هدف :
حسابداری یك سیستم است كه در آن فرآیند جمعآوری، طبقهبندی ، ثبت، خلاصه كردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شكلها و مدلهای خاص انجام میگیرد. تا افراد ذینفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برونسازمانی مثل بانكها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده كنند. به همین دلیل فردی كه تحصیلات دانشگاهی ندارد، بیشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا كه گزارشهای این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش كافی نمیشود و بیشتر تراز حسابها میباشد. برای مثال یك حسابدار تجربی نمیتواند براحتی بین دارایی كوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و یا نمیداند كه چگونه باید معاملات ارزی را در دفاتر ثبت كرد.
هدف
«ریاضیات علم نظم است و موضوع آن یافتن، توصیف و درك نظمی است كه در وضعیتهای ظاهرا پیچیده نهفته است و ابزارهای اصولی این علم ، مفاهیمی هستند كه ما را قادر میسازند تا این نظم را توصیف كنیم» .
دكتر دیبایی استاد ریاضی دانشگاه تربیت معلم تهران نیز در معرفی این علم میگوید: «علم ریاضی، قانونمند كردن تجربیات طبیعی است كه در گیاهان و بقیه مخلوقات مشاهده میكنیم . علوم ریاضیات این تجربیات را دستهبندی و قانونمند كرده و همچنین توسعه میدهند.»
دندانپزشك به تشخیص و درمان بیماریهای دهان و دندان میپردازد و از همینرو شاید بهتر باشد كه عنوان این رشته را دهانپزشكی گذاشت.در گذشته دندانپزشكی را مساوی با دندانسازی میدانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشكی است. «رشته دندانپزشكی در مقطع دكترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماریهای دهان و دندان را آموزش میدهد. دندانپزشكی یك علم تخصصی است كه سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا كردن كلمات تامین میكند. همچنین به یاری این علم میتوان بسیاری از بیماریها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.
کارشناسى زیستشناسى
هدف این رشته تربیت کارشناسان متعهد و متخصصى است که از مفاهیم کلى و اساسى زیستشناسى آگاهى کافى داشته جنبههاى نظرى و کاربردى این علم را با گذرانیدن واحدهاى نظرى و کاربردى بشناسند و نیازهاى مراکز آموزشى و پژوهشی، تولیدى و خدماتى را در زمینههاى مذکور مرتفع سازند. برنامههاى آموزشى دورههاى کارشناسى زیستشناسى به صورت زیر برنامهریزى مىشود:
بیوتكنولوژی
دیباچه: اساس و پایه بیوتكنولوژی جدید را میتوان انتقال ژنهای یك موجود به موجود دیگر و فعال ساختن آنها در موجود جدید دانست؛ فنآوری رو به گسترشی كه امروزه به سرعت در صنایع دارویی، غذایی، پزشكی، شیمیایی و كشاورزی وارد شده است.
برای مثال ممكن است این ژنها وارد یك باكتری شوند و پس از فعال شدن، تركیبات كم مقدار ولی باارزشی چون هورمون رشد یا انسولین ایجاد كنند یا ممكن است این ژنها به گیاهان منتقل شده و گونههایی را ایجاد كنند كه در مقابل آفتكشها مقاوم هستند یا این كه بازدهی بالایی دارند. به این ترتیب استفاده از انسولین برای بیماران دیابتی محدودیت خاصی نخواهد داشت همچنین كشاورزان میتوانند در پرورش گیاهانی چون سویا از سموم و آفتكشهای كمتری استفاده كنند وبا استفاده از نژادهای جدید، با همان سرمایهگذاری قبلی، محصولی تا چند برابر به دست آورند.
دیباچه:
حقوق علمی است كه با حمایت از قانون و دفاع از حقوق محرومان، تلاش میكند تا در جامعه حق و عدالت حاكم شود. در معرفی این علم باید گفت كه هرگونه روابط اجتماعی كه آثار حقوقی از آن ایجاد شود، موضوع علم حقوق قرار میگیرد. این روابط میتواند مربوط به روابط دولت و مردم باشد كه به حقوق عمومی معروف است یا شامل روابط خصوصی مردم گردد كه حقوق خصوصی نامیده میشود.
دیباچه: "فلسفه به انسان كمك میكند تا به اوج كمال نایل آید و به سعادت كه از طریق نیل به عالم معقولات حاصل میشود، دست بیابد. پس فلسفه نه فقط از لحاظ فواید آن مورد توجه است بلكه فینفسه نیز مطلوب است و از آن نمیتوان صرفنظر كرد." "ارسطو، فیلسوف مشهور یونانی"
"فلسفه ناشی از بیعقلی و عدم رشد آگاهی انسان است و اگر بشر به حدی از رشد و آگاهی رسید، نیاز به فلسفه ندارد."" اگوست كنت، دانشمند، فیلسوف و ریاضیدان مشهور فرانسوی "
دوعبارت فوق نشانگر دو دیدگاه متفاوت درباره فلسفه است كه در طی قرون متمادی وجود داشته و گاه یكی بر دیگری چیره شده است؛ یعنی همیشه در طول تاریخ عدهای از متفكران، فلسفه را دوست داشتن خردمندی و فیلسوف را دوستـدار خردمندی معرفی كرده و عدهای دیگر فلسفه را هنر لفاظی و بازی كردن با واژهها دانستهاند.راستی، فلسفه چیست و چه حیطهای را در برمیگیرد كه چنین دیدگاههای متفاوتی درباره آن وجود دارد؟
گرافیك
رشته پر رمز و راز گرافیك در همه محیطها با همه سلائق برای خود جائی باز كرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیك زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبلها، خطوط، منحنیها و نمادها در كنار رنگهای موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است.
دیباچه: در همه جا حضور دارد. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب، از كویر تا كوه، از سیاهچادرهای عشایری تا خانههای ساده روستائیان، از كارگاههای ابتدایی و قدیمی واقع در كوچه پس كوچههای شهر تا فرهنگسراهای شهرهای بزرگ و از قبل از تاریخ تا امروز.سخن از صنایع دستی است. صنایعی كه گاه به شكل فرش و گلیم جلوهگر میشوند و زمانی لطافت و ظرافت خویش را در منبّت و معرّق، گچبری و آیینهكاری، سفال و سرامیك به نمایش میگذارند. اما به هر نقش و شكلی كه باشند، بیانگر عشق به پاكی و زیباییاند، چرا كه خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد.صنایعی كه روح خود را از هنر وام گرفتهاند و جسمشان ارتباطی نزدیك با صنعت دارد و همین ویژگی است كه تعریف صنایع دستی را به طور اعم و به طور اخص به عنوان یك رشته دانشگاهی دشوار كرده است.
رشته نوازندگی ساز ایرانی، یکی از دورههای کارشناسی آموزش عالی است که هدف آن تربیت نوازندگان با بهرهجویی از موسیقی اصیل و سنتی ایرانی است.
طول متوسط دوره کارشناسی رشته نوازندگی ساز جهانی، 4 سال شامل 8 ترم 17 هفتهای است.
تعداد کلی واحدهای درسی این رشته با احتساب معارف اسلامی و دروس عمومی و 6 واحد پروژه نهایی (اجرایی پایان) 135 واحد به شرح ذیل میباشد.