«آئورورا»
چیست؟
اولین بار در سال ۱۹۸۶ در لایحه درخواست بودجه وزارت دفاع آمریكا یك درخواست یك خطی
دیده میشد كه زیر این برگه نوشته شده بود «آئورورا» و برای آن معادل ۲ /272 میلیارد دلار بودجه
درخواست شده بود كه نشان از اهمیت و عظمت این طرح میداد. بعدها در سال ۱۹۹۴ بن ریچارد یكی از
صاحبنظران صنعت هوایی آمریكا اعلام داشت كه این نام، اسم رمزی بود برای طرح ATB.
ATB مخفف Advanced Technology Bomber به معنای بمب افكن با فناوری پیشرفته است كه شركت نورثروپ (Northrop) و به پیشنهاد لاكهید (Lockheed)
در اواخر سال ۱۹۸۱ میلادی آن را در مناقصه ای در وزارت دفاع آمریكا برنده شدند
كه B-2 ملقب به اسپریت به معنای «شبح» نتیجه این طرح بود. از آن جا كه
هنوز همB-2 جانشین خاصی پیدا نكرده است نمیتوان آئورورا را یك ATB و
در نتیجه جانشین B-2 دانست.
(تمام چیزهایی كه در مورد آن گفته میشود و حتی اسمی كه برای آن انتخاب شده است،
همگی بر پایه حدسیات و مشاهدات غیر علمی افراد مختلفی است كه اطلاعات ناقصی از این
پرنده ناشناس یا به قول متجددان X دارند كه به صورت
قطعی نمیتوان این گفتهها را تایید یا رد كرد.)
اما یكی دیگر از احتمالاتی كه توسط متخصصان صنایع هوایی آمریكا در مورد این پرنده
ناشناس میدهند این است كه این هواپیما در واقع جایگزینی برای هواپیمایSR-71
باشد و به همین دلیل آن راSR-91 هم نامیدهاند.
از دیگر نامهای مستعاری كه برای این پرنده ناشناس استفاده شده است میتوان بهXR-7
اشاره كرد كه گمان برده میشد فاز دوم طرحی باشد كه فاز یكم آنSR-75
بود.
سنیورسیتیزن نام دیگری است كه «پرنده اكس» را با آن هم میشناسند. سنیور كلمهای
است كه در بیشتر هواپیماهای طبقه بندی شده ارتش آمریكا استفاده شده است. برای
نمونه نام طبقهبندی شدهU-2 ملقب به(DraganLady) اژدها خانوم Senior Book
بود و یا نام طبقهبندی شده F-117، Seniar Trend بود.
متخصصان بر این باورند كه آئورورا بعدها به سنیورسیتیزن تغییر نام داد. از
آن جا كه «پرنده اكس» را جایگزینی برای SR-71 میدانند و میتوان
احتمال داد این نام بهترین گزینه برای پرنده اكس است. چون هر دوی این نامها یك
حركت آرام بدون بالا و پایین را به ذهن متبادر میكنند و جایگزینSR-71
نمیتواند حركتی جز این نوع داشته باشد.
پرنده ناشناس را با نام «پدربزرگ» هم میشناسند كه ریشه این یكی نامشخص است. اما
نامی كه از دیگر نامها متداولتر است همان آئورورا است. ولی آئورورا چیست؟
آئورورا در تاریخ اساطیری یونان باستان جایگاه ویژهای دارد. او الهه «سپیده سحری»
است كه ستارگان را خلق كرده و آنها را در شب چید.
نام پرنده اكس هرچه كه باشد، شناخته شدهترین طرح طبقهبندی شده ارتش آمریكاست.
حالا با این توصیفاتی كه در مورد نام پرنده اكس دانستید، بد نیست كمی هم از پیشینه
مجهول آئورورا بدانید. همان طور كه در بالا هم گفته شد اولین بار آئورورا در لایحه
درخواست بودجه وزارت دفاع آمریكا دیده شد.
ردیفی كه آن در آن قرار داشت بعد از طرحهای SR-71 وU-2
بود. در سال ۱۹۸۶ میلادی دولت آمریكا بسیاری از زمینهای فوق سری اطراف دریاچه
گروم در صحرای نوادا (Nevada) را با استحكامات غیر قابل نفوذ
محصور كرد. از آن سال به بعد بسیاری از تأسیسات مدرن و غیر قابل نفوذ درون این
حصار ساخته شده و هنوز هم این پایگاه در حال تكمیل شدن است.
حتی برای غیر قابل نفوذ كردن آن زمینهای اطراف پایگاه هم توسط دولت، مناطق ممنوعه
اعلام شده است. این در حالی است كه دولت آمریكا وجود چنین پایگاهی در صحرای نوادا
را به شدت تكذیب میكند.
احتمال داده میشود این پایگاه به اندازه غیر معمول باند پروازی آن (كه نمیتوان
این گفته را هم تایید كرد چون حدس زده میشود با توجه به اندازههای پایگاه باند
پروازی آن تقریباً چهار برابر باندهای پرواز معمول باشد) محلی باشد برای پرواز و
فرود آئورورا.
در سال ۱۹۸۸ روزنامه نیویورك تایمز گزارش داد كه نیروی هوایی ارتش ایالات
متحده روی یك هواپیمای مقدماتی كه میتواند به سرعت شش ماخ دست یابد كار میكند.در
فاصله ژوئن سال ۱۹۹۱ تا ژوئن سال بعد، در كالیفرنیای جنوبی غرشهایی شنیده میشد
كه مربوط به هیچ هواپیمای شناخته شدهای نبود. این غرشها به قدری بلند بودند كه
حتی زلزله نگارهای مركز ژئوفیزیك آمریكا هم آنها را ثبت كردند.
این غرشها را حتی از غرش هنگام فرود شاتلها هم وحشتناكتر توصیف میكردند.
این غرشها به سمت شمال شرق روی لسآنجلس و صحرای(Mojave)
امتداد مییافت؛ به مناطقی كه پایگاه هوایی نلیس و پایگاه گروم لیك در آنها وجود
داشت.
اما یكی از مواردی كه سری بودن و ناشناخته بودن این پرنده را به شدت تایید میكند
مربوط میشود به فوریه ۱۹۹۲. در این تاریخ یكی از مسئولان كنترل ترافیك هوایی نیروی
هوایی سلطنتی انگلستان(RAF) در اسكاتلند، علامتی راداری را در
پایگاه هوایی مكریهانش(Machrihans) مشاهده كرده
بود كه در فاصله بسیار كوتاهی به سرعت سه ماخ دست یافته بود و هنگامی كه با پایگاه
مذكور تماس گرفته بود و علت این علامت را پرسیده بود، به وی گفته بودند كه موضوع
را فراموش كند.
اینها، تنها مواردی نبودند كه مربوط به پرنده اكس میشدند بلكه دهها مورد دیگر
وجود دارد كه در آمریكا و انگلستان گزارش و همگی به گونهای با پرسش بی پاسخی
مواجه شدهاند، پرسشی كه مربوط به پرندهای سریع و غران میشده است. تنها هنگامی
میتوان به راز این پرسش پی برد كه نیروی هوایی آمریكا خود پرده از آن بردارد.
اما تنها چیزی كه به یقین در مورد آئورورا میتوان گفت این است كه آئورورا یك
پرنده هایپرسونیك (ابر صوت که سرعتهای بیشتر از 5 ماخ دارند) است. اما اولین
هواپیماهای هایپرسونیك كی ساخته شده است؟
تا سال ۱۹۶۵ میلادی سریعترین هواپیماها دو هزار مایل بر ساعت سرعت
داشتند در صورتی كه در سال ۱۹۴۵ تنها چند هواپیما می توانستند به
سرعت ۵۰۰ مایل بر ساعت دست یابند. پس گام منطقی دیگر، ساختن
هواپیماهایی بود كه دیوار صوتی را بشكنند.
با شكسته شدن دیوار صوتی توسط جتهای جنگنده كه توسط شوروی سابق و ایالات متحده
آمریكا ساخته میشدند، اولین گامها برای ساختن پرندههای هایپرسونیك برداشته شد.
لازمه رسیدن به سرعت بسیار بالا داشتن موتور بسیار پیشرفته و مهمتر از آن بدنهای
است كه طاقت سرعت یك مایل بر ثانیه معادل ۳۶۰۰ مایل بر ساعت یا همان ۴/۵ ماخ داشته باشد. از این
جا میتوان به ساختار بسیار پیچیده آئورورا پی برد. از اولین هواپیماهای
هایپرسونیك میتوان به X-15 وFDL-15
اشاره كرد كه توسط ناسا و لاكهید مارتین ساخته شدهاند.
در مورد آئورورا اطلاعات مختصری هم وجود دارد كه بیشتر بر پایه حدسیات است و
از سوی منابع خاصی تایید نشدهاند. اما واقعی به نظر میرسند. بیشینه سرعت این
پرنده در حدود پنج تا هشت ماخ گزارش شده است.
طول آن در حدود ۱۱۰ فوت (۵/۳۳ متر) و طول دو سر بال آن كه كاملاً
به صورت مثلث است حدود ۶۰ فوت(۲/۱۸ متر) است. این هواپیما احتمال سقف
پروازی در حدود ۱۵۰ هزار فوت (۴/۲۸ مایل) یا بیشتر دارد. در مورد موتور
این هواپیما نمیتوان به نظر واحدی رسید.
با توجه به گفتههای شاهدان مختلف در آمریكا و انگلیس چندین نوع موتور مختلف میتواند
در این پرنده به كار گرفته شده باشد.
مثلاً بر پایه چیزی كه شاهدان در كالیفرنیا گفتهاند، میتوان احتمال داد كه از یك
موتور رم جت سیكلی متان سوز كه تغییرات بسیار زیادی در آن داده شده در آئورورا
استفاده شده است. در مورد نیروی پیش رانش این هواپیما چهار نظریه وجود دارد كه
مختصراً آنها را به شما معرفی میكنم.
اولین نظریه PWDE است. این كلمه مخفف Pulse Detonation Wave Engine
است. این موتور شیوه كار بسیار پیشرفته و پیچیدهای دارد. در این روش هیدروژن و یا
متان مایع بر روی بدنه تزریق میشوند و پس از گرم شدن توسط PWDE
مورد استفاده قرار میگیرد.
دومین نظریه Ramjet است.
این مورد همان موتور رم جت سیكلی متان سوز است كه در بالا گفته شد. رم جتها در
حالت عادی میتوانند سرعت ۶-۴ ماخ را به دست آورند. اما این سیستم
در آئورورا دچار تغییراتی شده است كه میتواند سرعت ۸-۵ ماخ را به دست آورد.
نظریه سوم سیستم Rulsejet معمولی است. در این حالت هوا از جلو توسط موتور مكیده شده و پس از
فشرده شدن و خروج با فشار از درون موتور باعث پیش رانش هواپیما میشود. نظریه
چهارم هم Turbo
Rochetjet است. در این مورد اطلاعات خاصی در دست نیست و صرفاً یك نظریه است.
اما هنوز هم با همه این توصیفات نمیتوان گفت كه حتی آئورورا وجود خارجی دارد یا
نه، شاید همه آن چیزهایی كه شاهدان در جاهای مختلف دیدهاند مربوط به چندین
هواپیما میشده است كه هیچ ربطی به هم نداشته باشند و مسئولان نظامی آمریكا با
پاسخ ندادن به ابهامات پیش آمده، میخواهند وجههای اساطیری به طرحهای خود بدهند.
www.smsm.ir