بارکد سایت
موضوعات مطالب
مهندسی مکانيک - جامدات
مهندسی مکانيک - سیالات
مهندسی مکانيک - ساخت و جوش
مهندسی مکانيک - خودرو
مهندسی برق - الکترونیک
مهندسی برق - مخابرات
مهندسی برق - قدرت
مهندسی عمران - عمران
مهندسی عمران - آب
مهندسی عمران - نقشه برداری
مهندسی مواد - متالورژی
مهندسی مواد - سرامیک
مهندسی کامپيوتر - نرم افزار
مهندسی کامپيوتر - سخت افزار
مهندسی شيمی - پالایش
مهندسی شيمی - معدنی و غذایی
مهندسی کشاورزی
مهندسی معماری
مهندسی منابع طبیعی
مهندسی صنايع
مهندسی هوافضا
مهندسی پزشکی
مهندسی نفت و گاز
مهندسي فناوری اطلاعات
مهندسی معدن
مهندسی نيروگاه
مهندسی رباتیک
مهندسی نساجی
مهندسی پلیمر
مهندسی راه آهن
مهندسی هسته ای
مهندسی دریا
مهندسی اپتیک و فوتونیک
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
هندبوک ها و جزوه های مهندسی
پایان نامه ها و پروژه های مهندسی
علم نانو تکنولوژی
علم کار آفرينی
علم نگهداری و تعمیرات
آشنایی با رشته های مهندسی
آشنایی با رشته های غیر مهندسی
کارشناسی ارشد - منابع و رشته ها
ورود به دانشگاه - کنکور
آموزش زبان انگلیسی
آگهی های استخدام
رایانه و اینترنت
دانلود نرم افزار
تصاویر جالب
English Articles
بخش های ویژه
کنکور 90
آشنایی با رشته های مهندسی
دانلود مقاله های پی دی اف - PDF
  نانو فناوری
  بررسی ساختار و عملكرد آلیاژهای حافظه دار در پزشكی
  پروتکل  نقطه به نقطه
  فهرست کامل خطاهای مودم هنگام اتصال به اینترنت
  تاثیر روانکار بر صافی سطح درتراشکاری آلومینیوم
  كارآفرینی چیست؟
  برج خنک کننده
  خواص دارویی و درمانی گیاهان
  Hydraulic Turbines
  نیروگاههای زمین گرمایی - لاتین
  توربین بخار - لاتین
  آشنایی با فرمت Mpeg-2
  نانو کامپوزیت های نانو ذره ای
  آشنایی با مدارهای فرمان
  170 نکته اجرایی در ساختمان
  روش های شناسایی و مقابله با موشک کروز
  سیستم های جدید ذخیره سازی انرژی در چرخ طیار
  معرفی تكنولوژی سوپرآلیاژ و میزان كاربرد آن در جهان و ایران
  موتورهای استرلینگ
  نانوحسگرها
  نقش شبیه سازی در مهندسی فرآیند
  روشهای پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری
  17 توصیه مهم در مدیریت
  کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات
  کانی شناسی طلا
  تاریخچه گیربکسهای اتوماتیک
  تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان
  کامت، نخستین هواپیمای مسافربری جت جهان
  مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  اتوماسیون صنعتی - Industrial automation
  نانوالکترونیک چیست؟
  شبکه های عصبی
  آزمونهای غیر مخرب (Non Destructive Testing)
  تعیین جنسیت جوجه ها پیش از تفریخ بصورت اتوماتیك
  تاریخچه هواپیما
  بازرسی کیفی مخازن تحت فشار
  آبیاری و انواع روشهای آن
  صنعت و تکنولوژی هوافضا
  روشهای تصفیه مواد نفتی
  گاز از خام تا فرآورده
جهت دانلود راحتتر فایل های بالا روی آنها کلیک راست کرده و Save Target As را انتخاب نمایید.
آمار
درباره سایت
دانشنامه مرجع مهندسی ايران - Iran Engineering Reference Encyclopedia از سال 1385-2006 در دو نسخه، تا به امروز با رویکردی علمی، در جهت ارائه مطالب کاربردی در تمام گرایش های مهندسی با بهترین کیفیت محتوایی، ویرایشی، ترتیب و دسترسی آسان و بدور از مطالب و تبلیغات شایع، کوشیده است.
شما دانشجویان و کاربران گرامی می توانید با معرفی سایت به دوستان خود و ذکر منبع نوشتار ها هنگام برداشت، از آن حمایت، و پیشرفت علمی و محتوایی دانشنامه مرجع مهندسی ايران را تضمین نمایید.

با ما در ارتباط باشید:
دریافت ها
هندبوک و جزوه های مهندسی
پایان نامه و  پروژه های مهندسی
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
جدیدترین مقاله های سایت
» طرز کار برنامه های ضد ویروس (Anti-Virus)
» آشنایی با پارامترهای مودم TD-LTE، شامل RSRP، RSRQ، RSSI، CINR
» کتاب نقشه کشی برق ساختمان + دانلود
» آشنایی با برخی از پر کاربردترین مخفف های دنیای کامپیوتر و اینترنت - Computer Abbreviations
» حل مسائل پیچیده ریاضی با نرم افزار Matbasic 1.29 + دانلود
» استفاده از فوران گیرهای سطحی به همراه سیستم ESG در سکوهای نیمه شناور حفاری
» آموزش نصب VMware ESXi 5.0 + دانلود به صورت PDF
» مصارف عمده تيتانيوم در صنعت
» پلاتين یا نقره كوچك
» آشنایی با محيط زيست دریای خزر
» آشنایی با مؤسسه ملی اقیانوس شناسی
» روش های عمده استخراج طلا
» ویژگیهای شیمیایی آب دریای خزر
» تکنیک های تند خوانی
» مدیریت کیفیت – ISO 9001 QMS
» درخواست پیشنهاد یا RFQ چیست؟ - Request for Quotation
» Invent Your Own Computer Games with Python
» ترکهای سطوح بتنی - Cracks in concrete surfaces
» نگاهی به بیماری مایکوپلاسمای پرندگان
» اهمیت پرورش گیاهان دارویی در فضای سبز شهری
» مروری بر پیشینه آلودگی هوا، منابع و راههای پیشگیری
» 9 روش برای طراحی موفق آرم تجاری
» روش های تعیین محل ایستگاه ها برای پمپاژ آب
» استاندارد W3C و معتبر سازی کدهای HTML
» تاریخچه ی پیدایش ساختمان های غلافی - ساختمان اپرای سیدنی
» کتاب راهنمای کامل خط فرمان در سیستم عامل لینوکس
» عیوب ناشی از ماسه داغ در خطوط قالبگیری با ماسه تر‏
» آشنایی با کابل HDMI و انواع آن
» مبردها و مواد سرمازا
» تعیین دوره مطلوب فعالیتهای نت پیشگیرانه
World Engineering
Discovery Science
Engineering Global
Try Engineering
the Code Progect
National Geographic
مقاله های پربازدید
» اتوماسیون صنعتی
» تعریف ماشینکاری الکتروشیمیایی
» دمای بین پاسی در جوشکاری
» شناسایی از طریق فرکانس رادیویی
» اندروید چیست؟
» 160 نكته در مدیریت
» مهندسی مجدد
» نرم افزارهای برتر مهندسی مکانیک
» شش سیگما چیست؟
» مخفف ها در مهندسی شیمی
» تکنولوژی کابلها در صنعت برق
» جوشكاری فولادهای آستنیتی منگنز
» لغات تخصصی پر کاربرد کامپیوتر
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» مراحل تمایزفیزیولوژیکی جوانه
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» دانلود کتاب آموزش اسکیس و راندو
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مقدمه ای بر بتن الیافی
» تعریف متره و برآورد و انواع آن
» تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک
» توربو شارژرها چگونه کار می کنند؟
» اهمیت رمزنگاری در امنیت شبكه
» استفاده از آب پنیر در تغذیه طیور
» تاریخچه نگهداری و تعمیرات
» پل ها و انواع آن
» كاربردهای قیر زغال سنگی
» تکنولوژی حفاری نفت و گاز با لیزر
» خواص و نحوه ی تولید الیاف کربنی
» باران اسیدی
» معرفی نسل های مختلف جنگنده ها
» روشهای تحلیل دینامیکی
» معماری ارگانیک
» جوشكاری زیر آب
» اصطلاحات انگلیسی هیدرولوژی
» پدیده کرونا
» تجهیزات حفاظت الکتریکی
» تجهیزات پستهای فشار قوی
» آموزش شبكه
» ترمزهای هواپیماهای جت
» پلاستیك های زیستی
» انرژی زمین گرمایی
» گریس و ساختار آن
» سازه های ماکارانی
» سیستم های رادیوئی تروپوسکتر
» برج های خنك كننده
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» جوشکاری لیزری
» پست مدرنیسم
» موشک باستیک
» سوگند نامه مهندسی
» مدیریت حفاظت بتن
» نرم افزار ویکیپدیا آفلاین فارسی
» تشریح کامل مراحل پی سازی
» واکسیناسیون در طیور
» اصول کار کوره
» انواع روشهای لیچینگ
» الکترو موتور وعیب یابی آن
» ماشینهای الکتریکی
» كود دهی گیاهان گلخانه ای
» اصول محاسبات بارهای برودتی
» آزمونهای غیر مخرب
» انواع سوخت موشکها
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» برج های خنك كننده
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» اهداف واحد کنترل کیفیت در معدن
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» راهنمای تشخیص معایب پیستون
» روشهای تصفیه مواد نفتی
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» مشکل پیچیدگی در جوشکاری
لینك دوستان
امکانات
گرایش های علمی و تحصیلی کاربران





RSS
My Tinylink
دانشنامه مرجع مهندسی ایران در زمینه های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی متالورژی و مواد، مهندسی شیمی و پلیمر، مهندسی نفت، مهندسی نساجی، مهندسی هوافضا، مهندسی رباتیک، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی معماری، مهندسی پزشکی، مهندسی معدن، مهندسی راه آهن، مهندسی نیروگاه و زمینه های علمی نانو تکنولوژی، کارآفرینی، نگهداری و تعمیرات، آشنایی با رشته های مهندسی و غیر مهندسی، مجموعه ای ازرشمند و علمی برای تمام مهندسان و همه علاقه مندان این حوزه ها می باشد.
تبلیغات
نخستین سرویس کوتاه کننده لینک در ایران
ابزار های مهندسی سرویس خبر خوان

مهندسی مکانیک مهندسی برق مهندسی عمران مهندسی کشاورزی مهندسی مواد مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی مهندسی هوافضا مهندسی صنایع مهندسی معماری مهندسی نفت مهندسی فناوری اطلاعات مهندسی پزشکی مهندسی نساجی مهندسی معدن مهندسی رباتیک
Drilling Data Handbook Download        Moving to Microsoft Visual Studio 2010       Handbook Highway Engineering       کتاب فارسی آموزش اسکیس و راندو       Advances in Mechanics of Solids       Modern Design Magazine #1

(*توجه داشته باشید که نگارش این این نوشتار مربوط به سال 1385 می باشد. دانشنامه مرجع مهندسی ایران)

در این نوشتار نمونه ای از مایعات گازی ارزیابی و با توجه به محدوده جوش و كیفیت آن، فرآورده‌های مختلفی از جمله بنزین، نفت سفید، حلال و سوخت جت تهیه شده و مشخصات آنها با هم مقایسه گردید كه از این مقایسه، نتایج خوبی حاصل شد. در نهایت یك پالایشگاه با دو نوع خوراك مایعات گازی و نفت خام از نظر سرمایه‌گذاری و سوددهی مقایسه شده، با توجه به اینكه در یك پالایشگاه مایعات گازی، تمام محصولات، قابل استفاده و دارای ارزش اقتصادی نسبتا بالایی هستند، واضح است كه ساخت پالایشگاههایی با خوراك مایعات گازی بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.
بخش اعظم مایعات گازی در محدوده بنزین و نفت سفید می‌باشد. تقریباً 50 درصد كاندنسیت در محدوده جوش بنزین است. بنابراین با تبدیل كاندنسیت به بنزین نیاز به واردات كاهش خواهد یافت. همچنین می‌توان فرآورده‌های دیگر مانند سوخت جت، حلال و دیزل نیز از آن تولید نمود . بطوریكه با احداث پالایشگاه كاندنسیت، می توان تمام خوراك را به محصولات سبك و میان تقطیر تبدیل نمود، بدون اینكه محصولات دیگری مانند نفت كوره و باقیمانده‌های تقطیر تولید شود. در حال حاضر بخشی از مایعات گازی به خوراك پالایشگاهها اضافه می‌شود، بخشی دیگر در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد و قسمتی از آن نیز صادر می‌شود.

نتایج ارزیابی یك نمونه كاندنسیت

به منظور مقایسه مایعات گازی با نفت خام، یك كاندنسیت و نفت خامی با درجه PI حدود 33 به عنوان نمونه انتخاب شدند. قسمت اعظم این كاندنسیت در محدوده جوش بنزین و نفت سفید است. حدود 80 درصد حجم آن تا دمای 200 درجه سانتیگراد تقطیر می‌شود.
بنزین ماشین مخلوطی از جریان‌های مختلف پالایشگاه و بنزین تقطیر مستقیم ( (‌SR است. بنزین تقطیر مستقیم شامل پنتان تا هیدروكربن‌های سنگین تر با نقطه جوش حدود 195 درجه سانتی‌گراد، است. برای بهبود رفتارهای احتراقی، ضدضربه بودن، وزن مخصوص، مشخصه‌های تقطیر، فشار بخار، میزان سولفور، مقاومت در برابر اكسیداسیون و خوردگی، بنزین تقطیر مستقیم را با جریان‌های دیگر پالایشگاه مانند ایزومرات، ریفرمیت، آلكیالات، بنزین FCCU مخلوط می‌كنند تا به خواص موردنظر برسند. همچنین افزودنی‌هایی به منظور بهبود هر چه بیشتر این خواص نیز به این فرمولاسیون اضافه می‌شود.

پارامترهای مهم

عدد اكتان؛ این پارامتر مقیاسی برای مشخص كردن كیفیت احتراق سوخت است. دو نوع عدد اكتان اندازه گیری می‌شود. عدد اكتان پژوهش (Research Octane Number)‌ در شرایط سرعت كم و رانندگی در شهر و عدد اكتان موتور (Motor Octane Number)‌ هنگام رانندگی در جاده با سرعت زیاد اندازه گیری می‌شود.
حساسیت یك سوخت از اختلاف RON و MON بدست می‌آید و این اختلاف معمولاً بین 10 تا 6 است.
فراریت(Volatility)‌؛ فراریت بنزین بسیار اهمیت دارد و توسط دو خاصیت فشار بخار (RVP) و تقطیر (ASTM) مشخص می‌شود.
محدوده جوش بنزین به سه قسمت تقسیم می‌شود و هر قسمت گویای خاصیتی از بنزین است. قسمت اول كه تا 25 درصد ابتدای بنزین است نشانگر كیفیت روشن شدن اتومبیل است، قسمت دوم تا 50 درصد تقطیر قدرت سوخت و ارزش حرارتی آن را نشان می دهد و از 50 تا 90 درصد تقطیر قسمت سوم منحنی مشخص‌كننده میزان تركیبات سنگین در بنزین است و نشان می‌دهد چه مقدار از تركیبات سنگین ممكن است در اثر حرارت موتور تجزیه شود. ناخالصی‌های بنزین؛ میزان ناخالصی‌ها از جمله گوگرد و مواد اكسیژنه در بنزین، موجب آلودگی در محیط زیست می‌شوند كه روز به روز میزان آنها محدودتر می‌شود. اغلب كاندنسیت‌ها سولفید هیدروژن و مركپتان بالایی دارند بنابراین محصولات آنها نیاز به فرایندهای تصفیه با هیدروژن و مركپتان زدایی دارند. نكته قابل توجهی كه از این مقایسه نتیجه می‌شود میزان بنزین تولیدی از كاندنسیت است كه در اینجا سه برابر بنزین تولیدی از نفت خام است بنابراین ضرورت احداث پالایشگاه كاندنسیت افزایش می یابد.

سوخت جت

نفت سفید به عنوان اولین سوخت موتورهای توربینی مورد استفاده قرار گرفت. اما بعد از جنگ جهانی دوم، آمریكا استفاده از سوخت با محدوده وسیع تر )Wide-Cut( كه از نظر هیدروكربن‌ها، محدوده بنزین و نفت سفید را در بر می گرفت، را شروع كرد. اما این سوخت به علت سبك بودن در طی حمل و نقل، افت جرمی و خطر آتش گیری زیادی داشت و بیشتر برای استفاده در مناطق سردسیر چون كانادا و آلاسكا مناسب بود. یكی از پارامترهای مهم در سوخت جت نقطه یخ زدگی است. این پارامتر به شدت به شكل مولكول ها وابسته است. در یك عدد كربن معین با تغییر گروه هیدروكربنی، تغییر زیادی در این پارامتر مشاهده می‌شود. همچنین با افزایش عدد كربن در یك گروه هیدروكربنی، نقطه یخ زدگی افزایش می یابد.
دانسیته و ارزش حرارتی نیز با افزایش عدد كربن افزایش می یابند. به طور كلی پارافین‌ها خواص ضعیفی در دمای پایین از خود نشان می‌دهند اما ارزش حرارتی بالایی دارند.
آروماتیك‌ها خواص بسیار خوبی در دمای پایین دارند اما كیفیت سوختن بدی دارند. خواص ایزوپارفین‌ها و نفت‌ها بین این دو گروه قرار دارد.

سوخت دیزل

پایه سوخت دیزل، محصولات تقطیر مستقیم نفت خام است. امروزه با فرآیندهای مختلف كراكینگ، ممكن است محصولات تقطیر شده از این فرایندها نیز در فرمولاسیون آن دخالت داشته باشد. بنابراین مخلوط دیزل با توجه به خواصی چون فراریت، جرقه زدن، كیفیت، ویسكوزیته، گراویته و پایداری تهیه می‌شود. معمولاً محدوده جوش سوخت دیزل 380-150 درجه سانتی گراد است. تركیب آن مخلوطی از پارافین‌ها، نفتن‌ها و آروماتیك هاست. بسیاری از خواص مهم این سوخت مستقیماً به ساختار هیدروكربنی آن بستگی دارد. مثلاً سوختی با پارافین بیشتر، خواص جرقه زدن و احتراق بهتری نسبت به سوختی با آروماتیك بیشتر دارد، اما سوخت پارافینی در دمای پایین تولید واكس می‌كند كه این مساله در سوخت‌هایی كه آروماتیك بیشتری دارند، به دلیل نقطه ریزش پایین تر، وجود ندارد.
دانسیته این سوخت در دمای 15 درجه سانتی‌گراد در محدوده kg/m 860ـ820 است.
ویسكوزیته سوخت دیزل در دو دمای 20 و 40 درجه سانتی‌گراد اندازه‌گیری می‌شود. محدوده بالای ویسكوزیته، اطمینانی بر جاری شدن سوخت در زمان روشن شدن، كه دما پایین است می‌باشد و محدوده پایینی برای زمان داغ شدن موتور هنگام دوباره روشن كردن ماشین است.
فراریت سوخت توسط منحنی تقطیر )ASTM(‌ نشان داده می‌شود. این منحنی نیز به سه قسمت، به ترتیب دمای 10 درصد، 50 درصد و 90 درصد تقطیر تقسیم می‌شود.
سوخت دیزل بین 280-230 درجه سانتی گراد است. اگر بالاتر از 300 باشد در دور بالای موتور دوره ایجاد می‌شود و اگر كمتر از 200 درجه سانتی گراد باشد، ویسكوزیته و انرژی لازم جهت كار كردن موتور موجود نمی باشد. میزان گوگرد دیزل بین 50/0 تا 5/1 درصد متغیر است. طبق استانداردهای جدید، میزان گوگرد باید بین 10 تا 50 ppm باشد. اما در استاندارد NIOC این مقدار هنوز یك درصد است. عدد ستان سوخت دیزل كیفیت جرقه زدن را نشان می‌دهد. زمان شعله زدن سوخت باید كوتاه باشد و عدد ستان تعیین‌كننده این فاكتور است. عدد ستان با مقایسه سوخت با نرمال ستان كه كیفیت شعله‌ور شدن آن 100 و هپتامتیل نونان با عدد ستان حدود 15 تعیین می‌گردد. سوخت با عدد ستان بالا در موتور باعث سریع روشن شدن ماشین و همچنین دوده كمتر و مصرف بهتر می‌شود. طبق استاندارد جدید، عدد ستان باید 51 باشد.

حلال‌ها

حلال‌های نفتی، برش‌های سبكی هستند كه از نفت خام تهیه شده، دارای هیدروكربن‌های پارافینی، نفتنی و آروماتیكی با نسبت‌های متفاوت هستند. این حلال‌ها معمولاً بی رنگ بوده، در آب حل نمی‌شوند، در صنایع رنگ‌سازی، چسب‌سازی، لاستیك و پلاستیك‌سازی به كار می‌‌روند.
بر حسب نوع كاربرد، حلال‌های نفتنی باید دارای ویژگی‌هایی خاص باشند.
ساختار هیدروكربنی حلال‌ها تأثیر زیادی بر روی حلالیت آنها دارد. آروماتیك‌ها بیشتر قدرت حلالیت و نفتن‌ها حلالیت متوسطی دارند، بنابراین میزان آروماتیك ها در یك حلال نشانگر حلالیت آن است. فراریت حلال نیز از پارامترهای مهم است كه به وسیله منحنی تقطیر (ASTM)‌ مشخص می‌شود. آتش گیری نیز در حمل و نقل حلال ها و بارگیری آنها محدودیت‌های خاصی را اعمال می‌كند. میزان ناخالصی‌های حلال ها مخصوصاً گوگرد در كاربرد آنها تأثیر می‌گذارد، بنابراین باید در محدوده خاصی باشد.

فرایندهای لازم در پالایشگاه مایعات گازی

مایعات گازی از هیدروكربن‌های سبك و میان تقطیر تشكیل شده است، اغلب آنها دارای هیدروژن سولفید و مركپتان نسبتاً بالایی هستند. بنابراین بعد از تقطیر و تهیه فرآورده‌ها نیاز به فرایندهای پالایشی جهت كاهش گوگرد و مركپتان دارند. از طرف دیگر جهت افزایش عدد اكتان بنزین تولیدی لازم است بخشی از نفتا توسط فرآیند ریفرمر به بنزین با عدد اكتان بالا تبدیل شود تا با مخلوط سازی با بنزین تقطیر مستقیم، بنزین با عدد اكتان قابل قبول تهیه شود. با تجهیز پالایشگاه به فرایند ریفرمینگ كاتالیستی (CCR)‌، علاوه بر تهیه ریفرمیت، هیدروژن لازم نیز جهت فرایند تصفیه تهیه می‌شود. برای بازیافت گوگرد از فرایندهای تصفیه بنزین نیاز به فرآیند تصفیه با آمین می باشد. بدین ترتیب تمام محصولات این پالایشگاه قابل استفاده و دارای ارزش افزوده بالایی می باشند.

فرایندهای تصفیه با هیدروژن

هدف از عملیات تصفیه با هیدروژن، حذف یا كاهش ناخالصی‌هایی مانند تركیبات گوگردی، نیتروژنه، اكسیژن دار و فلزات می باشد. این تركیبات نقش مهمی در آلودگی محیط زیست، مسمومیت كاتالیزورها و خوردگی دستگاهها دارند. این فرایند برای كلیه محصولات سبك و سنگین قابل استفاده است. در این فرایند خوراك بدون تغییر زیاد در محدوده جوش، ناخالصی‌هایش را از دست می‌دهد. ناخالصی‌های گوگردی به ناخالصی‌های نیتروژنه و هم زمان تركیبات اشباع نشده مانند اولفین‌ها و آروماتیك ها نیز اشباع می‌شوند.

ریفرمینگ كاتالیستی

ریفرمینگ كاتالیستی یكی از واحدهای هر پالایشگاه بوده و هدف آن افزایش عدد اكتان بنزین است. خوراك این واحد، بنزین سنگین با محدوده جوش بین 210ـ80 درجه سانتیگراد می باشد. خوراك مخلوطی از هیدروكربن‌های پارافینی، نفتی و آروماتیكی است. از خوراك های نفتنی در شرایط یكسان، محصولی با عدد اكتان بالاتر تولید می‌شود. همچنین برای كراكینگ خوراك های پارافینی نیاز به شرایط سخت تری است. در این واحد، كاتالیست، پلاتین بر پایه آلومین است كه نسبت به ناخالصی‌ها بسیار حساس است، به طوری كه میزان گوگرد خوراك باید كمتر از ppm 30 باشد و نیتروژن آن نیز نباید از ppm 2 تجاوز كند. بنابراین قبل از این فرآیند خوراك باید از فرایند تصفیه با هیدروژن عبور نماید.

ضرورت احداث پالایشگاه مایعات گازی

در پالایشگاه مایعات گازی با نصب یك برج تقطیر و چند فرآیند تصفیه و ریفرمینگ كاتالیستی می توان به محصولات با ارزش بیشتری نسبت به یك پالایشگاه نفت خام دست یافت. در سال 1999 یك پالایشگاه كاندنسیت در امارات متحده عربی با ظرفیت 120 هزار بشكه در روز احداث شد، كه بدین ترتیب 60 درصد به ظرفیت پالایشگاه‌های این كشور افزوده شد. هزینه این پالایشگاه بالغ بر 500 میلیون دلار برآورد شده است. خوراك این پالایشگاه از قطر، ایران و استرالیا تأمین می‌شود.
یك پالایشگاه با ظرفیت 57 هزار بشكه در روز نیز در سال 2001 در قطر احداث شده است. بنابراین با توجه به حجم تولید مایعات گازی در كشور و بهره برداری فازهای جدید پارس جنوبی، احداث پالایشگاههای مایعات گازی بسیار ضروری است.
با مقایسه فرآورده‌های حاصل از نفت خام و مایعات گازی، نتایج زیر بدست می آید:

در پالایشگاه مایعات گازی، میزان تولید بنزین بیش از دو برابر بنزین تولیدی در پالایشگاه نفتی است.

در این پالایشگاه، نفت كوره تولید نمی‌شود و مشكلات ناشی از تولید این فرآورده وجود ندارد.
در این پالایشگاهها با احداث نیمی از تجهیزات موجود در پالایشگاه‌های نفت خام، محصولات باارزش بیشتری تولید می‌شود.
هزینه تولید در این نوع پالایشگاه، بسیار پایین تر از پالایشگاه نفت خام است.
میزان سرمایه گذاری برای احداث پالایشگاههایی كه در آن مایعات گازی به عنوان خوراك استفاده می‌شود حدوداً نصف میزان سرمایه گذاری لازم برای احداث پالایشگاه نفت خام است.

 

منبع: lamerdshimi.blogfa.com

www.smsm.ir
سایت مرجع مهندسی ایران

 

 

مطالب تصادفی:
سیستم های كنترل هوشمند ساختمان (BMS=Building Management System) - جمعه هفتم آبان 1389
فرآیند ساچمه زنی (Shot Peening) - جمعه هفتم آبان 1389
سد لاستیکی - جمعه هفتم آبان 1389
تاریخچه زعفران و آشنایی با خواص آن - پنجشنبه ششم آبان 1389
درباره کولر گازی - پنجشنبه ششم آبان 1389
مشکل پیچیدگی در جوشکاری - Distortion - پنجشنبه ششم آبان 1389
علل رایج تخریب سدهای خاکی - پنجشنبه ششم آبان 1389
تاریخچه مواد رنگ دهنده - جمعه سی ام مهر 1389
استاندار د های کابل شبکه - جمعه سی ام مهر 1389
اهمیت كاربرد ضد یخ ها و انواع آن - جمعه سی ام مهر 1389
آبیاری- بخش دوم - جمعه سی ام مهر 1389
آبیاری- بخش اول - جمعه سی ام مهر 1389
آشنایی با انجمن صنایع هوافضای آلمان (BDLI) - جمعه سی ام مهر 1389
صنعت و تکنولوژی هوافضا - جمعه سی ام مهر 1389
گرمایش بوسیله رادیاتور - جمعه سی ام مهر 1389
تخصص شبكه و مدرك CCNP - دوشنبه نوزدهم مهر 1389
تاریخچه هواپیما - یکشنبه هجدهم مهر 1389
تولید صنعتی چسب - یکشنبه هجدهم مهر 1389
جوشكاری ترمیت (Thermit Welding) - یکشنبه هجدهم مهر 1389
نقاشی عجیب روی اتوبوس - یکشنبه هجدهم مهر 1389
اوج بدبختی! - یکشنبه هجدهم مهر 1389
دانلود ویندوز ۷ با لینک مستقیم – Windows 7 - جمعه دوم مهر 1389
نشانه های كمبود ویتامین E در طیور - جمعه دوم مهر 1389
سیر تکامل و تالیف اولین استانداردها در جهان - جمعه دوم مهر 1389


نوع مطلب : مهندسی شيمی - پالایش
نوشته شده در چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۰ توسط SMSM |           |
تبلیغات
آی پی خود را ببنید
بازی فکری: تست تمرکز
بازی شطرنج آنلاین