بارکد سایت
موضوعات مطالب
مهندسی مکانيک - جامدات
مهندسی مکانيک - سیالات
مهندسی مکانيک - ساخت و جوش
مهندسی مکانيک - خودرو
مهندسی برق - الکترونیک
مهندسی برق - مخابرات
مهندسی برق - قدرت
مهندسی عمران - عمران
مهندسی عمران - آب
مهندسی عمران - نقشه برداری
مهندسی مواد - متالورژی
مهندسی مواد - سرامیک
مهندسی کامپيوتر - نرم افزار
مهندسی کامپيوتر - سخت افزار
مهندسی شيمی - پالایش
مهندسی شيمی - معدنی و غذایی
مهندسی کشاورزی
مهندسی معماری
مهندسی منابع طبیعی
مهندسی صنايع
مهندسی هوافضا
مهندسی پزشکی
مهندسی نفت و گاز
مهندسي فناوری اطلاعات
مهندسی معدن
مهندسی نيروگاه
مهندسی رباتیک
مهندسی نساجی
مهندسی پلیمر
مهندسی راه آهن
مهندسی هسته ای
مهندسی دریا
مهندسی اپتیک و فوتونیک
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
هندبوک ها و جزوه های مهندسی
پایان نامه ها و پروژه های مهندسی
علم نانو تکنولوژی
علم کار آفرينی
علم نگهداری و تعمیرات
آشنایی با رشته های مهندسی
آشنایی با رشته های غیر مهندسی
کارشناسی ارشد - منابع و رشته ها
ورود به دانشگاه - کنکور
آموزش زبان انگلیسی
آگهی های استخدام
رایانه و اینترنت
دانلود نرم افزار
تصاویر جالب
English Articles
بخش های ویژه
کنکور 90
آشنایی با رشته های مهندسی
دانلود مقاله های پی دی اف - PDF
  نانو فناوری
  بررسی ساختار و عملكرد آلیاژهای حافظه دار در پزشكی
  پروتکل  نقطه به نقطه
  فهرست کامل خطاهای مودم هنگام اتصال به اینترنت
  تاثیر روانکار بر صافی سطح درتراشکاری آلومینیوم
  كارآفرینی چیست؟
  برج خنک کننده
  خواص دارویی و درمانی گیاهان
  Hydraulic Turbines
  نیروگاههای زمین گرمایی - لاتین
  توربین بخار - لاتین
  آشنایی با فرمت Mpeg-2
  نانو کامپوزیت های نانو ذره ای
  آشنایی با مدارهای فرمان
  170 نکته اجرایی در ساختمان
  روش های شناسایی و مقابله با موشک کروز
  سیستم های جدید ذخیره سازی انرژی در چرخ طیار
  معرفی تكنولوژی سوپرآلیاژ و میزان كاربرد آن در جهان و ایران
  موتورهای استرلینگ
  نانوحسگرها
  نقش شبیه سازی در مهندسی فرآیند
  روشهای پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری
  17 توصیه مهم در مدیریت
  کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات
  کانی شناسی طلا
  تاریخچه گیربکسهای اتوماتیک
  تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان
  کامت، نخستین هواپیمای مسافربری جت جهان
  مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  اتوماسیون صنعتی - Industrial automation
  نانوالکترونیک چیست؟
  شبکه های عصبی
  آزمونهای غیر مخرب (Non Destructive Testing)
  تعیین جنسیت جوجه ها پیش از تفریخ بصورت اتوماتیك
  تاریخچه هواپیما
  بازرسی کیفی مخازن تحت فشار
  آبیاری و انواع روشهای آن
  صنعت و تکنولوژی هوافضا
  روشهای تصفیه مواد نفتی
  گاز از خام تا فرآورده
جهت دانلود راحتتر فایل های بالا روی آنها کلیک راست کرده و Save Target As را انتخاب نمایید.
آمار
درباره سایت
دانشنامه مرجع مهندسی ايران - Iran Engineering Reference Encyclopedia از سال 1385-2006 در دو نسخه، تا به امروز با رویکردی علمی، در جهت ارائه مطالب کاربردی در تمام گرایش های مهندسی با بهترین کیفیت محتوایی، ویرایشی، ترتیب و دسترسی آسان و بدور از مطالب و تبلیغات شایع، کوشیده است.
شما دانشجویان و کاربران گرامی می توانید با معرفی سایت به دوستان خود و ذکر منبع نوشتار ها هنگام برداشت، از آن حمایت، و پیشرفت علمی و محتوایی دانشنامه مرجع مهندسی ايران را تضمین نمایید.

با ما در ارتباط باشید:
دریافت ها
هندبوک و جزوه های مهندسی
پایان نامه و  پروژه های مهندسی
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
جدیدترین مقاله های سایت
» طرز کار برنامه های ضد ویروس (Anti-Virus)
» آشنایی با پارامترهای مودم TD-LTE، شامل RSRP، RSRQ، RSSI، CINR
» کتاب نقشه کشی برق ساختمان + دانلود
» آشنایی با برخی از پر کاربردترین مخفف های دنیای کامپیوتر و اینترنت - Computer Abbreviations
» حل مسائل پیچیده ریاضی با نرم افزار Matbasic 1.29 + دانلود
» استفاده از فوران گیرهای سطحی به همراه سیستم ESG در سکوهای نیمه شناور حفاری
» آموزش نصب VMware ESXi 5.0 + دانلود به صورت PDF
» مصارف عمده تيتانيوم در صنعت
» پلاتين یا نقره كوچك
» آشنایی با محيط زيست دریای خزر
» آشنایی با مؤسسه ملی اقیانوس شناسی
» روش های عمده استخراج طلا
» ویژگیهای شیمیایی آب دریای خزر
» تکنیک های تند خوانی
» مدیریت کیفیت – ISO 9001 QMS
» درخواست پیشنهاد یا RFQ چیست؟ - Request for Quotation
» Invent Your Own Computer Games with Python
» ترکهای سطوح بتنی - Cracks in concrete surfaces
» نگاهی به بیماری مایکوپلاسمای پرندگان
» اهمیت پرورش گیاهان دارویی در فضای سبز شهری
» مروری بر پیشینه آلودگی هوا، منابع و راههای پیشگیری
» 9 روش برای طراحی موفق آرم تجاری
» روش های تعیین محل ایستگاه ها برای پمپاژ آب
» استاندارد W3C و معتبر سازی کدهای HTML
» تاریخچه ی پیدایش ساختمان های غلافی - ساختمان اپرای سیدنی
» کتاب راهنمای کامل خط فرمان در سیستم عامل لینوکس
» عیوب ناشی از ماسه داغ در خطوط قالبگیری با ماسه تر‏
» آشنایی با کابل HDMI و انواع آن
» مبردها و مواد سرمازا
» تعیین دوره مطلوب فعالیتهای نت پیشگیرانه
World Engineering
Discovery Science
Engineering Global
Try Engineering
the Code Progect
National Geographic
مقاله های پربازدید
» اتوماسیون صنعتی
» تعریف ماشینکاری الکتروشیمیایی
» دمای بین پاسی در جوشکاری
» شناسایی از طریق فرکانس رادیویی
» اندروید چیست؟
» 160 نكته در مدیریت
» مهندسی مجدد
» نرم افزارهای برتر مهندسی مکانیک
» شش سیگما چیست؟
» مخفف ها در مهندسی شیمی
» تکنولوژی کابلها در صنعت برق
» جوشكاری فولادهای آستنیتی منگنز
» لغات تخصصی پر کاربرد کامپیوتر
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» مراحل تمایزفیزیولوژیکی جوانه
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» دانلود کتاب آموزش اسکیس و راندو
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مقدمه ای بر بتن الیافی
» تعریف متره و برآورد و انواع آن
» تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک
» توربو شارژرها چگونه کار می کنند؟
» اهمیت رمزنگاری در امنیت شبكه
» استفاده از آب پنیر در تغذیه طیور
» تاریخچه نگهداری و تعمیرات
» پل ها و انواع آن
» كاربردهای قیر زغال سنگی
» تکنولوژی حفاری نفت و گاز با لیزر
» خواص و نحوه ی تولید الیاف کربنی
» باران اسیدی
» معرفی نسل های مختلف جنگنده ها
» روشهای تحلیل دینامیکی
» معماری ارگانیک
» جوشكاری زیر آب
» اصطلاحات انگلیسی هیدرولوژی
» پدیده کرونا
» تجهیزات حفاظت الکتریکی
» تجهیزات پستهای فشار قوی
» آموزش شبكه
» ترمزهای هواپیماهای جت
» پلاستیك های زیستی
» انرژی زمین گرمایی
» گریس و ساختار آن
» سازه های ماکارانی
» سیستم های رادیوئی تروپوسکتر
» برج های خنك كننده
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» جوشکاری لیزری
» پست مدرنیسم
» موشک باستیک
» سوگند نامه مهندسی
» مدیریت حفاظت بتن
» نرم افزار ویکیپدیا آفلاین فارسی
» تشریح کامل مراحل پی سازی
» واکسیناسیون در طیور
» اصول کار کوره
» انواع روشهای لیچینگ
» الکترو موتور وعیب یابی آن
» ماشینهای الکتریکی
» كود دهی گیاهان گلخانه ای
» اصول محاسبات بارهای برودتی
» آزمونهای غیر مخرب
» انواع سوخت موشکها
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» برج های خنك كننده
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» اهداف واحد کنترل کیفیت در معدن
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» راهنمای تشخیص معایب پیستون
» روشهای تصفیه مواد نفتی
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» مشکل پیچیدگی در جوشکاری
لینك دوستان
امکانات
گرایش های علمی و تحصیلی کاربران





RSS
My Tinylink
دانشنامه مرجع مهندسی ایران در زمینه های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی متالورژی و مواد، مهندسی شیمی و پلیمر، مهندسی نفت، مهندسی نساجی، مهندسی هوافضا، مهندسی رباتیک، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی معماری، مهندسی پزشکی، مهندسی معدن، مهندسی راه آهن، مهندسی نیروگاه و زمینه های علمی نانو تکنولوژی، کارآفرینی، نگهداری و تعمیرات، آشنایی با رشته های مهندسی و غیر مهندسی، مجموعه ای ازرشمند و علمی برای تمام مهندسان و همه علاقه مندان این حوزه ها می باشد.
تبلیغات
نخستین سرویس کوتاه کننده لینک در ایران
ابزار های مهندسی سرویس خبر خوان

مهندسی مکانیک مهندسی برق مهندسی عمران مهندسی کشاورزی مهندسی مواد مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی مهندسی هوافضا مهندسی صنایع مهندسی معماری مهندسی نفت مهندسی فناوری اطلاعات مهندسی پزشکی مهندسی نساجی مهندسی معدن مهندسی رباتیک
Drilling Data Handbook Download        Moving to Microsoft Visual Studio 2010       Handbook Highway Engineering       کتاب فارسی آموزش اسکیس و راندو       Advances in Mechanics of Solids       Modern Design Magazine #1

http://sites.google.com/site/smsmflash/eng-mem-zhanordpark.jpg

از آن روزی که معماران مصری ایده‌های اولیه خود را برای اهرام ثلاثه احتمالا با چوبدستی در شن‌های روان نقش کردند تا امروز بیش از هزاران سال می‌گذرد. در این هزاره‌ها، معماران همواره روش‌های جدیدتر و کامل‌تری را در تصویر نمودن، تجسم بخشیدن و معرفی کردن ایده‌های خلاقه خود برای خلق فضا‌های سه بعدی آزموده‌اند.
معماران نخست از هندسه و ابزار ترسیمی‌ برای تفهیم ایده‌هایشان به دیگر گروه‌های دست‌اندر‌کار نظیر کارفرمایان و پیمانکاران استفاده می‌کردند. پرسپکتیوها و ترسیمات سه‌بعدی و سرانجام ماکت‌ها و مدل‌ها ابزار بعدی برای تجسم بخشیدن به تصورات ذهنی طراحان فضاهای معماری بوده‌اند.



اما در عصر جدید با ورود کامپیوتر به عرصه شبیه‌سازی فضای معماری، افق های نوینی فراروی معماران گشوده شده است. چه این ابزار جدید، علاوه‌بر اندازه‌ها و تناسبات، مصالح و رنگ و بافت را نیز به نمایش می‌گذارند. نورها را باز‌آفرینی می‌کنند و با جان بخشیدن به تصاویر و حرکت دادن به آنها، پاره‌ای از وظایف مدل‌های حجمی را‌ نیز به دوش می‌کشند. کامپیوتر، ابزار قدرتمندی است که می‌تواند نقش چند‌رسانه‌ای را در انتقال یک ایده از طراح به مخاطب ایفا کند.

سیر تجارب معماران در آزمودن روش‌های معرفی ایده های فضایی شان در این هزاره‌ها، سیر تکاملی در دستیابی به روش‌های چند‌رسانه‌ای برای بازآفرینی مجازی فضای معماری است. سیری که هدف غایی آن بازآفرینی هرچه کامل‌تر و جامع‌تر و واقع‌نمایانه‌تر فضای معماری بر روی صورتی مجازی بوده است.
مقوله «واقعیت مجازی» مدت‌ها است که دلمشغولی اصلی طراحان سیستم‌های مالتی‌مدیا در عرصه شبیه‌سازی است. تجربه‌ها و طراحی‌هایی که در عرصه بازآفرینی واقعیت مجازی صورت گرفته‌اند، در تسخیر تمامی ‌حواس انسان، از بینایی و شنوایی گرفته تا لامسه‌ ، بویایی و حتی چشایی را در نظر دارند و می‌کوشند قرارگیری تمام و کمال در یک محیط مجازی را همانند دیدن یک رویا، امکان‌پذیر سازند.

هم اینک، با کمک سنسورهایی که کلیه پیام‌های محیطی را به تمامی ‌حواس ما می‌دهند و متقابلا دستورات حسی و حرکتی را از آنها دریافت می‌کنند، می‌توانیم در محیط مجازی حضور یابیم. به هر سو که خواستیم حرکت کنیم، زوایای مختلف محیط و اتفاقات جاری در آن را به انتخاب خود ببینیم، صداهای موجود در محیط را بر حسب موقعیت خود و به تناسبات جابه‌جایی‌هایمان بشنویم، اشیا را لمس کنیم، بافت، نرمی ‌و زبری، یا گرمی ‌و سردی آنها را تجربه کنیم، بوهای پیرامون را استشمام کنیم و با رفتار و حرکت‌های خود بر رویدادها تاثیر بگذاریم. در محیط واقعیت مجازی می‌توانیم صدای قدم‌هایمان را بشنویم. می‌توانیم وزش نسیم را حس کنیم، می‌توانیم با دیگر افراد حقیقی (کاربران) یا مجازی (سیستم) حاضر در محیط گفت‌وگو و تعامل کنیم و به تعبیری می‌توانیم زندگی کنیم.

اما اثرات این دستاورد تکنولوژیک، صرفا به معرفی و بیان معماری محدود نمی‌شود. «واقعیت مجازی» در تلفیق با امکانات شبکه گسترده اینترنت، قابلیت‌ ها و بالطبع تحولاتی در عرصه‌های مختلف زندگی شهری نظیر تجارت، آموزش و‌... روی شبکه اینترنت انجام می‌شوند. در شبکه می‌توان به مرکز تجاری مجازی قدم گذاشت. ویترین‌های هرکدام از فروشگاه‌ها را دید. وارد فروشگاهی شد و اجناس را بررسی کرد‌.

سپس با استفاده از کارت‌اعتباری خرید کرد. می‌توان به یک اداره مجازی وارد شد. به قسمت مربوط به کار خود رفت و سوالات مورد‌نظر را پرسید. یا فرم‌های مورد‌نظر را دریافت و تکمیل کرد و کار خود را به جریان انداخت. همچنین می‌توان در یک سالن مجازی موسیقی حضور یافت. صندلی مورد‌علاقه را انتخاب کرد و اجرا را دید و شنید و حتی می‌توان صندلی خود را ترک کرد و با قرار گرفتن در کنار نوازنده، از نزدیک روش کار او را مشاهده کرد.

اینترنت در شهرهای آینده، بخش عمده‌ای از کاربری‌های شهری را در خود جای خواهد داد. تحول مفهوم شهر در اثر این اتفاق تکنولوژیک، خود مقوله شهرسازانه‌ای است که از هم‌اکنون می‌توان جوانب مختلف آن را دید و بدان پرداخت، اما در کنار این مساله، نکته قابل‌توجه دیگری نیز وجود دارد و آن شکل وشمایل شهر مجازی جدیدی است که در شبکه به وجود آمده است. یقینا این شهر مجازی نیازمند طراحی است. طراحی که جدا از ساختار‌، هویت ادراکی- فضایی آن را هم مورد توجه قرار دهد.

طراحی این محیط‌ها بر‌مبنای تکنولوژی «واقعیت مجازی» را چه کسانی انجام خواهند داد؟ بی‌تردید معماران در شمار اصلی‌ترین طراحان این محیط‌ها خواهند بود. چه بسیار از خصلت‌ها و قانونمندی‌های حاکم بر محیط‌های واقعی و فیزیکی، در محیط‌های مبتنی بر «واقعیت مجازی» نیز صدق می‌کند، اما قانونمندی‌های فضایی حاکم بر محیط «واقعیت مجازی» به قانونمندی‌های محیط فیزیکی و واقعی محدود نیست.

محیط «واقعیت مجازی» قانونمندی‌های ویژه خود را دارد که شرایط و امکانات جدیدی را پیش روی طراحان و معماران قرار می‌دهد. واقعیت مجازی به لحاظ مجازی بودن، امکان رهایی از بسیاری از محدودیت‌ها و قوانین دنیای فیزیکی را فراهم می‌سازد. در دنیای واقعیت مجازی‌، محدودیت‌های متعارف خواص مواد، قیمت مصالح، جنبه‌های استاتیک، بعد مكان، زاویه دید و‌... وجود ندارند. در این دنیای مجازی می‌توانیم مصالحی را فارغ از خواص آنها، در فضاهای طرحمان به کار بریم.
انتخاب مصالح مختلف تفاوتی از نظر قیمت و هزینه کاربرد مصالح ایجاد نمی‌کند.

قواعد سازه‌ای متعارف، نقش تعیین‌کننده‌ای جز در حیطه عادات بصری ما نخواهد داشت. حتی می‌توان اثرات فقدان نیروی جاذبه‌ ثقلی و امکان تثبیت، شناوری یا حرکت منظم عناصر و احجام در فضاها را تجربه کنیم. آن‌گونه که گویی در سیاره‌ای دیگر سیر می‌کنیم. بعد مسافت در این دنیای مجازی بی‌معنی است و تنها در یک لحظه می‌توانیم بین دو نقطه با دورترین فاصله جابه‌جا شویم. محدودیتی از لحاظ زاویه دید معمول بر حرکت و درکمان از محیط حاکم نیست. می‌توانیم محیط را از چشم پرنده ببینیم. از چشم ماهی تجربه کنیم یا با چشمانی با عدسی محدب در فضا حرکت کنیم. می‌توانیم ببینیم بی‌آنکه دیده شویم.

می‌توانیم همزمان در چند جا باشیم و می‌توانیم امکانات جدید را تجربه کنیم که هیچ‌گاه در دنیای واقعیات عینی برایمان متصور نبوده‌اند.
البته این نخستین‌بار نیست که پیشرفت تکنولوژی دامنه امکانات معماری را توسعه می‌دهد. روزگاری کشف قوانین پرسپکتیو، نگاه معماران به محیط پیرامونشان را تغییر داد. زمانی مهندسان بتون را کشف کردند و امکانات جدید آن، انقلابی را در فرم و فضای معماری پدید آورد.

با ورود کامپیوتر به عرصه معماری امکان اندیشیدن به مقوله‌هایی نظیر فرم‌های پیچیده هندسی و ریاضی فراهم شد. فرم‌هایی که تا پیش از آن و به شیوه سنتی به هیچ‌وجه متصور نبودند.  تکنولوژی باز‌آفرینی «واقعیت مجازی» نیز امکان جدیدی است که می‌توان معماران هزاره آینده را به تجسم فضاهای خیال‌پردازانه‌تری وادارد. پیدایش شاخه حرفه‌ای جدید و طراحی فضاهای مجازی، نقش نوینی را هم به نقش‌های اجتماعی- حرفه‌ای معماران می‌افزاید. امری که پیش از این نیز سابقه داشته است.

چرا که معماران همواره در طیف متنوعی از نقش‌های اجتماعی- حرفه‌ای نوسان کرده و همیشه سر نخ شاخه‌های متعددی از فعالیت‌های حرفه‌ای را در دست داشته و همپای تحول و نو شدن شیوه زندگی هر دوره، نقش‌ها و فعالیت‌های جدیدی را تجربه کرده‌اند. طراحی فضاهای شهری و معماری روی شبکه نیز نقش جدیدی است متعلق به عصر نوینی که بدان وارد می‌شویم.
هزاره‌های گذشته، هزاره‌های تلاش معمار برای تحقق ذهنیت‌های فضایی‌اش و به عبارتی گذار معماری از دنیای مجازی به دنیای واقعی بوده است. به نظر می‌رسد هزاره آینده هزاره گذار معماری از واقعیت به مجاز می‌باشد چه این دنیای مجازی است که بستر تحقق تخیلات معماری خواهد بود که در هزاره جدید، باید او را معمار فضاهای مجازی نامید.
 

دانشنامه مرجع مهندسی ایران
SMSM.IR

منبع:

دانشنامه مرجع مهندسی ايران - WWW.SMSM.IR

توضیحات:

(برداشت این مقاله تنها با ذکر منبع مجاز است)



نوع مطلب : مهندسی عمران - عمران
نوشته شده در پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۹ توسط SMSM |           |
تبلیغات
آی پی خود را ببنید
بازی فکری: تست تمرکز
بازی شطرنج آنلاین