مهندسی مکانيک - جامدات
مهندسی مکانيک - سیالات
مهندسی مکانيک - ساخت و جوش
مهندسی مکانيک - خودرو
مهندسی برق - الکترونیک
مهندسی برق - مخابرات
مهندسی برق - قدرت
مهندسی عمران - عمران
مهندسی عمران - آب
مهندسی عمران - نقشه برداری
مهندسی مواد - متالورژی
مهندسی مواد - سرامیک
مهندسی کامپيوتر - نرم افزار
مهندسی کامپيوتر - سخت افزار
مهندسی شيمی - پالایش
مهندسی شيمی - معدنی و غذایی
مهندسی کشاورزی
مهندسی معماری
مهندسی منابع طبیعی
مهندسی صنايع
مهندسی هوافضا
مهندسی پزشکی
مهندسی نفت و گاز
مهندسي فناوری اطلاعات
مهندسی معدن
مهندسی نيروگاه
مهندسی رباتیک
مهندسی نساجی
مهندسی پلیمر
مهندسی راه آهن
مهندسی هسته ای
مهندسی دریا
مهندسی اپتیک و فوتونیک
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
هندبوک ها و جزوه های مهندسی
پایان نامه ها و پروژه های مهندسی
علم نانو تکنولوژی
علم کار آفرينی
علم نگهداری و تعمیرات
آشنایی با رشته های مهندسی
آشنایی با رشته های غیر مهندسی
کارشناسی ارشد - منابع و رشته ها
ورود به دانشگاه - کنکور
آموزش زبان انگلیسی
آگهی های استخدام
رایانه و اینترنت
دانلود نرم افزار
تصاویر جالب
English Articles
نانو فناوری
بررسی ساختار و عملكرد آلیاژهای حافظه دار در پزشكی
پروتکل نقطه به نقطه
فهرست کامل خطاهای مودم هنگام اتصال به اینترنت
تاثیر روانکار بر صافی سطح درتراشکاری آلومینیوم
كارآفرینی چیست؟
برج خنک کننده
خواص دارویی و درمانی گیاهان
Hydraulic Turbines
نیروگاههای زمین گرمایی - لاتین
توربین بخار - لاتین
آشنایی با فرمت Mpeg-2
نانو کامپوزیت های نانو ذره ای
آشنایی با مدارهای فرمان
170 نکته اجرایی در ساختمان
روش های شناسایی و مقابله با موشک کروز
سیستم های جدید ذخیره سازی انرژی در چرخ طیار
معرفی تكنولوژی سوپرآلیاژ و میزان كاربرد آن در جهان و ایران
موتورهای استرلینگ
نانوحسگرها
نقش شبیه سازی در مهندسی فرآیند
روشهای پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری
17 توصیه مهم در مدیریت
کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات
کانی شناسی طلا
تاریخچه گیربکسهای اتوماتیک
تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان
کامت، نخستین هواپیمای مسافربری جت جهان
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
اتوماسیون صنعتی - Industrial automation
نانوالکترونیک چیست؟
شبکه های عصبی
آزمونهای غیر مخرب (Non Destructive Testing)
تعیین جنسیت جوجه ها پیش از تفریخ بصورت اتوماتیك
تاریخچه هواپیما
بازرسی کیفی مخازن تحت فشار
آبیاری و انواع روشهای آن
صنعت و تکنولوژی هوافضا
روشهای تصفیه مواد نفتی
گاز از خام تا فرآورده

استفاده از کامپوزیتهای سرامیکی مستحکم و با دوام به جای مواد فلزی در ماشین های توربینی میتواند موتور های موشکی آینده را به طرز چشم گیری ارتقا و بهبود بخشد. مهندسان مرکز سازمان پرواز های فضایی ناسا در هانتزویلی، در حال تحقیق بر روی استفاده از کامپوزیتهای سرامیکی در توربین موتور موشک هستند تا از این طریق بتوانند میزان ایمنی را بالا ببرند وهزینه استفاده مجدد از وسایل پرتاب را کاهش دهند.
عمده کارخانجاتی که موتور موشک میسازند ارتقای توربین ها را بعنوان یکی از نیازهای بزرگ خود مطرح کرده اند توربین موتور موشک ها صفحه ای فلزی است که تیغه های (پره) فلزی بصورت جداگانه ای به ان متصل شده اند وظیفه ی یک توربین تأمین نیروی پمپ کردن است که از این طریق نیروی محرکه موتور را تامین و تنظیم می کند.
در مرکز سازمان مهندسان صفحه ی پره داری را آزمایش میکنند که بلیسک bladed dick (صفحه ی پره دار) نام دارد این توربین از کامپوزیت های سرامیکی ساخته شده است که میتواند گرما و نوسان بسیار زیادتری را نسبت به توربین های نیکل الومینیومی سنتی تحمل کند ماده ای که در این دیسک بکار رفته است ساختاری از فیبر کربن پیوسته است که با یک ماتریس کاربید سیلیسیم مستحکم شده است ماده ای که به اجبار در میان فیبر کربن ته نشین شده است ماتریس کامپوزیت سرامیک ساختاری شبیه به لایه های چندگانه ی پارچه دارد که با اهاری به شدت نیرومند انباشته شده اند.
یک ماده کامپوزیتی ساخته شده فواید بسیاری را به همراه دارد یکی از ویژگی های فوق العاده این ماده مقاومت بالا در برابر آسیب دیدن است در آزمایشی طولانی بلیسک سرامیکی به طور عادی به کار خود ادامه داد با وجود آن که ترکی در یکی از تیغه های آن بوجود امده بود مهندسان بعد از یافتن ترک در تیغه توربین سرامیکی ان را میلیونها دور چرخاندند و این ازمایش مقاومت بالای این نوع توربین در زیر فشار را به اثبات رساند.
بلیسک سرامیکی میتواند در برابر گرمایی حدود 2000 درجه ی فارنهایت (1093 درجه ی سلسیوس) ایستادگی کند که این میزان خیلی بالاتر از دمای 1200درجه فارنهایت (649 درجه سلسیوس) است که توربین های الومینیوم نیکلی میتوانند در ان تاب بیاورند دادن گرمایی بیشتر از این میزان به توربین باعث جلوگیری از ایجاد نیروی محرکه ی موتور میشود وعامل کاهش سوخت میباشد افزایش راندمان موتور باعث بالا بردن دور موتور و قدرت بیشتر می شود به اضافه ی این که بلیسک تنها یک چهارم وزن توربین های فلزی را داراست بنابراین وزن کمتر شده ی بلیسک بار گیری را افزایش می دهد.
مرکز سازمان دوازده بار بلیسک را در موتور موشک آزموده است و این آزمایشات اطلاعات فراوانی را برای پیش بینی میزان عمر کامپوزیتهای سرامیکی مورد استفاده در موتور موشک در اختیار ما قرار می دهند.
این توربین در سرعت چرخش 25000 دور در دقیقه تست شده است که 10 برابر میانگین سرعت چرخش موتور ماشین است.
بلیسکی که در ازمایشات مورد استفاده قرار میگرفت 7.6 اینچ (19سانتیمتر) قطر و 3.4 اینچ (2 سانتیمتر) ضخامت داشت ودر کامپوزیتهای پیشرفته ی هانیول در نیویورک ساخته شده بود.
مرکز تحقیقات گلن ناسا در سلولند و اهایو و دانشگاه آلاباما نیز در پروزه ی کامپوزیتهای سرامیکی با مرکز تحقیقات ناسا همکاری اشته اند.
این مواد به همان اندازه میتوانند تجهیزات صنعتی و ژنراتور های قدرت را نیز بهبود بخشند.
بازنشر:
www.smsm.ir
دانشنامه مرجع مهندسی ايران
مطالب پیشنهادی:
درباره آنالیز روغن بیشتر بدانیم (Oil Analysis)
آشنایی با چند داروی گیاهی
راهنمای تشخیص معایب پیستون
روشهای تصفیه مواد نفتی
عملیات حرارتی آلیاژهای آلومینوم
گاز از خام تا فرآورده
معایب و محاسن تیرهای لانه زنبوری
بازیافت مواد کامپوزیتی
بازرسی کیفی مخازن تحت فشار
معماری و الكترونیك
رنگ ، عنصر اصلی دکوراسیون
كسب درآمد از نرمافزارهای اپنسورس
ترك گرم در جوش فولاد زنگ نزن آستنیتی
پرورش شتر مرغ - بخش دوم
جوشکاری فولادهای ضد زنگ و ضد خوردگی
کانی های آزبست
فن آوری تولید بیوگاز از فاضلاب
متالورژی تیتانیوم
تصویربرداری سینه با "تی- اسکن"
جوشکاری قوسی آلومینیوم به فولاد
دوربین گاما
سیستم راهگاهی
مهندسی مجازی در نیروگاه های آینده
دراگلاین
نوسازی شهری و ماندگاری توسعه
اثرات زیست محیطی استخراج آلومینیوم