مهندسی مکانيک - جامدات
مهندسی مکانيک - سیالات
مهندسی مکانيک - ساخت و جوش
مهندسی مکانيک - خودرو
مهندسی برق - الکترونیک
مهندسی برق - مخابرات
مهندسی برق - قدرت
مهندسی عمران - عمران
مهندسی عمران - آب
مهندسی عمران - نقشه برداری
مهندسی مواد - متالورژی
مهندسی مواد - سرامیک
مهندسی کامپيوتر - نرم افزار
مهندسی کامپيوتر - سخت افزار
مهندسی شيمی - پالایش
مهندسی شيمی - معدنی و غذایی
مهندسی کشاورزی
مهندسی معماری
مهندسی منابع طبیعی
مهندسی صنايع
مهندسی هوافضا
مهندسی پزشکی
مهندسی نفت و گاز
مهندسي فناوری اطلاعات
مهندسی معدن
مهندسی نيروگاه
مهندسی رباتیک
مهندسی نساجی
مهندسی پلیمر
مهندسی راه آهن
مهندسی هسته ای
مهندسی دریا
مهندسی اپتیک و فوتونیک
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
هندبوک ها و جزوه های مهندسی
پایان نامه ها و پروژه های مهندسی
علم نانو تکنولوژی
علم کار آفرينی
علم نگهداری و تعمیرات
آشنایی با رشته های مهندسی
آشنایی با رشته های غیر مهندسی
کارشناسی ارشد - منابع و رشته ها
ورود به دانشگاه - کنکور
آموزش زبان انگلیسی
آگهی های استخدام
رایانه و اینترنت
دانلود نرم افزار
تصاویر جالب
English Articles
نانو فناوری
بررسی ساختار و عملكرد آلیاژهای حافظه دار در پزشكی
پروتکل نقطه به نقطه
فهرست کامل خطاهای مودم هنگام اتصال به اینترنت
تاثیر روانکار بر صافی سطح درتراشکاری آلومینیوم
كارآفرینی چیست؟
برج خنک کننده
خواص دارویی و درمانی گیاهان
Hydraulic Turbines
نیروگاههای زمین گرمایی - لاتین
توربین بخار - لاتین
آشنایی با فرمت Mpeg-2
نانو کامپوزیت های نانو ذره ای
آشنایی با مدارهای فرمان
170 نکته اجرایی در ساختمان
روش های شناسایی و مقابله با موشک کروز
سیستم های جدید ذخیره سازی انرژی در چرخ طیار
معرفی تكنولوژی سوپرآلیاژ و میزان كاربرد آن در جهان و ایران
موتورهای استرلینگ
نانوحسگرها
نقش شبیه سازی در مهندسی فرآیند
روشهای پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری
17 توصیه مهم در مدیریت
کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات
کانی شناسی طلا
تاریخچه گیربکسهای اتوماتیک
تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان
کامت، نخستین هواپیمای مسافربری جت جهان
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
اتوماسیون صنعتی - Industrial automation
نانوالکترونیک چیست؟
شبکه های عصبی
آزمونهای غیر مخرب (Non Destructive Testing)
تعیین جنسیت جوجه ها پیش از تفریخ بصورت اتوماتیك
تاریخچه هواپیما
بازرسی کیفی مخازن تحت فشار
آبیاری و انواع روشهای آن
صنعت و تکنولوژی هوافضا
روشهای تصفیه مواد نفتی
گاز از خام تا فرآورده
هوانوردی - خلبانی
دیباچه: رشته هوانوردی دارای سه شاخه خلبانی، مراقبت پرواز و ناوبری هوایی است كه در این میان دو شاخه خلبانی و مراقبت پرواز از بین داوطلبان گروههای آزمایشی ریاضی و فنی و علوم تجربی دانشجو میپذیرند كه ما در اینجا به معرفی این دو شاخه میپردازیم :
شاخه خلبانی تنها شاخه خلبانی كه از طریق آزمون سراسری دانشگاهها و مراكز آموزش عالی دانشجو میپذیرد، شاخه خلبانی نظامی است كه دانشجویان آن در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری آموزش میبینند. هدف از پذیرش دانشجوی هوانوردی (خلبانی) در دانشگاه هوایی شهید ستاری، تربیت خلبانهای مورد نیاز نیروی هوایی جمهوری اسلامی است. نیروی هوایی تعیین میكند كه دانشجویان خلبانی در كدام رشته تخصصی (خلبان جنگی ، آموزشی یا مسافربری) آموزش ببینند. آنچه مهم است این است كه رشته هوانوردی (خلبانی) دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری وابسته به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی است و دانشجویان این دانشگاه از بدو ورود به دانشگاه یك دانشجوی نظامی خواهند بود و در نهایت به عنوان یك افسر مهندس یا كارشناس فارغالتحصیل میشوند.
تواناییهای لازم :
یك خلبان به عنوان فرمانده هواپیمایی كه میلیونها دلار ارزش دارد، حرف اول را در هواپیما میزند. به همین دلیل باید آمادگی كامل را برای احراز این مسؤولیت داشته باشد كه این آمادگی در سه مرحله سنجیده میشود. در مرحله اول داوطلب شركت در آزمون سراسری آمادگی علمی خود را ثابت میكند و همچنین لازم است كه رشته هوانوردی (خلبانی) را جزو یكی از 9 انتخاب اول فرم انتخاب رشته خود درج كرده باشد. در مرحله بعد باید از لحاظ جسمی در معاینات پذیرفته شود كه در این مرحله یك داوطلب علاوه بر خصوصیات ظاهری كه عبارتند از:
حداكثر سن 20 سال تمام (حتی اگر خدمت سربازی را انجام داده باشد نباید بیشتر از 20 سال داشته باشد)، حداقل قد 165 سانتیمتر، داشتن وزنی متعارف باید از سلامت جسمانی كامل برخوردار باشد. مثلاً باید دید چشم او بوده و كوررنگی نداشته باشد به همین دلیل چشم داوطلب در سه مرحله معاینه میشود همچنین گوش و حلق و بینی و قلب یك داوطلب در سه مرحله معاینه شده و نهایتاً نوار مغزی او برداشته و دندانهایش معاینه میشود. چون برای مثال اگر داوطلبی چند عدد از دندانهای جلو را نداشته باشد در فشار جوّ بالا دچار حالت تهوع میشود یا اگر بیش از 3 یا 4 دندانش ترمیم شده باشد، در حین پرواز مشكل خواهد داشت در نهایت در صورت سلامت جسمانی كامل، از داوطلب مصاحبه عقیدتی و حفاظتی میشود. یك دانشجوی خلبانی باید جسور، نترس و شجاع باشد و همچنین لازم است كه عاشق این رشته بوده و فردی منضبط و منظم باشد.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه:
ریاضی ، فیزیك پایه، آمار و احتمالات، معادلات دیفرانسیل.
دروس اصلی:
كامپیوتر و برنامهنویسی، ارتعاشات عمومی، استاتیك، مبانی مهندسی برق، دینامیك عمومی، اصول ایمنی پرواز، الكترونیك عمومی، آئرودینامیك عمومی، اصول هوانوردی، موتورهای هواپیما، سیستمهای الكتریكی و الكترونیكی هواپیما، ناوبری هوائی ، هواشناسی، فیزیولوژی هوائی، قوانین و مقررات هوانوردی.
دروس تخصصی:
مقاومت مصالح، مبانی مدیریت و تحقیق در عملیات، ایرودینامیك سیالات تراكمپذیر، انتقال حرارت عمومی، مكانیك پرواز كاربردی، زبان تخصصی، پرواز اولیه، پرواز پایه ، پرواز پیشرفته نظامی ، پرواز تخصصی نظامی.
شاخه مراقبت پرواز :
آنگاه كه روی صندلی یك هواپیمای در حال پرواز بر فراز یكی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان نشستهاید، آسمان را خالی و آرام و بیسر و صدا و به رنگ اقیانوس آبیرنگ میبیند. اما اگر به صفحه رادار مراقبت پرواز فرودگاه آن شهر نگاه كنید، آن را همانند بزرگراهی مملو از اتومبیل مشاهده میكنید كه با سرعتی بسیار در حال حركت هستند. اتاق عملیات (كنترل راداری فرودگاه هواپیما) در فرودگاه هر شهر، اداره آسمان پر ترافیك آن شهر را به عهده دارد. در این اتاق، مسؤولان مراقبت پرواز با چشمانی دقیق و مراقب، تغییرات لحظهای و كامپیوتری صفحات سبزرنگ رادار را زیر نظر دارند و با استفاده از رادار و رادیو، هواپیماها را در آسمان هدایت میكنند وبه خلبانها دستور میدهند كه به كدام سمت گردش كنند، اوج بگیرند، فرود آیند و سرعتشان را زیاد یا كم كنند تا تداخلی پیش نیاید و از ایمنی كامل برخوردار گردند. شاخه مراقبت پرواز به آموزش و پرورش متخصصان برج مراقبت پرواز میپردازد. افرادی كه در برج مراقبت، كنترل هواپیماهای مسافربری و شكاری را برعهده دارند تا هنگام پرواز، بلند شدن و نشستن، تداخلی به وجود نیاید و هواپیما فرود یا پروازی ایمن داشته باشد. یك متخصص مراقبت پرواز اطلاعات لازم را در زمینه نحوه وزش باد، نوع هوا و سمت باند پروازی از برج مراقبت پرواز گرفته و براساس آن، هواپیما را هدایت میكند. در ضمن كاركنان مراقبت پرواز، اولین كسانی هستند كه از وقوع سانحه آگاه میشوند بنابراین ضمن رعایت دستورالعمل مربوط، باید با سریعترین وسیله ممكن برای نجات سرنشینان هواپیمای سانحه دیده و از بین نرفتن آثار و شواهد و مدارك مؤثر در بروز سانحه اقدام نمایند.
تواناییهای لازم :
پای میكروفون صحبت كردن، یك توانایی است و مراقب پرواز باید از این توانایی برخوردار باشد؛ یعنی باید بتواند در هر شرایطی اطلاعات لازم را در اختیار خلبانها قرار دهد. برای مثال اگر هوا خراب باشد و خلبان هم دچار اضطراب و هیجان شده باشد، این مسؤول مراقبت پرواز است كه میتواند به خلبان آرامش دهد و باعث شود كه هواپیما ایمن بر زمین بنشیند. همچنین یك مراقب پرواز باید به زبان انگلیسی مسلط باشد. چون باید با خلبانها انگلیسی صحبت كند و خلبانها نیز به زبان انگلیسی پاسخ بدهند.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه:
ریاضی عمومی، فیزیك، مبانی و برنامهریزی كامپیوتر، معادلات دیفرانسیل.
دروس اصلی:
مبانی مهندسی برق، مكانیك، نقشهكشی و نقشهخوانی هوانوردی، الكترونیك عمومی، سیستمهای كمك ناوبری، ناوبری، هواشناسی عمومی، سرویس هواشناسی، هوانوردی، مكانیك پرواز، زبان تخصصی، فرودگاهها، حقوق هواپیمایی، مبانی مدیریت، اصول مخابرات، اصول رادار، كاربرد كامپیوتر و اتوماسیون در مراقبت پرواز، آمار و احتمالات مهندسی.
دروس تخصصی:
مراقبت هوانوردی و طرح پرواز، سرویسهای ترافیك هوایی، سرویسهای اطلاعاتی هوانوردی، دستورالعملهای ناوبری و مراقبت پرواز (كنترل منطقهای، كنترل تقرب و ارتفاعسنجی، برج كنترل) ، دستورالعملهای كنترل هواپیما به وسیله رادار، آموزش عملی رادار، تجسس و نجات، بررسی سوانح، طراحی دستورالعملهای پرواز، عملیات هواپیمایی، صلاحیت پرواز، سیستم ناوبری، ارتباطات و نظارت ماهوارهای، روش تدریس هواپیمایی، سیمولاتور برج كنترل، سیمولاتور كنترل منطقهای، سیمولاتور تقرب پرواز.
موقعیت شغلی در ایران :
شاخه خلبانی تنها در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری ارائه میشود و تمامی دانشجویان این دانشگاه از بدو ورود بورسیه میشوند و با درجه ستوان دومی فارغالتحصیل میگردند و در طول خدمت در نیروی هوایی، مسكنی مناسب و مطابق ضوابط نیروی هوایی دریافت میكنند. شاخه مراقبت پرواز نیز در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری و دانشكده صنعت هواپیمایی كشوری ارائه میشود. گفتنی است تعدادی از دانشجویان دانشكده صنعت هواپیمایی كشوری از ترم دوم تحصیلی ، در صورت احراز شرایط با توجه به نیاز شركتهای هواپیمایی بورسیه خواهند شد و در صورت سپردن تعهد خدمت از انجام خدمت وظیفه معاف میشوند.