فیلم
برای عکاسی در فضای داخلی یا بیرون – هر دو – فیلم نور روز ، بهترین و مناسب ترین نوع فیلم است. البته از فیلم اسلاید Ektachrome نیز میتوان استفاده کرد ولی به نور دهی دقیق تر و بیشتری نیاز دارد. سرعت فیلم ها از 100 تا 400 ASA متغیر است. هر چه این رقم بیشتر باشد نور بیشتری لازم است . به هر حال ، بهتر است فیلم هایی با سرعت 100 تا 200 ASA انتخاب شود.
نوردهی
در گشودگی های کم عدسی حدود F8 تا F16 ، تصویر با پس زمینه و پیش زمینه ( عمق میدان ) – هر دو – میزان میشود. ماکت های سفید معمولا" نور را از سطح خود منعکس می کنند. در نتیجه ، نور سنج گشودگی کمتر را نشان می دهد . بهتر است خوانش نور سنج را با یک سطح خاکستری آزمایش کنیم . علاوه بر این ، در صورت تغییر نورهای مصنوعی ، برای دستیابی به نتیجه مطلوب بهتر است رقم نوردهی را کمی بالاتر و پایین تر از رقم خوانده شده در نظر بگیریم.
نوردهی خارجی
ساده ترین راه نوردهی ، عکاسی در فضای بیرون است . دوربین، خوانش های مربوط به وضعیت نور را به درستی نشان می دهد. برای این کار میتوان از فیلم های با سرعت کم استفاده کرد. دوربین های خود کار نیز برای این کار مناسب است . در روزهای آرام و آفتابی که خورشید در زاویه پایین قرار دارد ( اوایل یا اواخر روز ) . بهترین سایه ها برای ماکت ایجاد می شود. در این شرایط ، با چرخاندن ماکت در جهت های گوناگون و نگاه کردن از درون عدسی می توان سایه های مختلف را امتحان کرد.
نور پردازی خارجی در سایه گاه
در روزهای ابری یا در سایه گاه های بزرگ ، نور یکنواخت و یکدستی برای عکاسی در فضای بیرون بدست می آید.
نور روز
در روزهای صاف و آفتابی که خورشید در ارتفاع پایین قرار دارد ( یعنی صبح یا بعد از ظهر ). میتوان نور پردازی با اثرات کنتراست خوب بدست آورد. در اواسط روز با استفاده از نور خورشید میتوان به کنتراست متوسطی دست یافت. برای این کار باید ماکت را رو به خورشید چرخاند تا زاویه ی مطلوب و مناسبی به دست آید. عکاسی از ماکت را می توان در فضای داخلی و با استفاده از نور کافی روز انجام داد. پنجره ها ویا نورگیر های رو به شمال ، برای ایجاد نور یکنواخت و کافی و جلوگیری از ایجاد سایه به وسیله وادار پنجره ها بسیار مناسب است . در این حالت بهتر است سرعت شاتر کم باشد.
نور خیره کننده بر روی ماکت
با روشن کردن چراغی از سمت پایین ماکت می توان نور را روی آن پخش کرد. برای تلطیف اثر نور می توان جهت آن را از یک سطح سفید باز تاباند یا پارچه ی نازکی روی آن انداخت.
نور پردازی یکنواخت
استفاده از دو منبع نور در دو طرف ماکت و روبه روی هم ، نور یکنواخت و یکدستی بوجود می آورد.
استفاده از یک منبع نور
با استفاده از یک تک چراغ ، الگوهای قوی بدست آمده توسط سایه ها باعث برداشت بهتر فرم تندیس گون ماکت می شود. برای دستیابی به نتیجه بهتر می توانید ماکت را بچرخانید یا چراغ را جابه جا کرده. بهترین زاویه های سایه را امتحان کنید.
منبع: آیگاه
دانشنامه مهندسی ایران
مطالب تصادفی:
شگفتی حرکت نانو ذرات - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
موتورهای استرلینگ - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
نقش رادیاتور در پروسه انتقال حرارت موتور - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
انواع بوئینگ 747 را بیشتر بشناسیم . - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
آشنایی با یکی از دوربردترین موشکهای هوا به هوای روسی - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
JavaScript چیست؟ - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
ECUرا بشناسیم - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
CVT چگونه کار می کند؟ - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
محدودیت های حال حاضر محاسبه های كامپیوتری كدامند؟ - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
آشنايى با اجزاى رآكتورهاى هسته اى - جمعه هفتم آبان 1389
انتخاب الکترود برای کاربردهای تنش زدايی شده - جمعه هفتم آبان 1389
آئورورا پرندهای با سرعت 5 ماخ - جمعه هفتم آبان 1389
كتاب Sustainable Landscape Construction: A Guide to Green Building Outdoors, 2 Ed - جمعه هفتم آبان 1389
دانلود برنامه تبدیل فایلهای ArcMap9 به Google Earth - جمعه هفتم آبان 1389
دانلود نرم افزار Taco System Analysis - جمعه هفتم آبان 1389