در نوشتار حاضر تلاش شده تا این هواپیما و مدلهای مختلف آن به همراه تاریخچه مختصری از توسعه آن به صورت خلاصه معرفی گردد.
تاریخچه:
توپولوف 204 هواپیمایی دو موتوره با برد متوسط میباشد. ایده اولیه برای تولید و ساخت این هواپیما در سال 1983 شکل گرفت و هدف از تولید آن عرضه هواپیمایی برای جانشینی ۱۵۴-Tu بود. اولین پرواز این هواپیما با موتورهای PS-90At انجام گرفت. دومین نمونه از این هواپیما که دارای موتورهایRB211-535E4-B بود در 14 اوت 1992 پرواز کرد.تولید سری اصلی توپولوف 204 در کارخانجات Aviaster در سال 1990و در مجموعه صنعتی KAPO در سال 1994 آغاز گردید. در 12 ژانویه 1995 گواهینامه صلاحیت پروازی کشور روسیه به این هواپیما که در ابتدا به عنوان هواپیمای باربری مورد استفاده قرار میگرفت، اعطا شد.
اولین پرواز این هواپیما به عنوان هواپیمای مسافربری توسط خطوط هوایی Vnukovo در 23 فوریه 1993 انجام گرفت.
نسخههای کنونی این هواپیما عبارتند از :
Tu-204:
موتور : PS90A
گنجایش: 214 مسافرو kg 21000 بار
طول: m46،1
طول دهانه بال :m 41،8
ضریب منظری : 9،6
سطح بال :m182،4( ft 1963،4 )
وزن OEW (وزن عملکردی خالی) : kg 58300
MTOW (وزن برخاست بیشینه): kg 94600
سرعت کروز: (در ارتفاع 39700-36400 پا ) : knot 459-437 (km/h 850-810 )
برد: (با حداکثر بار) 1320 مایل دریایی
در این هواپیما یک مخزن سوخت در دم و 6 مخزن در بال جاگذاری شده که سوخت موجود در دم برای ترمیم کردن خودکار مرکز جرم در طول پرواز و کاهش پسای تریم مورد استفاده قرار می گیرد.
TU-204C:
نوع باربریTU-204 میباشد. تمام مشخصات آن مشابه TU-204میباشد به جز موارد زیر:
OEW (وزن عملکردی خالی):kg 58500
MTOW (وزن برخاست بیشینه): kg 103000
برد:2321 مایل دریایی. با حداکثر مقدار سوخت دارای بردی برابر 3671 مایل دریایی است.
TU-204-100:
این نسخه دارای گنجایش مسافر بیشتر و نیز حجم سوخت قابل حمل افزونتر در داخل بال است ولی از لحاظ نوع موتور و مقدار گنجایش بار تغییری نکرده است.
MTOW(وزن برخاست بیشینه):kg 103000
OEW (وزن عملکردی خالی):kg 58500
برد: 2321 مایل دریایی
TU-204-100C:
مشابه TU-204-100 است و هواپیمای باربری میباشد . ماکزیمم بار قابل حمل در این نسخه با کاهش برد، افزایش یافته است.
TU-204-120:
تمام مشخصات این هواپیما به جز موارد زیر مشابهTU-204-100 است.
موتور: Rolls-Royce RB211-535-EA
OEW (وزن عملکردی خالی):kg59300
برد:2213مایل دریایی
نمونه اولیه این هواپیما در 14 اوت 1992 پرواز کرد واولین هواپیمای تولیدی از این نوع در 7 مارس 1997 به پرواز درآمد. گواهینامه روسی را با محدودیت هایی در 16 جولای 1997 وسپس به طور کامل یک سال بعد دریافت کرد.
TU-204-120C:
این نوع هواپیما مشابه TU-204-100 میباشد با این تفاوت که دارای موتورهای
Rolls-Royce RB211-535-EA است. مشخصات عملکردی این هواپیما مشابه TU-204-120 است به جز موارد زیر:
برد: 1808 مایل دریایی ،برد با حداکثر سوخت 3542 مایل دریایی.
اولین پرواز این هواپیما در 10 نوامبر 1997 انجام گرفت واین هواپیما گواهینامه خود را به طور کامل در اوت 1998 دریافت کرد. این نوع هواپیما دارای وزن زیادی بوده و توانایی حملkg 30000 بار را دارد.
TU-204-122:
مشابه TU-204-120 با آلات دقیق غربی ساخت Rokwell-collins میباشد که تاکنون فروند تولیدی از این نوع هواپیما ساخته نشده است.
TU-204-200:
مشخصات این هواپیما به جز در موارد زیر مشابه TU-204-100 است.
OEW (وزن عملکردی خالی):kg59000
MTOW (وزن برخاست بیشینه): kg 110750
برد: 2591 مایل دریایی
در این نوع ، وزن سوخت قابل حمل در بال به مقدار کمی افزایش یافته و دارای ارابه های فرود قویتری میباشد . توانایی حمل 212 مسافر در 2کلاس را دارد. یک نمونه از این هواپیما ،مدل باربری TU-214 است که در ادامه این نوشتار توضیحات این هواپیما نیز آورده شده است.
TU-204-P:
هواپیمای گشتزنی نظامی است . در ژانویه 1997 روسیه اعلام کرد که نیروی دریایی روسیه نوع ضد ناو این مدل از TU-204 را جایگزین II-38, BE-12 میکند.
TU-204-220 :
مشخصات این هواپیما به جز موارد زیر مشابه TU-204-200 است.
موتور:Rolls-Roy=RB211-535-E4 ویا RB211-535-F5که قابلیت تولید191.7 kN تراست را دارد. در برخی از انواع این هواپیما PW2240 با قابلیت تولید 185.5kN تراست نیز به مشترین این هواپیما پیشنهاد می شود.
برد: 2483 مایل دریایی
TU-204-200C:
هواپیمای باربری مشابه TU-214
TU-204-220C:
نوع باربری TU-204-220 است.
TU-204-222:
مشابه TU-204-220 با آلات دقیق غربی ساخت Rockwellاست.
TU-204-230:
دارای موتورهای توربوپراپ Samara NK-93 بوده که قابلیت تولید 176.5KN تراست را دارند.درJanes 2002-2001 ذکر شده این پروژه در مراحل اولیه خود میباشد.
TU-204-Bussiness Jet:
این هواپیما در سال 1998 باید به پرواز درمیآمد اما پروژه آن باشکست روبه رو شد.
TU-204-300:
دارای سیستم های خودکار پیشرفته تری است. نسبت به TU-204 اصلی برد بیشتر و طول کوتاهتری دارد. طول این هواپیما تقریبا ft20 کوچکتر ازTU-204 اصلی است. دارای دو نوع میباشد. نوع سنگینتر که دوربرد است. این نوع دارای موتورهایPS90A2 است که تراستی معادلN103000 تولید میکند و برد آن با 144 مسافر 5000 مایل دریایی است. نوع سبکتر که تراست تولیدی توسط موتورهای این نوع، N89000 بوده و برد آن با 144 مسافر، 1900 مایل دریایی است.
TU-204-400:
مشخصات این نوع TU-204 در موارد زیر متفاوت از TU-204 اصلی است.
گنجایش: 240 مسافر
MTOW (وزن برخاست بیشینه): kg 120000
TU-204-500:
نوعی از TU-204-300 میباشد که برای مسیرهای کوتاهتر بهینه شده
است.و مشخصات آن در موارد زیر متفاوت از TU-204-300 میباشد.
طول بدنه : 52 متر
سرعت کروز: 84 / 0 ماخ
TU-224:
مشخصات این هواپیما به شرح زیر است.
گنجایش : (برد متوسط) 144 مسافر
(دوربرد) 160-99 مسافر
موتور: RB211-535E4
طول : .2m40
MTOW(وزن برخاست بیشینه): kg 11075
برد: 3617 مایل دریایی
TU-234:
دارای سه نوع ، کوتاه برد ، برد متوسط و دوربرد است و نوع دیگری ازTU-204-300 میباشد. مشخصات آن در موارد زیر متفاوت از TU-204-300 میباشد. MTOW (برد کوتاه): kg 84800
(برد متوسط، دوربرد) 000 kg 103
برد کوتاه برد: 1995 مایل دریایی
برد متوسط: 3585 مایل دریایی
بیشترین برد: 3885 مایل دریایی
TU-214:
این مدل از این هواپیما نسبت به نوع اصلی سنگینتر و کارآمدتر میباشد. دارای کابین قابل تغییری است که بهراحتی میتوان آن را به کابین مناسب برای مسافران ، بار و ترکیبی از بار ومسافر تبدیل نمود. این هواپیما برای پرواز در مسیرهای متوسط بهینه شده و به ادعای سازنده در کلاس خود ارزانترین هواپیما است.
این هواپیما دارای پیکربندی های متفاوتی به شرح زیر است :
ـ پیکربندی استاندارد آن برای 164 مسافر در 2 کلاس با برد استاندارد 3600 مایل دریایی
- نوع دوربرد با مخزن سوخت اضافی برای 4400 مایل دریایی و 164 مسافر در دو کلاس
- نوعVIP با برد 4900 مایل دریایی
- TU-214C: نوعی که به سرعت قابل تغییر به باربری و مسافربری دو کلاسه میباشد. به طور کلی طراحی این هواپیما براساس TU-204-200 بوده که تولید آن درسال 1995 به صورت عمومی اعلام گردید. گنجایشی معادل 16 مخزن بارLD3 و ظرفیت 30 مسافر و یا 6 مخزن بار و ظرفیت 130 مسافر را داراست. نمونه اولیه آن در 5 فوریه 1996 آماده پرواز گردید و اولین پرواز آن در 21 مارس 1996 انجام گرفت . در سال 1998 به آن گواهینامه موقت تعلق گرفت و در همان سال موتور غربی PW2037 به عنوان سیستم پیشران جایگزین در این هواپیما مورد استفاده قرار گرفت .
TU-214C:
همانطور که در توضیحات بالا ذکر شد ، نوع باربریTU-214 است که در سال 2002 عرضه گردیدو در مشخصه زیر متفاوت از TU-204 اصلی است
OEW(وزن عملکردی خالی): kg 57000
TU214D:
نوع دوربرد با ظرفیت 150 مسافر میباشد که اولین بار در اواسط 2002 عرضه گردید. دارای مخزن سوخت کمکی در زیر کابین میباشد. در سال 2003 گواهینامه خود را دریافت نمود.
TU214VSSN:
ازنوع VIP بوده و کارخانه سازنده آن را برای جابه جایی مدیران روسی عرضه کرده است.اولین پرواز این مدل در 22جون 2002 انجام شد./
نویسندگان: آلاله صفری، سید احسان صدر
www.smsm.ir
سایت مرجع مهندسی ایران
مطالب تصادفی:
پوشش خطوط لوله - یکشنبه هفتم فروردین 1390
آشنایی با لیزر و کاربرد های آن - جمعه پنجم فروردین 1390
منسوجات نبافته - جمعه پنجم فروردین 1390
رآکتور هسته ای - چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
تکنولوژی جديد در عايقکاری رطوبتی ساختمان - چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
مجموعه لغات تخصصی در علم مکانیک خودرو - فرهنگ لغت خودرو - بخش دوم - چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
سیر تکاملی میکروکنترلر - چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
دیوار صوتی - چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
آشنایی با انواع فیوز ها و نحوه حفاظت از مدارهای الكتریكی - چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
مزایا و معایب استفاده از گاز طبیعی CNG - چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
هیدرودینامیك - چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
خلاصه ای از ساختار رباتها - چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
مختصری از سنسور ها در ربات - چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
تعریفشناسی مهندسی صنایع - چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
معرفی نرم افزارهای مهندسی معدن - چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389
ارسال مقاله های مهندسی به سایت - سه شنبه بیست و چهارم اسفند 1389
سیستم سونار - Sonar System - دوشنبه بیست و سوم اسفند 1389
فهرست کامل خطاهای هنگام اتصال dial-up به اينترنت (modem errors) - دوشنبه بیست و سوم اسفند 1389
نقش فناوری نانو در توسعه ی صنعت مغناطیس - جمعه بیستم اسفند 1389
مقدمه ای بر امنیت شبکه و الگوريتمی جهت تهيه الگوی امنيتی شبکه - جمعه بیستم اسفند 1389
عیبیابی موتور خودرو از طریق رنگ دود اگزوز - جمعه بیستم اسفند 1389
هلی کوپتر کبری Ah-ij - جمعه بیستم اسفند 1389
آشنایی با آزمون تافل اینترنتی (iBT) - جمعه بیستم اسفند 1389
همه چیز درباره آزمون تافل - جمعه بیستم اسفند 1389
فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) چیست؟ - جمعه بیستم اسفند 1389
شرایط و آموزش خلبانی (بخش سوم) - جمعه بیستم اسفند 1389
شرایط و آموزش خلبانی (بخش دوم) - جمعه بیستم اسفند 1389