هواپیمای مدل پرواز آزاد
اختراع اولین مدل قابل پرواز روز تولد هوانوردی است. دكتر الكساندر لیپیش (1976-1894)
هواپیمای مدل نطفه علم هوانوردی است و تاریخچه آن تاریخچه علم پرواز است. اولین آشنایی دانشمندان با قوانین ایرودینامیك و پرواز از آزمایش بر روی مدلها حاصل شده است.
سرجرج كیلی (1857-1773) یكی از نوابغ انگلستان را همگان به عنوان پدر علم هوانوردی میشناسند. وی در خلال آزمایشات خود برای اولین بار در تاریخ هواپیمایی ساختمان اساسی هواپیما را به صورت تئوری مشخص كرد. كیلی روابط بین جریان هوا و خمیدگی سطوح را كه پیدایش نیروی “ برا ” را اثبات میكند، كشف كرد.
او همه این یافتهها را با استفاده از یك هواپیمای گلایدر مدل كه در سال 1807 ساخته بود به دست آورد و با استفاده از تجربیات بدست آمده كتاب ناوبری هوا را در سال 1809 منتشر كرد. در سال 1842 دو نفر انگلیسی دیگر به نامهای ویلیامز هنسون و جان استرینگ فیلو با استفاده از نظرات و تجربیات كیلی یك هواپیمای مدل با طول بال 3 متر و طول بدنه 167 سانتیمتر مجهز به یك موتور بخار و دو ملخ چهار پره را تكمیل كردند كه موتور آن مخصوص این كار ساخته شده بود.
این هواپیما در پرواز آزمایشی اول از تعادل كافی برخوردار نبود و پس از مهاجرت هنسون به آمریكا، استرینگ فیلو به تنهایی و با پشتكار آن هواپیما را بهینه كرد. جان استرینگ فیلو اولین پیشگام پرواز بود كه موفق شد یك هواپیمای مدل موتوردار را پرواز دهد. هواپیمای مدل او هم اكنون در موزه علمی لندن نگهداری می شود.در حدود سالهای 1870 علم هوانوردی از مرزهای انگلستان پا فراتر نهاد و در كشور فرانسه اینگونه فعالیتها آغاز شد.
الفونس پنو در فرانسه از مشهورترین دانشمندان هوانوردی زمان خود بود كه با استفاده از هواپیمای مدل گلایدر و بالزن و همچنین پرواز آزاد و سپس موتوركشی توانست این علم را به پیش ببرد. او در سال 1872 در انجمن هوایی پاریس مدلی را ارائه كرد كه در محیط بسته به مدت 11 ثانیه مسافتی حدود چهل متر را طی كرد و باعث حیرت اعضاء انجمن شد. چرا كه هواپیمای او به خوبی متعادل بود. او در خلال ساخت و پرواز و آزمایشات پروازی مدلهایش به اهمیت زاویه هفتی و زاویه نصب بال پی برد.در كشور آلمان اتولیلینتال به همراه برادر خود گوستاو آزمایشات مختلفی را روی مدلهای قابل پرواز انجام دادند و سپس كایتهای با سرنشین مشهور خود را پرواز دادند.
در حوالی سال 1886 در شهر واشنگتن آمریكا ، ساموئل لانگلی برای اولین بار مدلهای قابل پروازی را ارائه كرد. او در سال 1891 یك هواپیمای مدل پرواز آزاد با موتور بخار ساخت كه بر اساس گزارش شاهدان عینی پرواز بسیار متعادلی را انجام داد و پس از حدود 5/1 دقیقه به سلامت فرود آمد. لانگلی از تجربیات بدست آمده مانند اتولیلینتال برای ساخت هواپیمای با سرنشین استفاده كرد اما برادران رایت بودند كه از لانگلی پیشی گرفتند. آنها با استفاده از تجربیاتی كه لیلینتال بدست آورده بود و نیز هواپیمای مدل گلایدری كه خودشان ساخته بودند، توانستند هواپیمای موتوردار با سرنشین خود را برای اولین بار در تاریخ در سال 1903 پرواز دهند.
هواپیمای مدل رادیو كنترل
اولین نمونه بسیار ابتدایی رادیو كنترل در شهر نیویورك، در سال 1898 به نمایش درآمد. این دستگاه را نیكولا تسلا به عنوان یكی از 113 اختراعش به ثبت رسانید. در پی این تحقیقات ارتش به حمایت مالی تسلا برآمد و او طرحهای تحقیقاتی بسیاری را در زمینه رادیو كنترل و سیستمهای مخابراتی برای ارتش انجام داد. او در اواسط سال 1930 یك هواپیمای كوچك رادیو كنترل ابتدایی با موتور گازوئیلی ساخت. در سال 1936 اولین مسابقه هواپیمای مدل رادیو كنترل برگزار شد كه هنوز زود بود. در سال 1937 مسابقات هواپیمای مدل رادیویی 6 شركت كننده داشت كه فقط یك هواپیما توانست سالم به زمین بنشیند. در سال 1938 یك بار دیگر مسابقات توسط انجمن موتور سیتی آمریكا برگزار شد. این بار تعداد شركت كنندگان به 26 نفر افزایش یافت. اما فقط 6 شركت كننده توانستند قابلیت پرواز هواپیمایشان را به نمایش بگذارند. در مسابقات سال 1939 داوران به عملكرد رادیو كنترل، چه بر روی زمین، چه در پرواز اهمیت بیشتری داده بودند.
در این مسابقات برادران گود (والت و بیل) با بدست آوردن 89 امتیاز از 100 امتیاز مقام اول را بدست آوردند. در حالی كه نفر دوم تنها 11 امتیاز را بدست آورده بود. برادران گود قبل از مسابقات 1939 بیش از 60 دستگاه رادیو كنترل را آزمایش و بكار گرفته بودند. آنها بعد از سال 1940 چندین بار مقام اول مسابقات را بدست آوردند و این موفقیتها بعد از جنگ جهانی هم ادامه داشت.
تاریخ، تكامل رادیو كنترل و هواپیمای رادیویی را مدیون تلاش و فداكاری بسیار این دو برادر است. هواپیمای موفق آنها به نام گوف هم اكنون در موزه هوافضای واشنگتن نگهداری میشود.یكی دیگر از افراد پیشگام در زمینه هواپیمای مدل رادیو كنترل ، ژوزف راسپانته میباشد. او یك طراح و سازنده استثنایی بود. او خیلی زود تكنولوژی الكترونیك و هواپیمای مدل موتوردار را با هم تركیب كرده و بكار گرفت. سیستم رادیو كنترل او كه از مكانیسم شمارهگیر تلفن الهام گرفته بود، دارای عملكرد بهتری نسبت به رقبا بود. او مقام دوم مسابقات سال 1939 و 1940 را بدست آورده بود و سرانجام در سال 1946 مقام اول را بدست آورد. با پیشرفت علم در زمینه نیمه هادیها و بوجود آمدن ترانزیستورها و مدارات كوچك الكترونیكی، رادیو كنترلها نسبت به گذشته پیچیدهتر شدهاند. با نظر به گذشته پی میبریم كه پیشگامان رادیو كنترل هدیه بسیار بزرگی را با تلاش و پشتكارشان به ما هدیه كرده و كاری به مراتب بزرگتر از چیزی كه بتوان آن را فقط تركیبی از سیستمهای الكترونیكی و مكانیكی دانست، انجام دادهاند و بدون این تلاشها امروزه بدون شك نمیتوانستیم به سیستمهای پیشرفته فرستنده و گیرندههای رادیو كنترل دست یابیم. رادیو كنترلهای پیشرفته دیجیتالی، قابلیتهای بسیاری را پیش روی ما قرار دادهاند و با تنظیمات و تركیبات نرمافزاری میتوان بازده بسیار بیشتری را با رعایت سادگی و سبكی مجموعه بدست آورد.
هواپیمای رادیو كنترل در ایران
این هنر و صنعت در سال 1964 ( 1343 ) در محل فرودگاه مهرآباد توسط دو نفر انگلیسی به نامهای پیتر كابرول و فیل اسمیت عملاً پا به كشور ایران نهاد. از آن به بعد باشگاه هواپیمایی كشوری متولی گسترش این فن و ارائه خدمات به جوانان علاقمند شد كه برخی فعالیتهای این بخش تاكنون ادامه دارد؛ با این تفاوت كه بعد از انقلاب بودجه و فعالیت آن به میزان قابل توجهی كاهش یافت و اشخاص عادی علاقمند به این رشته هم اكنون فعالیت بیشتری نسبت به اعضاء باشگاه هواپیمایی كشوری انجام میدهند، و این فعالیت بیشتر به صورت خصوصی انجام می شود.
در سال های اخیر مدل های پیشرفته ای و جالبی از این نوع وسایل وارد کشور شده است و به راحتی از طریق فروشگاه های مخصوص و اینترنت با قیمت های مختلف قابل تهیه برای کلیه علاقه مندان به این هنر و صنعت می باشد. قابل ذکر است که در سال های اخیر در کنار هواپیماهای رادیو کنترل، هلیکوپتر های مدل نیز علاقه مندان فراوانی یافته اند و همپای هواپیماهای مدل در حال رشد می باشد.
فیلم هایی در زمینه پرواز این وسایل جذاب را می توانید از لینک های زیر دریافت نمایید:
فیلم پرواز یک هواپیمای رادیو کنترل پیشرفته – 8/5 مگابایت
فیلم پرواز یک هلیکوپتر رادیو کنترل پیشرفته – 4/5 مگابایت
www.smsm.ir
دانشنامه مرجع مهندسی ايران
مطالب تصادفی:
دریافت هند بوک فوق العاده عالی The Electrical Engineering Handbook - شنبه هجدهم دی 1389
آشنایی با انجمن صنایع هوافضای آلمان (BDLI) - جمعه سی ام مهر 1389
صنعت و تکنولوژی هوافضا - جمعه سی ام مهر 1389
گرمایش بوسیله رادیاتور - جمعه سی ام مهر 1389
دانلود کتاب کمیاب بیوشیمی لنینجر( lehninger principles of biochemistry) - شنبه هجدهم دی 1389
تصاویری زیبا از طراحی های جدید در معماری نوین در فرانسه - جمعه هفدهم دی 1389
سازه های ماکارانی - یکی از رقابتهای علمی مهندسان عمران - جمعه هفدهم دی 1389
160 نكته در مدیریت - جمعه هفدهم دی 1389
آشنایی با پورت USB - جمعه هفدهم دی 1389
دستورالعمل جوشكاری ترمیمی چدن چكش خوار - جمعه هفدهم دی 1389
دانلود پروژه طراحی کارخانه، مناسب برای کلیه رشته های فنی - چهارشنبه پانزدهم دی 1389
دانلود نرم افزار siemens simatic step7 professional برای رشته مهندسی برق - چهارشنبه پانزدهم دی 1389
دانلود نرم افزار NI LabVIEW Pack v9برای رشته مهندسی برق - چهارشنبه پانزدهم دی 1389
مهندسی مجدد - دوشنبه سیزدهم دی 1389
دانلود نرم افزار ترسیم مدار های الکترونیکی ProfiCAD 5.7.1 - دوشنبه سیزدهم دی 1389
دانلود نرم افزار نقشه کشی CAD Viewer v8.0.A.26 - دوشنبه سیزدهم دی 1389
دانلود مجموعه 30 مقاله متنوع در زمینه های مختلف علوم مهندسی - دوشنبه سیزدهم دی 1389
دانلود پروژه سیستم های اطلاعاتی مدیریت (MIS) - دوشنبه سیزدهم دی 1389
دانلود مجموعه ویدیوهای آموزش کامل و روان زبان برنامه نویسی PHP به فارسی - دوشنبه سیزدهم دی 1389
آشناپی با دیگ بخار - یکشنبه دوازدهم دی 1389
اساس کار خنک کننده های جذبی (چیلر های ابزرپشن) - یکشنبه دوازدهم دی 1389