در نصب پمپها باید همواره سعی نمود پمپ را پائین تر از سطح منبع مكش قرار داده تا فشار مكش مثبت ایجاد گردد، و در صورتیكه این امر در بعضی از شبكه های آبرسانی مقدور نباشد، تا آنجائیكه وضع ایستگاههای پمپاژ اجازه می دهد باید سعی نمود پمپ نزدیك سطح مایع منبع مكش قرار گیرد تا اختلالات كمتری در كار پمپ ایجادگردد .
مسیر لوله كشی باید مستقیم و از ایجاد خمها و زانوها و لوازمات لوله كشی نه چندان مورد نیاز اجتناب ورزید ، بین زانوئی و محل اتصال مكش باید لوله مستقیمی بطول لااقل 5 برابر قطر مکش فاصله ایجاد نمود . چرا كه در غیراینصورت فشار مكش نامتعادلی ایجاد شده و یكطرف چشمه پروانه و محفظه مكش پر تر از طرف دیگر گردیده و تلفات هیدرولیكی پمپ زیاد و راندمان پمپ كم می گردد .
باید قطر لوله مكش یك نمره بیشتر از قطر مجرای رانش بوده و عمق مكش بین 5/4 تا 6 متر باشد ، لوله مكش باید كاملاً آب بندی بوده و از محبوس نمودن هوا در لوله مكش اجتناب ورزید ، در قسمت اعظم لوله ورودی پمپ ، فشار هوا كمتر از فشار جو بوده و برای مطمئن شدن از آب بندی لوله ورودی بعد از كارگذاری ، یك شعله به قسمتهای اتصالی نزدیك می كنند در صورتیكه درزی موجود باشد شعله بطرف لوله كشیده می شود لوله مكش باید 1 تا 2 متر پائین تر از حداقل سطح آب چاه باشد تا هوا وارد پمپ نگردد در قسمت رانش پمپ شیر یك طرفه جهت جلوگیری از حركت معكوس آب و شیر تنظیم جهت كم و زیاد نمودن آب تعبیه نموده با صدمه ای به پمپ وارد نگردد.
جهت نصب پمپها اصولاً یك شاسی محكم برای موتور و پمپ درنظر گرفته و از ایجاد نامیزانی كه سبب فرسوده شدن بوشهای اتصال و یاتاقانها و احتمالاً شكستن محور پمپ می گردد جلوگیری می شود همواره باید سعی نمود محور پمپها باموتور محرك آن در كارخانه میزان شود كه این میزان نباید در اتصال و نصب پمپ بهم بخورد.
معمولاً صفحه ای به ضخامت 5/2تا 4 سانتیمتر بین صفحه زبری پمپ و سطح بالائی فنداسیون در نظر گرفته می شود كه با ملات سیمان پوشیده شده تا ناصافیهای بالائی فونداسیون اصلاح و حركت جانبی صفحه زبری پمپ كم شود.
در مسیر رانش پمپ ، یك شیر دروازه ای و یك سوپاپ كنترل قرار می دهند ، كار این سوپاپ حفظ پمپ در مقابل فشارهای اضافی وارد بر پمپ است. سوپاپ انتهای لوله مكش باید لااقل 5/1 متر از سطح مایع مكش پائین تر بوده و پمپ نیز باید به سطح منبع مكش نزدیك باشد .
پمپ و موتور را باید روی فونداسیون محكمی نگهداشت تا تنظیم آن خراب نگردد در غیر اینصورت بوشهای اتصال محور پمپ و موتور نیز یاتاقانهای آن خراب و سبب شكستگی محور می گردد.
منبع :
masoodvahidi.blogfa.com
www.smsm.ir
مطالب تصادفی:
راهنمای آزمایشگاه خواص مکانیکی گروه مهندسی متالورژی و مواد - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
تکنولوژی اجراء در سد خاکی با هسته رسی - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
سد ذخیره ای كریت طبس - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
جوشكاری زیر آب - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
اصطلاحات انگلیسی مرتبط با هیدرولوژی - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
پدیده کرونا - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
تجهیزات حفاظت الکتریکی - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
تجهیزات پستهای فشار قوی - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
آب بندها (waterstop) - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
آلیاژهای حافظهدار و کاریرد آنها در پزشکی - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
ترسیم انواع واكنش ها و تركیبات آلی با ACD ChemSketch 12.01 Build 28379 - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
ریخته گری دقیق و روش های آن – بخش دوم - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
ریخته گری دقیق و روش های آن – بخش اول - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
طراحی داخلی چیست؟ - جمعه بیست و هشتم آبان 1389
تخت جمشید و معماری هخامنشی - پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389
نقش افزودنیهای بتن درمقاوم سازی سازه ها - پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389
مدیریت حساب کاربری در لینوکس - پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389
عوامل افزایش سرعت کامپیوتر - پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389
ربوکاپ - پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389