بارکد سایت
موضوعات مطالب
مهندسی مکانيک - جامدات
مهندسی مکانيک - سیالات
مهندسی مکانيک - ساخت و جوش
مهندسی مکانيک - خودرو
مهندسی برق - الکترونیک
مهندسی برق - مخابرات
مهندسی برق - قدرت
مهندسی عمران - عمران
مهندسی عمران - آب
مهندسی عمران - نقشه برداری
مهندسی مواد - متالورژی
مهندسی مواد - سرامیک
مهندسی کامپيوتر - نرم افزار
مهندسی کامپيوتر - سخت افزار
مهندسی شيمی - پالایش
مهندسی شيمی - معدنی و غذایی
مهندسی کشاورزی
مهندسی معماری
مهندسی منابع طبیعی
مهندسی صنايع
مهندسی هوافضا
مهندسی پزشکی
مهندسی نفت و گاز
مهندسي فناوری اطلاعات
مهندسی معدن
مهندسی نيروگاه
مهندسی رباتیک
مهندسی نساجی
مهندسی پلیمر
مهندسی راه آهن
مهندسی هسته ای
مهندسی دریا
مهندسی اپتیک و فوتونیک
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
هندبوک ها و جزوه های مهندسی
پایان نامه ها و پروژه های مهندسی
علم نانو تکنولوژی
علم کار آفرينی
علم نگهداری و تعمیرات
آشنایی با رشته های مهندسی
آشنایی با رشته های غیر مهندسی
کارشناسی ارشد - منابع و رشته ها
ورود به دانشگاه - کنکور
آموزش زبان انگلیسی
آگهی های استخدام
رایانه و اینترنت
دانلود نرم افزار
تصاویر جالب
English Articles
بخش های ویژه
کنکور 90
آشنایی با رشته های مهندسی
دانلود مقاله های پی دی اف - PDF
  نانو فناوری
  بررسی ساختار و عملكرد آلیاژهای حافظه دار در پزشكی
  پروتکل  نقطه به نقطه
  فهرست کامل خطاهای مودم هنگام اتصال به اینترنت
  تاثیر روانکار بر صافی سطح درتراشکاری آلومینیوم
  كارآفرینی چیست؟
  برج خنک کننده
  خواص دارویی و درمانی گیاهان
  Hydraulic Turbines
  نیروگاههای زمین گرمایی - لاتین
  توربین بخار - لاتین
  آشنایی با فرمت Mpeg-2
  نانو کامپوزیت های نانو ذره ای
  آشنایی با مدارهای فرمان
  170 نکته اجرایی در ساختمان
  روش های شناسایی و مقابله با موشک کروز
  سیستم های جدید ذخیره سازی انرژی در چرخ طیار
  معرفی تكنولوژی سوپرآلیاژ و میزان كاربرد آن در جهان و ایران
  موتورهای استرلینگ
  نانوحسگرها
  نقش شبیه سازی در مهندسی فرآیند
  روشهای پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری
  17 توصیه مهم در مدیریت
  کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات
  کانی شناسی طلا
  تاریخچه گیربکسهای اتوماتیک
  تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان
  کامت، نخستین هواپیمای مسافربری جت جهان
  مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  اتوماسیون صنعتی - Industrial automation
  نانوالکترونیک چیست؟
  شبکه های عصبی
  آزمونهای غیر مخرب (Non Destructive Testing)
  تعیین جنسیت جوجه ها پیش از تفریخ بصورت اتوماتیك
  تاریخچه هواپیما
  بازرسی کیفی مخازن تحت فشار
  آبیاری و انواع روشهای آن
  صنعت و تکنولوژی هوافضا
  روشهای تصفیه مواد نفتی
  گاز از خام تا فرآورده
جهت دانلود راحتتر فایل های بالا روی آنها کلیک راست کرده و Save Target As را انتخاب نمایید.
آمار
درباره سایت
دانشنامه مرجع مهندسی ايران - Iran Engineering Reference Encyclopedia از سال 1385-2006 در دو نسخه، تا به امروز با رویکردی علمی، در جهت ارائه مطالب کاربردی در تمام گرایش های مهندسی با بهترین کیفیت محتوایی، ویرایشی، ترتیب و دسترسی آسان و بدور از مطالب و تبلیغات شایع، کوشیده است.
شما دانشجویان و کاربران گرامی می توانید با معرفی سایت به دوستان خود و ذکر منبع نوشتار ها هنگام برداشت، از آن حمایت، و پیشرفت علمی و محتوایی دانشنامه مرجع مهندسی ايران را تضمین نمایید.

با ما در ارتباط باشید:
دریافت ها
هندبوک و جزوه های مهندسی
پایان نامه و  پروژه های مهندسی
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
جدیدترین مقاله های سایت
» طرز کار برنامه های ضد ویروس (Anti-Virus)
» آشنایی با پارامترهای مودم TD-LTE، شامل RSRP، RSRQ، RSSI، CINR
» کتاب نقشه کشی برق ساختمان + دانلود
» آشنایی با برخی از پر کاربردترین مخفف های دنیای کامپیوتر و اینترنت - Computer Abbreviations
» حل مسائل پیچیده ریاضی با نرم افزار Matbasic 1.29 + دانلود
» استفاده از فوران گیرهای سطحی به همراه سیستم ESG در سکوهای نیمه شناور حفاری
» آموزش نصب VMware ESXi 5.0 + دانلود به صورت PDF
» مصارف عمده تيتانيوم در صنعت
» پلاتين یا نقره كوچك
» آشنایی با محيط زيست دریای خزر
» آشنایی با مؤسسه ملی اقیانوس شناسی
» روش های عمده استخراج طلا
» ویژگیهای شیمیایی آب دریای خزر
» تکنیک های تند خوانی
» مدیریت کیفیت – ISO 9001 QMS
» درخواست پیشنهاد یا RFQ چیست؟ - Request for Quotation
» Invent Your Own Computer Games with Python
» ترکهای سطوح بتنی - Cracks in concrete surfaces
» نگاهی به بیماری مایکوپلاسمای پرندگان
» اهمیت پرورش گیاهان دارویی در فضای سبز شهری
» مروری بر پیشینه آلودگی هوا، منابع و راههای پیشگیری
» 9 روش برای طراحی موفق آرم تجاری
» روش های تعیین محل ایستگاه ها برای پمپاژ آب
» استاندارد W3C و معتبر سازی کدهای HTML
» تاریخچه ی پیدایش ساختمان های غلافی - ساختمان اپرای سیدنی
» کتاب راهنمای کامل خط فرمان در سیستم عامل لینوکس
» عیوب ناشی از ماسه داغ در خطوط قالبگیری با ماسه تر‏
» آشنایی با کابل HDMI و انواع آن
» مبردها و مواد سرمازا
» تعیین دوره مطلوب فعالیتهای نت پیشگیرانه
World Engineering
Discovery Science
Engineering Global
Try Engineering
the Code Progect
National Geographic
مقاله های پربازدید
» اتوماسیون صنعتی
» تعریف ماشینکاری الکتروشیمیایی
» دمای بین پاسی در جوشکاری
» شناسایی از طریق فرکانس رادیویی
» اندروید چیست؟
» 160 نكته در مدیریت
» مهندسی مجدد
» نرم افزارهای برتر مهندسی مکانیک
» شش سیگما چیست؟
» مخفف ها در مهندسی شیمی
» تکنولوژی کابلها در صنعت برق
» جوشكاری فولادهای آستنیتی منگنز
» لغات تخصصی پر کاربرد کامپیوتر
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» مراحل تمایزفیزیولوژیکی جوانه
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» دانلود کتاب آموزش اسکیس و راندو
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مقدمه ای بر بتن الیافی
» تعریف متره و برآورد و انواع آن
» تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک
» توربو شارژرها چگونه کار می کنند؟
» اهمیت رمزنگاری در امنیت شبكه
» استفاده از آب پنیر در تغذیه طیور
» تاریخچه نگهداری و تعمیرات
» پل ها و انواع آن
» كاربردهای قیر زغال سنگی
» تکنولوژی حفاری نفت و گاز با لیزر
» خواص و نحوه ی تولید الیاف کربنی
» باران اسیدی
» معرفی نسل های مختلف جنگنده ها
» روشهای تحلیل دینامیکی
» معماری ارگانیک
» جوشكاری زیر آب
» اصطلاحات انگلیسی هیدرولوژی
» پدیده کرونا
» تجهیزات حفاظت الکتریکی
» تجهیزات پستهای فشار قوی
» آموزش شبكه
» ترمزهای هواپیماهای جت
» پلاستیك های زیستی
» انرژی زمین گرمایی
» گریس و ساختار آن
» سازه های ماکارانی
» سیستم های رادیوئی تروپوسکتر
» برج های خنك كننده
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» جوشکاری لیزری
» پست مدرنیسم
» موشک باستیک
» سوگند نامه مهندسی
» مدیریت حفاظت بتن
» نرم افزار ویکیپدیا آفلاین فارسی
» تشریح کامل مراحل پی سازی
» واکسیناسیون در طیور
» اصول کار کوره
» انواع روشهای لیچینگ
» الکترو موتور وعیب یابی آن
» ماشینهای الکتریکی
» كود دهی گیاهان گلخانه ای
» اصول محاسبات بارهای برودتی
» آزمونهای غیر مخرب
» انواع سوخت موشکها
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» برج های خنك كننده
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» اهداف واحد کنترل کیفیت در معدن
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» راهنمای تشخیص معایب پیستون
» روشهای تصفیه مواد نفتی
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» مشکل پیچیدگی در جوشکاری
لینك دوستان
امکانات
گرایش های علمی و تحصیلی کاربران





RSS
My Tinylink
دانشنامه مرجع مهندسی ایران در زمینه های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی متالورژی و مواد، مهندسی شیمی و پلیمر، مهندسی نفت، مهندسی نساجی، مهندسی هوافضا، مهندسی رباتیک، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی معماری، مهندسی پزشکی، مهندسی معدن، مهندسی راه آهن، مهندسی نیروگاه و زمینه های علمی نانو تکنولوژی، کارآفرینی، نگهداری و تعمیرات، آشنایی با رشته های مهندسی و غیر مهندسی، مجموعه ای ازرشمند و علمی برای تمام مهندسان و همه علاقه مندان این حوزه ها می باشد.
تبلیغات
نخستین سرویس کوتاه کننده لینک در ایران
ابزار های مهندسی سرویس خبر خوان

مهندسی مکانیک مهندسی برق مهندسی عمران مهندسی کشاورزی مهندسی مواد مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی مهندسی هوافضا مهندسی صنایع مهندسی معماری مهندسی نفت مهندسی فناوری اطلاعات مهندسی پزشکی مهندسی نساجی مهندسی معدن مهندسی رباتیک
Drilling Data Handbook Download        Moving to Microsoft Visual Studio 2010       Handbook Highway Engineering       کتاب فارسی آموزش اسکیس و راندو       Advances in Mechanics of Solids       Modern Design Magazine #1
 

دیفرانسیل در خودرو

دیفرانسیل یكی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد. دیفرانسیل بعد از میل گاردان قرارمی گیرد.  البته در صورتی كه خودرو  دارای  میل گاردان  باشد. اگر خودرو  دارای  میل  گاردان نباشد دیفرانسیل بعد از گیربكس قرار خواهد گرفت و بعد از  دیفرانسیل پلوس ها  قرار دارند زمانی كه  یك اتومبیل دور میزند باید چرخی از ان كه در طرف خارج پیچ است با سرعت بیشتری نسبت به چرخ دیگر بچرخد اگر بخواهیم بدون ترمز گرفتن بچرخیم و  همچنین هنگامی  كه یك چرخ از روی یك برجستگی عبور می كند باید از چرخ دیگر تندتر بچرخد دیفرانسیل این عمل را امكان پذیرمی كند.

 دیفرانسیل دستگاهی است كه نیروی حاصله از  موتور را موقعی كه وسیله نقلیه به طور مستقیم و در سطح صاف حركت  می كند به طور مساوی بین چرخ های عقب تقسیم می كند ولی موقع دور زدن و یا چپ و راست رفتن و هنگام گردش ها  یا در دست انداز نیروی موتور را به نسبت احتیاج بین چرخ های عقب تقسیم می نماید قطعات  دیفرانسیل در  داخل پوسته یا محفظه ای كه معمولا ان را كله گاوی می گویند قرار دارند در داخل این جعبه كه دنده كرانویل و دنده پینیون و چهار هرز گرد كوچك و شش عدد  بلبرینگ و  دو دنده سر پلوس  چرخ ها قرار گرفته اند  به طور خلاصه می توان   گفت كه نیروی موتور به وسیله  كلاچ به جعبه دنده و از گیربكس توسط میل گاردان  به دیفرانسیل و از دیفرانسیل  به پلوس چرخ ها منتقل و چرخ ها  به حركت در  می ایند با گردش میل

گاردان دنده پینیون هم می چرخد و چون دنده كرانویل با دنده پینیون درگیر است كرانویل را به حركت در می اورد و  به همراه خود  هرز گردها را هم می چرخاند  اگر چرخ های  اتومبیل در سطح  صاف حركت كنند  دنده هرز گرد  با دنده های پلوس  حركت و چرخشی ندارد  ولی اگر چرخ ها هماهنگی نداشته باشد و اتومبیل در حال دور زدن باشد باید یك چرخ كه در زاویه تنگ قرار گرفته است اهسته گردش نماید  در این موقع  دنده های  هرز گرد بر خلاف دنده های  پلوس به حركت  در ایند و سبب سریع تر گردانیدن یكی از دنده های پلوس می شوند (چرخی كه مقاومت كمتری را تحمل می كند) دنده های هرز گرد كه تعداد انها دو یا چهار عدد می باشد نقش مهمی در دیفرانسیل دارند كار انها تنظیم دور چرخ در سر پیچ ها می باشد.

قسمت های یك دیفرانسیل ساده: دنده پنیون، دنده كرانویل، هوزینگ، دنده های هرز گرد، دنده های پولوس

وظایف دیفرانسیل:

1- تقلیل سرعت 2- تغییر جهت نیرو ( جزء در خودرو های كه موتور شان به صورت عرضی قرار دارد ) 3- تقسیم نیرو بر چرخ ها  4- تنظیم دور در سر پیچ ها ( دور زدن در سر پیچ ها )

1- تقلیل سرعت : برای ازدیاد كشش اتومبیل ، دیفرانسیل بایستی گشتاور زیادی را به چرخ ها انتقال نماید مثلاً دور موتور های بنزینی در حدود 6000 RPM و دور موتور های مسابقه در حدود 750RPM چنین دور قبل از انتقال به چرخ ها باید به اندازه ای لازم تقلیل یابد . تقلیل موجود در دیفرانسیل به وسیله پینیون و كرانویل صورت می گیرد ، چنانچه اگر تعداد دنده های پنیون و كرانویل را مساوی انتخاب كنیم هیچ تغییر كوپلی در این قسمت نخواهیم داشت . ولی شرایط ایجاد می كند توان منتقله به چرخ ها دارای سرعت كم و نیروی زیاد باشد به نسبتی كه بخواهیم سرعت در دیفرانسیل كم شود بایستی تعداد دندانه های كرانویل نسبت به پنیون را بزرگتر انتخاب نماییم برا ی مثال : دیفرانسیل فولكس واگن 1200 را در نظر می گیریم كه تعداد دندانه های چرخ دنده های پنیون و كرانویل به ترتیب 8 و 35 می باشد .

2- تغییر جهت نیرو :

تغییر اساسی كه دیفرانسیل در خط نیرو انجام می دهد تغییر و تبدیل نیرو است كه به وسیله پنیون و كرانویل ( مكانیزم انتقال و تبدیل نیرو صورت می گیرد ) چون خط محرك و محور خروجی گیربكس در امتداد طول اتومبیل قرار گرفته اند و محور های محرك چرخ های عقب ( میل پولوس ها ) در امتداد عرضی اتومبیل واقع شده اند لازم است از مكانیزم استفاده شود كه نیرو را تحت زاویه 90 درجه بر چرخ های محرك اتومبیل منتقل نماید كه این بوسیله درگیری پنیون و كرانویل صورت می گیرد .

3- تقسیم نیرو بر چرخ ها :

زمانیكه اتومبیل در خط مستقیم و در جاده مسطح حركت می كند هر دو چرخ محرك دوران مساوی داشته و در این شرایط نیروی از پنیون به كرانویل منتقل می شود از طریق بدنه دیفرانسیل به دنده های هرز گرد و از آنجا به دنده های سر پولوس و در نتیجه به چرخ ها میرسد ( در این حالت برای سادگی مطلب می توان فرض كرد كه دنده های هرز گرد به دنده های سر پولوس جوش خورده اند بنابراین دور چرخ ها مساوی بوده و هر كدام دورانی به اندازه كرانویل خواهند داشت

4- تنظیم دور ( دور زدن در سر پیچ ها ) :

حركت اتومبیل در سر پیچ ها باعث دوران دنده های هرز گرد نسبت به محور شان می شود و در نتیجه سرعت دورانی پولوس ها مساوی نخواهند بود . مثلاً هنگام گردش چرخ داخلی پیچ تحت قوه ثقل و سنگینی اتومبیل و فشاری كه در اثر این عوامل به آن وارد می شود می خواهد كمتر حركت كند ولی چرخ خارجی كه آزادی بیشتری دارد شروع به حركتی بیش از چرخ داخلی می كند موقعی كه فشار به چرخ داخل وارد شد چون ارتباط هوزینگ به وسیله هرز گرد با دنده های پولوس مربوط شده اند دنده هرز گرد كه سعی می كند با نیروی وارده چرخ سمت داخل را بچرخاند موفق نشده و در نتیجه شروع به چرخش به دور خود می كند بدون این كه نیرو را به چرخ داخل پیچ منتقل نماید و به همین نسبت سرعت چرخ داخل پیچ كمتر از چرخ خارج پیچ می شود این عمل تا زمانی ادامه دارد كه عكس العمل قوه ثقل روی چرخ داخل پیچ فشار می آورد و به مجرد این كه اتومبیل در مسیر مستقیم قرار گرفت نیروی ثقل از چرخ داخل برداشته شد ، هرز گرد متوقف می شود و دوباره پولوس تابع چرخش كرانویل خواهد شد.

انواع دیفرانسیل در خودرو ها:

1- دیفرانسیل ساده 2- دیفرانسیل چهار چرخ محرك 3- دیفرانسیل كمك دار 4- دیفرانسیل بدون لغزش

1- دیفرانسیل ساده :

اغلب خودرو ها مجهز به دیفرانسیل از نوع ساده هستند . در بعضی از خودرو ها دیفرانسیل در روی محور محرك جلو و در بیشتر موارد روی محور محرك عقب قرار دارد .

2- سیستم چهار چرخ محرك :

اغلب خودرو های سبك دارای دو چرخ محرك هستند ، ممكن است دو چرخ عقب محرك باشد و یا دو چرخ جلو محرك باشد . وقتی جاده پوشیده از برف ، یخ و گل است ، سطح جاده لغزنده می شود در این وضعیت چرخ های متحرك اصطكاك لازم ( چسبندگی ) با سطح جاده را ایجاد نكرده و یكی از دو چرخ متحرك و یا هر دو آنها لغزش می كنند لغزش چرخ های متحرك روی چرخ های محرك و دیفرانسیل نیز تاثیر گذارده و در محفظه هرزگرد ها نیز تغییر دور به وجود می آید .

هر گاه همه چرخهای خودرو محرك باشند ، چرخ ها چسبندگی بهتری با سطح جاده به وجود آورده و عمل كنترل خودرو و شرایط رانندگی در جاده ساده تر خواهد بود . دلیل اینكار توزیع بار خودرو روی چهار چرخ و استفاده از آن در نیروی كشش همه چرخ هاست.

خودرو های چهار چرخ محرك هم روی سواریها( لندروور، رنجرور ،لندكروز و غیره) وهم در روی خودرو های نظامی ( جیب و....) و در بعضی ماشین های باری( بنز 911 ، ایفا ،..) كاربرد دارد.

معمولاً از محركه چهار چرخ در شرایط اضطراری و لغزنده بودن جاده استفاده می شود و برای رانندگی طولانی نباید از این حالت استفاده نمود . در حال استفاده از محرك چهار چرخ باید جعبه دنده در دنده سنگین باشد برای درگیر نمودن چرخ های آزاد جلو یا سیستم انتقال قدرت ،اهرم تعویض دنده دیگری وجود دارد كه در صورت لزوم میل گاردان جلو را با جعبه دنده كم كم در گیر می نماید .

3- دیفرانسیل كمك دار

دیفرانسیل كمك دار در سیستم انتقال قدرت خودرو های سنگین حمل و نقل و راهسازی و غیره كاربرد دارند . دیفرانسیل های كمك دار به صورت دوبل ،تریبل و خورشیدی وجود دارد .

در دیفرانسیل دوبل دو پنیون و دو كرانویل وجود داشته و تقلیل دور در دو مرحله انجام می شود . این دو به طور ثابت و بدون تغییر است . در دیفرانسیل دوبل تقلیل دور یكبار به صورت كم و بار دیگر به صورت زیاد تر انتقال می یابد . در نوع تریبل ( سه گانه ) دیفرانسیل مجهز به سیستم تعویض دنده است و در موقعی كه نیروی كششی كافی نباشد ، راننده با فشردن دكمه ای ، بطور الكتریكی یا بوستری ، ماهكی را حركت داده و حالت دوم و سوم در آن ایجاد می شود .

دیفرانسیل های خورشیدی هم مانند دوبل عمل می كنند ، با این تفاوت كه مرحله دوم آن به طور اختیاری، وسیله راننده به وجود می آید .

در این نوع دیفرانسیل یك مجموعه خورشیدی وجود دارد كه دنده كرانویل به دنده رینگی پیچ شده و قفسه ؛محفظه دنده هرزگرد ها متصل می شود . در صورت به كار انداختن سیستم خورشیدی ، دنده خورشیدی ثابت شده و در كرانویل از دنده رینگی به قفسه و از آن به پولوس ها منتقل می شود .

وقتی دیفرانسیل در حال تقلیل دور یا افزایش گشتاور است ، دنده خورشیدی ثابت ،دنده رینگی محرك و قفسه متحرك بوده و با نسبت ID=ZC/ZR=ZR+ZS/ZR گشتاور خروجی افزایش و دور خروجی كاهش می یابد .

جهت نیرو در دیفرانسیل خورشیدی:

با ثابت شدن دنده خورشیدی جهت نیرو به شرح زیر است :

پینیون ← كرانویل ← رینگی ← قفسه ← محفظه هرزگرد ها ← محور هرزگرد ← دنده هرزگرد ها ← دنده سر پولوس ← پولوس

ID=ZK/ZP×ZC/ZP=ZK/ZP×ZS+ZR/ZR                      

دنده خورشیدی با نیروی پوستر حركت به راست نموده و با نگهدارنده ثابت در گیر شده و می شود .

4- دیفرانسیل های بدون لغزش

یكی از معایب دیفرانسیل های معمولی آن است كه وقتی یكی از چرخ ها در جاده ای لغزنده و كم اصطكاك قرار بگیرد ،این چرخ با سرعت زیاد چرخش نموده و همه نیروی میل گاردان از طریق همین چرخ مصرف شده و چرخ دیگر هیچگونه نیروئی را انتقال نمی دهد.

خاصیت دیفرانسیل آن است كه گشتاور یكسانی را به هر دو محور محرك انتقال دهد . حال اگر یكی از چرخ ها در سطح لغزنده ای سریعاً بچرخد ، چرخ دیگر هیچ گونه نیروی را انتقال نخواهد داد.

در این گونه موارد معمولاً خودرو ، بی حركت مانده و برای انتقال قدرت ، باید حركت چرخی كه سریع می گرد به نحوی كندتر شود تا نیرو به چرخ دیگر نیز منتقل شود .

ایجاد اصطكاك زیاد تر بین چرخ لغزان و زمین لغزنده عمل نسبتاً دشواری است ، و لذا در خودرو ها پر قدرت و پیشرفته از دیفرانسیل های بدون لغزش استفاده می كنند .

دیفرانسیل های بدون لغزش به دو صورت قفل شونده خودكار و یا نوع اصطكاكی ساخته می شود در نوع كلاج مخروطی بین چرخ دنده سر پولوس و محفظه دیفرانسیل قار می گیرد ، بین كلاج مخروطی و دنده ها ، فنر های قرار دارد كه سطوح مخروطی را به هم می فشارد . به این ترتیب نیروی اصطكاكی بین دنده سر پولوس و محفظه دیفرانسیل بوجود می آید ، این نیرو با هر گونه اختلاف دورانی كه بین پولوس ها به وجود آید مقابله می كند . البته این نیرو آنقدر زیاد می باشد كه در سر پیچ ها مانع تقلیل دو چرخ داخل پیچ و یا افزایش دور چرخ خارج قوس گردد . در روی سطوح اصطكاكی و مارپیچ دنده درشتی برای عبور روغن می باشد در نوع دیگر از صفحه كلاج استفاده شده است . در این طرح صفحات دیسك در روی شیار های بدنه دیفرانسیل و صفحه كلاج ها در روی شیار های قطعه ای كه متصل به پولوس هست قرار دارند .

آخرین صفحه دیسكی كه بین دنده و صفحات قرار دارد ، صفحه فنری است ( فنر موج دار ) كه در موقع سوار كردن مجموع صفحات ، با پیش فشار معینی جمع شده و نیروی محوری به صفحات وارد می كند . با این طرح صفحه كلاج ها بین رینگ های جانبی ( كه به طور هزار خاری با پولوس درگیر هستند ) و بدنه دیفرانسیل به حالت فشرده قرارگرفته و پولوس ها با بدنه دیفرانسیل عملاً یك پارچه می شود در این طرح هم ، نیروی فنر طوری محاسبه شده كه در پیچ ها مزاحمتی برای كاستن از دور داخل پیچ ، و یا افزایش دور چرخ خارج پیچ فراهم نمی شود . ممكن است از فنر لوله ای هم در نوع كلاج دار استفاده شود.

دانشنامه مرجع مهندسی ایران
www.smsm.ir

 

 

 

مطالب تصادفی:

شگفتی حرکت نانو ذرات - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
موتورهای استرلینگ - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
نقش رادیاتور در پروسه انتقال حرارت موتور - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
انواع بوئینگ 747 را بیشتر بشناسیم . - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
آشنایی با یکی از دوربردترین موشکهای هوا به هوای روسی - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
JavaScript چیست؟ - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
ECUرا بشناسیم - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
CVT چگونه کار می کند؟ - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
محدودیت های حال حاضر محاسبه های كامپیوتری كدامند؟ - پنجشنبه سیزدهم آبان 1389
آشنايى با اجزاى رآكتورهاى هسته اى - جمعه هفتم آبان 1389
انتخاب الکترود برای کاربردهای تنش زدايی شده - جمعه هفتم آبان 1389
آئورورا پرنده‌ای با سرعت 5 ماخ - جمعه هفتم آبان 1389
كتاب Sustainable Landscape Construction: A Guide to Green Building Outdoors, 2 Ed - جمعه هفتم آبان 1389
دانلود برنامه تبدیل فایلهای ArcMap9 به Google Earth - جمعه هفتم آبان 1389
دانلود نرم افزار Taco System Analysis - جمعه هفتم آبان 1389


برچسب‌ها: دیفرانسیل
نوع مطلب : مهندسی مکانيک - خودرو
نوشته شده در پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ توسط SMSM |           |
تبلیغات
آی پی خود را ببنید
بازی فکری: تست تمرکز
بازی شطرنج آنلاین