سیستم Dual Drive كه توسط شركت لندنی Nexxt Drive طراحی شده است نیرو را از موتور خودروگرفته و آن را بین قسمت های مكانیكی و الكتریكی مجموعه تقسیم می كند.در قسمت مكانیكی، نیرو از طریق چرخ دندهای خورشیدیكه حول یك چرخدنده ی مركزی حركت می كنند منتقل می گردد و در قسمت الكتریكی این قدرت به ژنراتور و موتورهای الكتریكی منتقل می شود. سپس نیرو توسط مجموعه ای از چرخ دنده ها كه حركات دریافتی از قسمت های مكانیكی و الكتریكی را با هم تركیب می كنند، دوباره جمع می شود. با توجه به انتقال قسمت بیشتری از قدرت به جعبه دنده، نیروی الكتریكی صرف كنترل دقیق سرعت و گشتاور وارده بر محور خروجی گشته و طبق گفته ی سازندگان سیستم، این روال باعث كارآمدی بیشتر سیستم می شود.
حركت خورشیدی چرخ دنده ها شامل چرخ دنده های سیاره ای است كه حول چرخ دنده ی مركزی در حال چرخش می باشد. چرخ دنده های سیاره ای روی بازوی متحركی نصب می شوند كه می توانند حول چرخ دنده ی مركزی حركت مداری داشته باشد. این به معنی توانایی بالای این سیستم ها برای تركیب قدرت دریافتی از منابع مختلف و تقسیم آن به خروجی های مختلف می باشد. فرانك مولر -مهندس و سازنده ی اصلی این دستگاه- اذعان میدارد كه در سیستم های یگانه ،یكی از دو قسمت الكتریكی سیستم به عنوان ژنراتور دیگری به عنوان موتور كاربرد دارد، اما با قرار دادن یك باتری، می توان از هر دو قسمت به عنوان موتور استفاده نمود. آقای كیخ- مدیر مجموعه- بیان می دارد چنین سیستمی مخصوصا برای تولید كنندگان صنعتی خیلی جالب است زیرا این سیستم می تواند برای انتقال قدرت، هم در خودرو های هیبریدی و هم غیر هیبریدی به كار رود و نیازی به طراحی یك سیستم انتقال قدرت اتوماتیك جدید نمی باشد.
اخیرا شركت اتومبیل سازی تویوتا، سیستمی با همین كاربرد به نام Prius ساخته كه به ادعای مسئولین سازنده ی Dual Driveكاملا متفاوت با این محصول است. مولر ضمن بیان تفاوت بزرگ این سیستم با سیستم مورد استفاده در Prius توضیح داد كه در تویوتا حركت مداری چرخ دنده ها، خروجی های قسمت های مكانیكی و الكتریكی را با هم تركیب می كند و موتور الكتریكی اصلی مستقیما با چرخ های خودرو در ارتباط است. به عبارت دیگر ژنراتور، حركتی مرتبط و هم زمان با چرخ ها داشته كه باعث عدم ازادی عمل ژنراتور، برای تعیین دقیق سرعت خود می شود. اما با سیستم انتقالی Dual Drive ، نه موتور ها و نه ژنراتور مستقیما به بخش های ورودی- خروجی مرتبط نیستند، به طوری كه گشتاور مورد نیاز موتور الكتریكیPrius ،25 در صد گشتاور اولیه است ولی این عدد در سیستمDual Drive به 10 درصد نزول پیدا می كند.
این تكنولوژی هنوز در مرحله ی بهینه سازی طراحی به سر می برد. ناگفته نماند این فناوری در كمپانی دیگری، به عنوان یك دستگاه سوپر شارژر با نام Super-Gen 2 مورد استفاده قرار گرفته است. این سوپر شارژر یك كمپرسور است كه كارایی موتور را با بالا بردن فشار هوا افزایش می دهد. برای این منظور با استفاده از انرژی الكتریكی،ژنراتور یك سیستم چرخ دنده ای پیشرفته را به كار انداخته كه می تواند سرعت توربوكمپرسور را از صفر تا صد برابر سرعت میل لنگ با دقت بالایی تغییر دهد.
دانشنامه مرجع مهندسی ایران
www.smsm.ir
مطالب تصادفی:
راهنمای آزمایشگاه خواص مکانیکی گروه مهندسی متالورژی و مواد - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
تکنولوژی اجراء در سد خاکی با هسته رسی - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
سد ذخیره ای كریت طبس - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
جوشكاری زیر آب - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
اصطلاحات انگلیسی مرتبط با هیدرولوژی - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
پدیده کرونا - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
تجهیزات حفاظت الکتریکی - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
تجهیزات پستهای فشار قوی - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
آب بندها (waterstop) - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
آلیاژهای حافظهدار و کاریرد آنها در پزشکی - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
ترسیم انواع واكنش ها و تركیبات آلی با ACD ChemSketch 12.01 Build 28379 - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
ریخته گری دقیق و روش های آن – بخش دوم - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
ریخته گری دقیق و روش های آن – بخش اول - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
طراحی داخلی چیست؟ - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
تخت جمشید و معماری هخامنشی - پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389
نقش افزودنیهای بتن درمقاوم سازی سازه ها - پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389
مدیریت حساب کاربری در لینوکس - پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389