متاسفانه بیشتر رانندگان به فنرها كه یكی از اساسی ترین قسمت ایمنی خودرو است; به نقایص آن اهمیتی نمی دهند و بیشتر توجه آنان به ترمزها; لاستیكها; كمربند ایمنی; چرخها; فرمان و آخرین قسمت كمك فنر را مورد بازدید قرار می دهند. در صورتیكه كمك فنر نقش بسیار ارزنده ای در ایمنی خودرو دارد.
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4
جالب است بدانیم در صورت خرابی كمك فنرها ضریب فرسودگی سایر قطعات خودرو نیز افزایش می یابد. این قطعات شامل:
1- فنر تعلیق
2- جعبه فرمان
3- دیفرانسیل
4- لاستیك چرخها
5- بلبرینگ چرخها
6- بوشهای لاستیكی سیستم تعلیق
7- گیربكس
8- سیستم تعلیق
9- مجموعه سیبكهای فرمان
لذا به منظور ایمنی بیشتر اطلاعات ذیل میتواند دید بهتری در خصوص شناخت وتشخیص خرابی های کمک فنر ارائه نماید.
۱- اگر كمك فنر نشتی دارد حتما باید كمك فنر تعویض گردد.
۲- بالا و پایین رفتن خودرو به خصوص اگر جاده ناهموار باشد و یا شیرجه رفتن خودرو در حین ترمزهای شدید ممكن است به دلیل خرابی كمك فنرها باشد.
۳- اگر در سر پیچ; خودرو بیش از حد بپیچد به نحوی كه راننده برای كنترل ان باید تلاش بیشتری كند این روند می تواند از خرابی كمك فنر باشد.
۴- اگر چرخها روی جاده برقصند و یا بالا و پایین روند ممكن است از فرسودگی فنرها و كمك ها باشد.
۵- اگر خودرو روی جاده حالت بی ثباتی پیدا كند ممكن است از فرسودگی از كمك فنرها باشد. .و این امر ایمنی اتومبیل را شدیدا تهدید می كند.
۶- اگر بوشهای محل نصب كمك فنر ترك خوردگی و یا تغییر شكل داده اند باعث سرو صدا در سیستم تعلیق به خصوص در موقع شتاب گرفتن; ترمز كردن ویا عبور از ناهمواریهای سطح جاده می شود. بنابراین هرچه زودتر نسبت به تعویض بوشها اقدام شود.در غیر این صورت ایمنی خودروبه شدت كاهش پیدا می كند.
7- باركردن خودرو بیش از ظرفیت ان عامل مهمی در ضیعف شدن سیستم تعلیق منجمله كمك فنرها می شود.به خصوص زمانی كه حركت اتومبیل در ناهمواریهای جاده قرار بگیرد. واگر سرعت متناسب با جاده و بار نباشد باعث شكسته شدن اتصالات می شود. در نتیجه ناامن بودن خودرو و سرنشینان حتمی است.
۸- اگر اتومبیل شما به یك سمت كشیده می شود سیستم تعلیق را كه شامل تایرها; فنرهاو كمك فنرهاست توسط افراد مجرب مورد بازدید قرار دهید تا نسبت به تعمیر و تنظیم هندسه چرخها با دستگاه الكترونیك اقدام شود.
۹- تایرهای فرسوده و جویده شده نشانگر عیب در سیستم تعلیق به خصوص در كمك فنرهاست كه پس از ازمایشات نسبت به تعمیر و یا تعویض انها اقدام شود.
منبع: شاسی و جلوبندی خودرو تالیف مهندس سید محمود صافی
www.smsm.ir
مطالب تصادفی:
نفت و گاز - شنبه نوزدهم تیر 1389
کروژنها - شنبه نوزدهم تیر 1389
سیمان - شنبه نوزدهم تیر 1389
روش عیب یابی فنر خودرو - شنبه نوزدهم تیر 1389
تحلیلی از جنبه های فلسفی قوانین ترمودینامیك - شنبه نوزدهم تیر 1389
نماتد ساقه و پیاز - stem and bulb nematode - شنبه نوزدهم تیر 1389
سیستم های هیدرولیكی گیربكس - TRANSMISSON HYSRAULIC SYSTEMS - شنبه نوزدهم تیر 1389
نور و تامین آن در گلخانه - شنبه نوزدهم تیر 1389
نصب پمپ ها در آبرسانی - شنبه نوزدهم تیر 1389
روشهای معمول بازیافت نفت از مخازن - شنبه نوزدهم تیر 1389
بررسی بهبود نفوذ پذیری بسترهای تغذیه ی مصنوعی با استفاده از مالچ های مختلف - شنبه نوزدهم تیر 1389
پرورش شتر مرغ - بخش اول - شنبه نوزدهم تیر 1389
زغال فعال شده (Activated Carbon) چیست؟ - شنبه نوزدهم تیر 1389
جوش تیگ TIG (جوشکاری با تنگستن و گاز خنثی) - شنبه نوزدهم تیر 1389
انتقال گاز طبیعی با فناوری های جدید - شنبه نوزدهم تیر 1389
انواع سوخت موشکها - شنبه نوزدهم تیر 1389
معماری و طراحی اتاق کودک - شنبه نوزدهم تیر 1389