده و Save Target As را انتخاب نمایید.
آمار
درباره سایت
دانشنامه مرجع مهندسی ايران - Iran Engineering Reference Encyclopedia از سال 1385-2006 در دو نسخه، تا به امروز با رویکردی علمی، در جهت ارائه مطالب کاربردی در تمام گرایش های مهندسی با بهترین کیفیت محتوایی، ویرایشی، ترتیب و دسترسی آسان و بدور از مطالب و تبلیغات شایع، کوشیده است.
شما دانشجویان و کاربران گرامی می توانید با معرفی سایت به دوستان خود و ذکر منبع نوشتار ها هنگام برداشت، از آن حمایت، و پیشرفت علمی و محتوایی دانشنامه مرجع مهندسی ايران را تضمین نمایید.

با ما در ارتباط باشید:
دریافت ها
هندبوک و جزوه های مهندسی
پایان نامه و  پروژه های مهندسی
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
جدیدترین مقاله های سایت
» طرز کار برنامه های ضد ویروس (Anti-Virus)
» آشنایی با پارامترهای مودم TD-LTE، شامل RSRP، RSRQ، RSSI، CINR
» کتاب نقشه کشی برق ساختمان + دانلود
» آشنایی با برخی از پر کاربردترین مخفف های دنیای کامپیوتر و اینترنت - Computer Abbreviations
» حل مسائل پیچیده ریاضی با نرم افزار Matbasic 1.29 + دانلود
» استفاده از فوران گیرهای سطحی به همراه سیستم ESG در سکوهای نیمه شناور حفاری
» آموزش نصب VMware ESXi 5.0 + دانلود به صورت PDF
» مصارف عمده تيتانيوم در صنعت
» پلاتين یا نقره كوچك
» آشنایی با محيط زيست دریای خزر
» آشنایی با مؤسسه ملی اقیانوس شناسی
» روش های عمده استخراج طلا
» ویژگیهای شیمیایی آب دریای خزر
» تکنیک های تند خوانی
» مدیریت کیفیت – ISO 9001 QMS
» درخواست پیشنهاد یا RFQ چیست؟ - Request for Quotation
» Invent Your Own Computer Games with Python
» ترکهای سطوح بتنی - Cracks in concrete surfaces
» نگاهی به بیماری مایکوپلاسمای پرندگان
» اهمیت پرورش گیاهان دارویی در فضای سبز شهری
» مروری بر پیشینه آلودگی هوا، منابع و راههای پیشگیری
» 9 روش برای طراحی موفق آرم تجاری
» روش های تعیین محل ایستگاه ها برای پمپاژ آب
» استاندارد W3C و معتبر سازی کدهای HTML
» تاریخچه ی پیدایش ساختمان های غلافی - ساختمان اپرای سیدنی
» کتاب راهنمای کامل خط فرمان در سیستم عامل لینوکس
» عیوب ناشی از ماسه داغ در خطوط قالبگیری با ماسه تر‏
» آشنایی با کابل HDMI و انواع آن
» مبردها و مواد سرمازا
» تعیین دوره مطلوب فعالیتهای نت پیشگیرانه
World Engineering
Discovery Science
Engineering Global
Try Engineering
the Code Progect
National Geographic
مقاله های پربازدید
» اتوماسیون صنعتی
» تعریف ماشینکاری الکتروشیمیایی
» دمای بین پاسی در جوشکاری
» شناسایی از طریق فرکانس رادیویی
» اندروید چیست؟
» 160 نكته در مدیریت
» مهندسی مجدد
» نرم افزارهای برتر مهندسی مکانیک
» شش سیگما چیست؟
» مخفف ها در مهندسی شیمی
» تکنولوژی کابلها در صنعت برق
» جوشكاری فولادهای آستنیتی منگنز
» لغات تخصصی پر کاربرد کامپیوتر
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» مراحل تمایزفیزیولوژیکی جوانه
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» دانلود کتاب آموزش اسکیس و راندو
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مقدمه ای بر بتن الیافی
» تعریف متره و برآورد و انواع آن
» تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک
» توربو شارژرها چگونه کار می کنند؟
» اهمیت رمزنگاری در امنیت شبكه
» استفاده از آب پنیر در تغذیه طیور
» تاریخچه نگهداری و تعمیرات
» پل ها و انواع آن
» كاربردهای قیر زغال سنگی
» تکنولوژی حفاری نفت و گاز با لیزر
» خواص و نحوه ی تولید الیاف کربنی
» باران اسیدی
» معرفی نسل های مختلف جنگنده ها
» روشهای تحلیل دینامیکی
» معماری ارگانیک
» جوشكاری زیر آب
» اصطلاحات انگلیسی هیدرولوژی
» پدیده کرونا
» تجهیزات حفاظت الکتریکی
» تجهیزات پستهای فشار قوی
» آموزش شبكه
» ترمزهای هواپیماهای جت
» پلاستیك های زیستی
» انرژی زمین گرمایی
» گریس و ساختار آن
» سازه های ماکارانی
» سیستم های رادیوئی تروپوسکتر
» برج های خنك كننده
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» جوشکاری لیزری
» پست مدرنیسم
» موشک باستیک
» سوگند نامه مهندسی
» مدیریت حفاظت بتن
» نرم افزار ویکیپدیا آفلاین فارسی
» تشریح کامل مراحل پی سازی
» واکسیناسیون در طیور
» اصول کار کوره
» انواع روشهای لیچینگ
» الکترو موتور وعیب یابی آن
» ماشینهای الکتریکی
» كود دهی گیاهان گلخانه ای
» اصول محاسبات بارهای برودتی
» آزمونهای غیر مخرب
» انواع سوخت موشکها
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» برج های خنك كننده
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» اهداف واحد کنترل کیفیت در معدن
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» راهنمای تشخیص معایب پیستون
» روشهای تصفیه مواد نفتی
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» مشکل پیچیدگی در جوشکاری
لینك دوستان
امکانات
گرایش های علمی و تحصیلی کاربران





RSS
My Tinylink
دانشنامه مرجع مهندسی ایران در زمینه های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی متالورژی و مواد، مهندسی شیمی و پلیمر، مهندسی نفت، مهندسی نساجی، مهندسی هوافضا، مهندسی رباتیک، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی معماری، مهندسی پزشکی، مهندسی معدن، مهندسی راه آهن، مهندسی نیروگاه و زمینه های علمی نانو تکنولوژی، کارآفرینی، نگهداری و تعمیرات، آشنایی با رشته های مهندسی و غیر مهندسی، مجموعه ای ازرشمند و علمی برای تمام مهندسان و همه علاقه مندان این حوزه ها می باشد.
تبلیغات
نخستین سرویس کوتاه کننده لینک در ایران
ابزار های مهندسی سرویس خبر خوان

مهندسی مکانیک مهندسی برق مهندسی عمران مهندسی کشاورزی مهندسی مواد مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی مهندسی هوافضا مهندسی صنایع مهندسی معماری مهندسی نفت مهندسی فناوری اطلاعات مهندسی پزشکی مهندسی نساجی مهندسی معدن مهندسی رباتیک
Drilling Data Handbook Download        Moving to Microsoft Visual Studio 2010       Handbook Highway Engineering       کتاب فارسی آموزش اسکیس و راندو       Advances in Mechanics of Solids       Modern Design Magazine #1
آئورورا پرنده‌ای با سرعت 5 ماخ

«آئورورا» چیست؟
اولین بار در سال
۱۹۸۶ در لایحه درخواست بودجه وزارت دفاع آمریكا یك درخواست یك خطی دیده می‌شد كه زیر این برگه نوشته شده بود «آئورورا» و برای آن معادل ۲ /272 میلیارد دلار بودجه درخواست شده بود كه نشان از اهمیت و عظمت این طرح می‌داد. بعدها در سال ۱۹۹۴ بن ریچارد یكی از صاحبنظران صنعت هوایی آمریكا اعلام داشت كه این نام، اسم رمزی بود برای طرح ATB.

 

ATB مخفف Advanced Technology Bomber به معنای بمب افكن با فناوری پیشرفته است كه شركت نورثروپ (Northrop) و به پیشنهاد لاكهید (Lockheed) در اواخر سال ۱۹۸۱ میلادی آن را در مناقصه ای در وزارت دفاع آمریكا برنده شدند كه B-2 ملقب به اسپریت به معنای «شبح» نتیجه این طرح بود. از آن جا كه هنوز همB-2 جانشین خاصی پیدا نكرده است نمی‌توان آئورورا را یك ATB و در نتیجه جانشین B-2 دانست.  

(تمام چیزهایی كه در مورد آن گفته می‌شود و حتی اسمی كه برای آن انتخاب شده است، همگی بر پایه حدسیات و مشاهدات غیر علمی افراد مختلفی است كه اطلاعات ناقصی از این پرنده ناشناس یا به قول متجددان
X دارند كه به صورت قطعی نمی‌توان این گفته‌ها را تایید یا رد كرد.)

اما یكی دیگر از احتمالاتی كه توسط متخصصان صنایع هوایی آمریكا در مورد این پرنده ناشناس می‌دهند این است كه این هواپیما در واقع جایگزینی برای هواپیمای
SR-71 باشد و به همین دلیل آن راSR-91 هم نامیده‌اند.

از دیگر نام‌های مستعاری كه برای این پرنده ناشناس استفاده شده است می‌توان به
XR-7 اشاره كرد كه گمان برده می‌شد فاز دوم طرحی باشد كه فاز یكم آنSR-75 بود.
سنیورسیتیزن نام دیگری است كه «پرنده اكس» را با آن هم می‌شناسند. سنیور كلمه‌ای است كه در بیشتر هواپیماهای طبقه بندی شده ارتش آمریكا استفاده شده است. برای نمونه نام طبقه‌بندی شده
U-2 ملقب به(DraganLady) اژدها خانوم Senior Book بود و یا نام طبقه‌بندی شده F-117، Seniar Trend بود.
 متخصصان بر این باورند كه آئورورا بعدها به سنیورسیتیزن تغییر نام داد. از آن جا كه «پرنده اكس» را جایگزینی برای
SR-71 می‌دانند و می‌توان احتمال داد این نام بهترین گزینه برای پرنده اكس است. چون هر دوی این نام‌ها یك حركت آرام بدون بالا و پایین را به ذهن متبادر می‌كنند و جایگزینSR-71 نمی‌تواند حركتی جز این نوع داشته باشد.
پرنده ناشناس را با نام «پدربزرگ» هم می‌شناسند كه ریشه این یكی نامشخص است. اما نامی كه از دیگر نام‌ها متداول‌تر است همان آئورورا است. ولی آئورورا چیست؟ آئورورا در تاریخ اساطیری یونان باستان جایگاه ویژه‌ای دارد. او الهه «سپیده سحری» است كه ستارگان را خلق كرده و آنها را در شب چید.
نام پرنده اكس هرچه كه باشد، شناخته شده‌ترین طرح طبقه‌بندی شده ارتش آمریكاست. حالا با این توصیفاتی كه در مورد نام پرنده اكس دانستید، بد نیست كمی هم از پیشینه مجهول آئورورا بدانید. همان طور كه در بالا هم گفته شد اولین بار آئورورا در لایحه درخواست بودجه وزارت دفاع آمریكا دیده شد.

ردیفی كه آن در آن قرار داشت بعد از طرح‌های
SR-71 وU-2 بود. در سال ۱۹۸۶ میلادی دولت آمریكا بسیاری از زمین‌های فوق سری اطراف دریاچه گروم در صحرای نوادا (Nevada) را با استحكامات غیر قابل نفوذ محصور كرد. از آن سال به بعد بسیاری از تأسیسات مدرن و غیر قابل نفوذ درون این حصار ساخته شده و هنوز هم این پایگاه در حال تكمیل شدن است.
حتی برای غیر قابل نفوذ كردن آن زمین‌های اطراف پایگاه هم توسط دولت، مناطق ممنوعه اعلام شده است. این در حالی است كه دولت آمریكا وجود چنین پایگاهی در صحرای نوادا را به شدت تكذیب می‌كند.
احتمال داده می‌شود این پایگاه به اندازه غیر معمول باند پروازی آن (كه نمی‌توان این گفته را هم تایید كرد چون حدس زده می‌شود با توجه به اندازه‌های پایگاه باند پروازی آن تقریباً چهار برابر باندهای پرواز معمول باشد) محلی باشد برای پرواز و فرود آئورورا.
در سال
۱۹۸۸ روزنامه نیویورك تایمز گزارش داد كه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده روی یك هواپیمای مقدماتی كه می‌تواند به سرعت شش ماخ دست یابد كار می‌كند.در فاصله ژوئن سال ۱۹۹۱ تا ژوئن سال بعد، در كالیفرنیای جنوبی غرش‌هایی شنیده می‌شد كه مربوط به هیچ هواپیمای شناخته شده‌ای نبود. این غرش‌ها به قدری بلند بودند كه حتی زلزله نگارهای مركز ژئوفیزیك آمریكا هم آنها را ثبت كردند.

 این غرش‌ها را حتی از غرش هنگام فرود شاتل‌ها هم وحشتناك‌تر توصیف می‌كردند. این غرش‌ها به سمت شمال شرق روی لس‌آنجلس و صحرای(
Mojave) امتداد می‌یافت؛ به مناطقی كه پایگاه هوایی نلیس و پایگاه گروم لیك در آنها وجود داشت.
اما یكی از مواردی كه سری بودن و ناشناخته بودن این پرنده را به شدت تایید می‌كند مربوط می‌شود به فوریه
۱۹۹۲. در این تاریخ یكی از مسئولان كنترل ترافیك هوایی نیروی هوایی سلطنتی انگلستان(RAF) در اسكاتلند، علامتی راداری را در پایگاه هوایی مك‌ریهانش(Machrihans) مشاهده كرده بود كه در فاصله بسیار كوتاهی به سرعت سه ماخ دست یافته بود و هنگامی كه با پایگاه مذكور تماس گرفته بود و علت این علامت را پرسیده بود، به وی گفته بودند كه موضوع را فراموش كند.

اینها، تنها مواردی نبودند كه مربوط به پرنده اكس می‌شدند بلكه دهها مورد دیگر وجود دارد كه در آمریكا و انگلستان گزارش و همگی به گونه‌ای با پرسش بی پاسخی مواجه شده‌اند، پرسشی كه مربوط به پرنده‌ای سریع و غران می‌شده است. تنها هنگامی می‌توان به راز این پرسش پی برد كه نیروی هوایی آمریكا خود پرده از آن بردارد.
اما تنها چیزی كه به یقین در مورد آئورورا می‌توان گفت این است كه آئورورا یك پرنده هایپرسونیك (ابر صوت که سرعتهای بیشتر از 5 ماخ دارند) است. اما اولین هواپیماهای هایپرسونیك كی ساخته شده است؟
تا سال
۱۹۶۵ میلادی سریع‌ترین هواپیماها دو هزار مایل بر ساعت سرعت داشتند در صورتی كه در سال ۱۹۴۵ تنها چند هواپیما می توانستند به سرعت ۵۰۰ مایل بر ساعت دست یابند. پس گام منطقی دیگر، ساختن هواپیماهایی بود كه دیوار صوتی را بشكنند.
با شكسته شدن دیوار صوتی توسط جت‌های جنگنده كه توسط شوروی سابق و ایالات متحده آمریكا ساخته می‌شدند، اولین گام‌ها برای ساختن پرنده‌های هایپرسونیك برداشته شد. لازمه رسیدن به سرعت بسیار بالا داشتن موتور بسیار پیشرفته و مهم‌تر از آن بدنه‌ای است كه طاقت سرعت یك مایل بر ثانیه معادل
۳۶۰۰ مایل بر ساعت یا همان ۴/۵ ماخ داشته باشد. از این جا می‌توان به ساختار بسیار پیچیده آئورورا پی برد. از اولین هواپیماهای هایپرسونیك می‌توان به X-15 وFDL-15 اشاره كرد كه توسط ناسا و لاكهید مارتین ساخته شده‌اند.


 در مورد آئورورا اطلاعات مختصری هم وجود دارد كه بیشتر بر پایه حدسیات است و از سوی منابع خاصی تایید نشده‌اند. اما واقعی به نظر می‌رسند. بیشینه سرعت این پرنده در حدود پنج تا هشت ماخ گزارش شده است.
طول آن در حدود
۱۱۰ فوت (۵/۳۳ متر) و طول دو سر بال آن كه كاملاً به صورت مثلث است حدود ۶۰ فوت(۲/۱۸ متر) است. این هواپیما احتمال سقف پروازی در حدود ۱۵۰ هزار فوت (۴/۲۸ مایل) یا بیشتر دارد. در مورد موتور این هواپیما نمی‌توان به نظر واحدی رسید.
با توجه به گفته‌های شاهدان مختلف در آمریكا و انگلیس چندین نوع موتور مختلف می‌تواند در این پرنده به كار گرفته شده باشد.
مثلاً بر پایه چیزی كه شاهدان در كالیفرنیا گفته‌اند، می‌توان احتمال داد كه از یك موتور رم جت سیكلی متان سوز كه تغییرات بسیار زیادی در آن داده شده در آئورورا استفاده شده است. در مورد نیروی پیش رانش این هواپیما چهار نظریه وجود دارد كه مختصراً آنها را به شما معرفی می‌كنم.
اولین نظریه
PWDE است. این كلمه مخفف Pulse Detonation Wave Engine است. این موتور شیوه كار بسیار پیشرفته و پیچیده‌ای دارد. در این روش هیدروژن و یا متان مایع بر روی بدنه تزریق می‌شوند و پس از گرم شدن توسط PWDE مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دومین نظریه
Ramjet است.
این مورد همان موتور رم جت سیكلی متان سوز است كه در بالا گفته شد. رم جت‌ها در حالت عادی می‌توانند سرعت
۶-۴ ماخ را به دست آورند. اما این سیستم در آئورورا دچار تغییراتی شده است كه می‌تواند سرعت ۸-۵ ماخ را به دست آورد.

نظریه سوم سیستم
Rulsejet معمولی است. در این حالت هوا از جلو توسط موتور مكیده شده و پس از فشرده شدن و خروج با فشار از درون موتور باعث پیش رانش هواپیما می‌شود. نظریه چهارم هم Turbo Rochetjet است. در این مورد اطلاعات خاصی در دست نیست و صرفاً یك نظریه است. اما هنوز هم با همه این توصیفات نمی‌توان گفت كه حتی آئورورا وجود خارجی دارد یا نه، شاید همه آن چیزهایی كه شاهدان در جاهای مختلف دیده‌اند مربوط به چندین هواپیما می‌شده است كه هیچ ربطی به هم نداشته باشند و مسئولان نظامی آمریكا با پاسخ ندادن به ابهامات پیش آمده، می‌خواهند وجهه‌ای اساطیری به طرح‌های خود بدهند.

www.smsm.ir


نوع مطلب : مهندسی هوافضا
نوشته شده در جمعه ۷ آبان ۱۳۸۹ توسط SMSM |           |
تبلیغات
آی پی خود را ببنید
بازی فکری: تست تمرکز
بازی شطرنج آنلاین