چرخ هواپیما و سیستم ترمز آن بصورت یکپارچه طراحی می شود٬ آنچه که منطبق با ویژگی هوای یک هواپیمای مشخص و مورد نظر باشد. کارائی چرخ و ترمز آن با استفاده از طراحی کامپیوتری٬ مدلسازی پیچیده و روشهای شبیه سازی تحلیلی٬ در مرحله طراحی به حد مطلوب می رسد.
چرخ هواپیما از نوع دو تکه ساخته می شود تا سوار کردن تایر آسان باشد و نیز دارای اندکی انحراف است تا فضای ترمز بیشتری را فراهم آورد. برای حفاظت چرخ ها در برابر گرمای حاصل از ترمز از پوششهای عایق استفاده می گردد. از طرف دیگر مکانیزم های ایمنی از قبیل فیوزهای حرارتی و سوپاپ های اطمینان در آن بکار می رود. سیستم ترمز ها از دیسک های ثابت و متحرک (چرخشی) چندلایه ای و اصطکاکی تشکیل یافته است. از دیسکهای اصطکاکی که قسمت اعظم گرما را به خود جذب می کنند٬ یوسیله اجزاء سازه ای چندی از قبیل پیستون های عمل کننده فشاری٬ پوسته تنظیم٬ قسمت انتقال گشتاور (که گشتاور را به ارابه فرود یا چرخ هواپیما منتقل می سازد) و یک صفحه ترمز ثابت (که بعنوان یک نگهدارنده سازه ای در جذب گرما عمل می کند) محصور گردیده است.
ترمز با فشار هیدرولیکی عمل می کند و انرژی جنبشی هواپیما را به گشتاور کند شونده ای مبدل می سازد. سیستم کنترل ترمز ٬ خود سطوح فشار ترمز را تعدیل می کند تا کارائی آنرا در متوقف ساختن هواپیما به حددلخواه برساند. ضمنآ یک سیستم "ضد سفر خوردگی" در آن بکار رفته تا فاصله (تا زمان) متوقف ساختن هواپیما را بحداقل برساند ٬ هدایت سمتی را برای آن تامین نماید و از ترکیدن لاستیک ها جلوگیری به عمل آورد.
علاوه بر آن یک مکانیزم ترمز خودکار که فرامین مربوط به عملکرد کار پیش ترمز و میزان کاهش سرعت را آماده می سازد٬ می تواند بخشی از سیستم کنترل ترمز هواپیما باشد. سنسور های مریوط به سرعت چرخها٬ دستگاه پردازش علائم یا دستگاه مقایسه گر (کامپیوتری) و سوپاپ های تنظیم٬ جملگی از اجزای عمده سیستم کنترل ترمز هواپیما بشمار می رود.
تکامل چرخ هواپیما از انواع چرخهای پرده دار اتومبیل آغاز شده٬ چرخهای ریخته گری آلومینیومی و منیزیمی را پشت سر گذاشته و عمومآ از انواع چرخهای آلومینیمی دو تکه ساخته شده به روش آهنگری (فورج) استفاده می شود.
چشمگیرترین پیشرفت در طراحی چرخهای هواپیما٬ کاهش وزن و حجم و افزایش کارایی آن است.
عمده ترین اهداف در طراحی چرخهای هواپیما بشرح زیر خلاصه می شود:
۱) افزایش عمر چرخشی
۲) تداوم ایمنی بعد از خرابی
۳) بکارگیری سیستمهای محافظ گرما
۴) افزایش ایمنی در برابر پوسیدگی و فساد
www.smsm.ir
سایت مرجع مهندسی ایران
مطالب تصادفی:
طراحی و اجرای سیستم مانیتورینگ On-line ترانسفورماتور - شنبه بیست و سوم بهمن 1389
بررسی روش های تصفیه آب خانگی و كاربرد آنها - شنبه بیست و سوم بهمن 1389
بیماری های قارچی گیاهان و قارچ فوزاریوم(fusarium) - شنبه بیست و سوم بهمن 1389
تقسیم بندی الیاف نساجی - شنبه بیست و سوم بهمن 1389
ترافیک (Traffic) - جمعه بیست و دوم بهمن 1389
مقایسه سیستم های مایکروویو P-P و P-MP - جمعه بیست و دوم بهمن 1389
سونوگرافی (Ultrasound) چیست؟ - جمعه بیست و دوم بهمن 1389
مترور، متره و برآورد - تعریف متره و برآورد و انواع آن - جمعه بیست و دوم بهمن 1389
رشته ی مهندسی مکاترونیک چیست؟ - پنجشنبه بیست و یکم بهمن 1389
WiMAX چطور کار میکند؟ - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
رزین وینیل استر - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
مـعـمـاری در ایران باستان - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
پركامبرین در ایران – بخش دوم - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
پركامبرین در ایران – بخش اول - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
Welding Stainless Steel - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
نکات کاربردی در استفاده و نگهداری از لپ تاپ - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
كاربرد بیوتكنولوژی در استحصال نیكل و كبالت - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
كاربردهای نانوتكنولوژی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
نانوتكنولوژی و فراپزشكی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
نانو و کاربرد آن در خواص دارویی و درمانی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
نانوتکنولوژی و صنعت نفت - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
کاربرد هایی از بیوتكنولوژی (biotechnology) - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
برخی کاربردهای صنعتی نانوبیوتکنولوژی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
اهمیت رمزنگاری در امنیت شبكه - جمعه پانزدهم بهمن 1389
واکسیناسیون در طیور - جمعه پانزدهم بهمن 1389