بارکد سایت
موضوعات مطالب
مهندسی مکانيک - جامدات
مهندسی مکانيک - سیالات
مهندسی مکانيک - ساخت و جوش
مهندسی مکانيک - خودرو
مهندسی برق - الکترونیک
مهندسی برق - مخابرات
مهندسی برق - قدرت
مهندسی عمران - عمران
مهندسی عمران - آب
مهندسی عمران - نقشه برداری
مهندسی مواد - متالورژی
مهندسی مواد - سرامیک
مهندسی کامپيوتر - نرم افزار
مهندسی کامپيوتر - سخت افزار
مهندسی شيمی - پالایش
مهندسی شيمی - معدنی و غذایی
مهندسی کشاورزی
مهندسی معماری
مهندسی منابع طبیعی
مهندسی صنايع
مهندسی هوافضا
مهندسی پزشکی
مهندسی نفت و گاز
مهندسي فناوری اطلاعات
مهندسی معدن
مهندسی نيروگاه
مهندسی رباتیک
مهندسی نساجی
مهندسی پلیمر
مهندسی راه آهن
مهندسی هسته ای
مهندسی دریا
مهندسی اپتیک و فوتونیک
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
هندبوک ها و جزوه های مهندسی
پایان نامه ها و پروژه های مهندسی
علم نانو تکنولوژی
علم کار آفرينی
علم نگهداری و تعمیرات
آشنایی با رشته های مهندسی
آشنایی با رشته های غیر مهندسی
کارشناسی ارشد - منابع و رشته ها
ورود به دانشگاه - کنکور
آموزش زبان انگلیسی
آگهی های استخدام
رایانه و اینترنت
دانلود نرم افزار
تصاویر جالب
English Articles
بخش های ویژه
کنکور 90
آشنایی با رشته های مهندسی
دانلود مقاله های پی دی اف - PDF
  نانو فناوری
  بررسی ساختار و عملكرد آلیاژهای حافظه دار در پزشكی
  پروتکل  نقطه به نقطه
  فهرست کامل خطاهای مودم هنگام اتصال به اینترنت
  تاثیر روانکار بر صافی سطح درتراشکاری آلومینیوم
  كارآفرینی چیست؟
  برج خنک کننده
  خواص دارویی و درمانی گیاهان
  Hydraulic Turbines
  نیروگاههای زمین گرمایی - لاتین
  توربین بخار - لاتین
  آشنایی با فرمت Mpeg-2
  نانو کامپوزیت های نانو ذره ای
  آشنایی با مدارهای فرمان
  170 نکته اجرایی در ساختمان
  روش های شناسایی و مقابله با موشک کروز
  سیستم های جدید ذخیره سازی انرژی در چرخ طیار
  معرفی تكنولوژی سوپرآلیاژ و میزان كاربرد آن در جهان و ایران
  موتورهای استرلینگ
  نانوحسگرها
  نقش شبیه سازی در مهندسی فرآیند
  روشهای پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری
  17 توصیه مهم در مدیریت
  کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات
  کانی شناسی طلا
  تاریخچه گیربکسهای اتوماتیک
  تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان
  کامت، نخستین هواپیمای مسافربری جت جهان
  مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  اتوماسیون صنعتی - Industrial automation
  نانوالکترونیک چیست؟
  شبکه های عصبی
  آزمونهای غیر مخرب (Non Destructive Testing)
  تعیین جنسیت جوجه ها پیش از تفریخ بصورت اتوماتیك
  تاریخچه هواپیما
  بازرسی کیفی مخازن تحت فشار
  آبیاری و انواع روشهای آن
  صنعت و تکنولوژی هوافضا
  روشهای تصفیه مواد نفتی
  گاز از خام تا فرآورده
جهت دانلود راحتتر فایل های بالا روی آنها کلیک راست کرده و Save Target As را انتخاب نمایید.
آمار
درباره سایت
دانشنامه مرجع مهندسی ايران - Iran Engineering Reference Encyclopedia از سال 1385-2006 در دو نسخه، تا به امروز با رویکردی علمی، در جهت ارائه مطالب کاربردی در تمام گرایش های مهندسی با بهترین کیفیت محتوایی، ویرایشی، ترتیب و دسترسی آسان و بدور از مطالب و تبلیغات شایع، کوشیده است.
شما دانشجویان و کاربران گرامی می توانید با معرفی سایت به دوستان خود و ذکر منبع نوشتار ها هنگام برداشت، از آن حمایت، و پیشرفت علمی و محتوایی دانشنامه مرجع مهندسی ايران را تضمین نمایید.

با ما در ارتباط باشید:
دریافت ها
هندبوک و جزوه های مهندسی
پایان نامه و  پروژه های مهندسی
نرم افزار های مهندسی
فیلم های آموزشی و مهندسی
جدیدترین مقاله های سایت
» طرز کار برنامه های ضد ویروس (Anti-Virus)
» آشنایی با پارامترهای مودم TD-LTE، شامل RSRP، RSRQ، RSSI، CINR
» کتاب نقشه کشی برق ساختمان + دانلود
» آشنایی با برخی از پر کاربردترین مخفف های دنیای کامپیوتر و اینترنت - Computer Abbreviations
» حل مسائل پیچیده ریاضی با نرم افزار Matbasic 1.29 + دانلود
» استفاده از فوران گیرهای سطحی به همراه سیستم ESG در سکوهای نیمه شناور حفاری
» آموزش نصب VMware ESXi 5.0 + دانلود به صورت PDF
» مصارف عمده تيتانيوم در صنعت
» پلاتين یا نقره كوچك
» آشنایی با محيط زيست دریای خزر
» آشنایی با مؤسسه ملی اقیانوس شناسی
» روش های عمده استخراج طلا
» ویژگیهای شیمیایی آب دریای خزر
» تکنیک های تند خوانی
» مدیریت کیفیت – ISO 9001 QMS
» درخواست پیشنهاد یا RFQ چیست؟ - Request for Quotation
» Invent Your Own Computer Games with Python
» ترکهای سطوح بتنی - Cracks in concrete surfaces
» نگاهی به بیماری مایکوپلاسمای پرندگان
» اهمیت پرورش گیاهان دارویی در فضای سبز شهری
» مروری بر پیشینه آلودگی هوا، منابع و راههای پیشگیری
» 9 روش برای طراحی موفق آرم تجاری
» روش های تعیین محل ایستگاه ها برای پمپاژ آب
» استاندارد W3C و معتبر سازی کدهای HTML
» تاریخچه ی پیدایش ساختمان های غلافی - ساختمان اپرای سیدنی
» کتاب راهنمای کامل خط فرمان در سیستم عامل لینوکس
» عیوب ناشی از ماسه داغ در خطوط قالبگیری با ماسه تر‏
» آشنایی با کابل HDMI و انواع آن
» مبردها و مواد سرمازا
» تعیین دوره مطلوب فعالیتهای نت پیشگیرانه
World Engineering
Discovery Science
Engineering Global
Try Engineering
the Code Progect
National Geographic
مقاله های پربازدید
» اتوماسیون صنعتی
» تعریف ماشینکاری الکتروشیمیایی
» دمای بین پاسی در جوشکاری
» شناسایی از طریق فرکانس رادیویی
» اندروید چیست؟
» 160 نكته در مدیریت
» مهندسی مجدد
» نرم افزارهای برتر مهندسی مکانیک
» شش سیگما چیست؟
» مخفف ها در مهندسی شیمی
» تکنولوژی کابلها در صنعت برق
» جوشكاری فولادهای آستنیتی منگنز
» لغات تخصصی پر کاربرد کامپیوتر
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» مراحل تمایزفیزیولوژیکی جوانه
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» دانلود کتاب آموزش اسکیس و راندو
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مقدمه ای بر بتن الیافی
» تعریف متره و برآورد و انواع آن
» تاریخچه ساخت و کاربرد بتن سبک
» توربو شارژرها چگونه کار می کنند؟
» اهمیت رمزنگاری در امنیت شبكه
» استفاده از آب پنیر در تغذیه طیور
» تاریخچه نگهداری و تعمیرات
» پل ها و انواع آن
» كاربردهای قیر زغال سنگی
» تکنولوژی حفاری نفت و گاز با لیزر
» خواص و نحوه ی تولید الیاف کربنی
» باران اسیدی
» معرفی نسل های مختلف جنگنده ها
» روشهای تحلیل دینامیکی
» معماری ارگانیک
» جوشكاری زیر آب
» اصطلاحات انگلیسی هیدرولوژی
» پدیده کرونا
» تجهیزات حفاظت الکتریکی
» تجهیزات پستهای فشار قوی
» آموزش شبكه
» ترمزهای هواپیماهای جت
» پلاستیك های زیستی
» انرژی زمین گرمایی
» گریس و ساختار آن
» سازه های ماکارانی
» سیستم های رادیوئی تروپوسکتر
» برج های خنك كننده
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» جوشکاری لیزری
» پست مدرنیسم
» موشک باستیک
» سوگند نامه مهندسی
» مدیریت حفاظت بتن
» نرم افزار ویکیپدیا آفلاین فارسی
» تشریح کامل مراحل پی سازی
» واکسیناسیون در طیور
» اصول کار کوره
» انواع روشهای لیچینگ
» الکترو موتور وعیب یابی آن
» ماشینهای الکتریکی
» كود دهی گیاهان گلخانه ای
» اصول محاسبات بارهای برودتی
» آزمونهای غیر مخرب
» انواع سوخت موشکها
» مدیریت زنجیره تامین چیست؟
» برج های خنك كننده
» بررسی خصوصیات بتن اسفنجی
» اهداف واحد کنترل کیفیت در معدن
» انتقال دهنده های پنوماتیكی
» راهنمای تشخیص معایب پیستون
» روشهای تصفیه مواد نفتی
» تحلیل کامپیوتری سازه ها
» مبانی زمین شناسی ساختمانی
» مشکل پیچیدگی در جوشکاری
لینك دوستان
امکانات
گرایش های علمی و تحصیلی کاربران





RSS
My Tinylink
دانشنامه مرجع مهندسی ایران در زمینه های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی متالورژی و مواد، مهندسی شیمی و پلیمر، مهندسی نفت، مهندسی نساجی، مهندسی هوافضا، مهندسی رباتیک، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی معماری، مهندسی پزشکی، مهندسی معدن، مهندسی راه آهن، مهندسی نیروگاه و زمینه های علمی نانو تکنولوژی، کارآفرینی، نگهداری و تعمیرات، آشنایی با رشته های مهندسی و غیر مهندسی، مجموعه ای ازرشمند و علمی برای تمام مهندسان و همه علاقه مندان این حوزه ها می باشد.
تبلیغات
نخستین سرویس کوتاه کننده لینک در ایران
ابزار های مهندسی سرویس خبر خوان

مهندسی مکانیک مهندسی برق مهندسی عمران مهندسی کشاورزی مهندسی مواد مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی مهندسی هوافضا مهندسی صنایع مهندسی معماری مهندسی نفت مهندسی فناوری اطلاعات مهندسی پزشکی مهندسی نساجی مهندسی معدن مهندسی رباتیک
Drilling Data Handbook Download        Moving to Microsoft Visual Studio 2010       Handbook Highway Engineering       کتاب فارسی آموزش اسکیس و راندو       Advances in Mechanics of Solids       Modern Design Magazine #1

میزان قابل توجهی از این حرارت توسط دیواره‌های سیلندر و پیستون‌ها جذب می‌شود بنابراین باید خنك‌كاری به اندازه‌ای صورت پذیرد كه دما بیش از حدود ۲۳۰ درجه نشود.

دماهای بالاتر باعث كاهش ضخامت فیلم روغن می شود و خواص روغن به شدت افت می‌كند كه این مسئله موجب افزایش استهلاك قطعات و ازدیاد دمای آنها خواهد شد.

نقش رادیاتور در پروسه انتقال حرارت موتور

در موتورهای احتراق داخلی مقدار محدودی از انرژی سوخت برای قوای محركه موتور استفاده می‌شود. تقریبا حدود ۲۸ درصد انرژی سوخت به كار مفید تبدیل می‌شود. ۳۰ درصد به واسطه خنك كاری، ۳۲ درصد به وسیله خروج گازهای داغ و ۱۰ درصد باقیمانده توسط اصطكاك و عوامل دیگر به هدر می‌رود. میزان حقیقی و دقیق انرژی تدیل شده به كار مفید در پروسه احتراق موتور به مشخصه‌های فیزیكی اجزای موتور بستگی دارد.

همان‌طور كه گفته شد، دما در طول احتراق در سیلندر موتورهای درون سوز به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. این دما بیش از نقطه ذوب مواد مورد استفاده در ساختار موتور است بنابراین با بالارفتن دما به موتور خسارت وارد می‌شود و باید دمای كارموتور در محدوده ای خاص حفظ شود. در یك نمونه سیستم خنك كاری آبی موتور این دما در محدوده ۹۵-۷۵ قرار دارد كه برای خنك كاری هوایی این میزان كمی بیشتر است.

خنك كاری در موتور دو علت دارد:

1- نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی كه روغنكاری مؤثر در آن ممكن باشد.

2- نگه داشتن دمای اجزای مختلف موتور در یك محدوده خاص به طوری كه به سلامت قطعات موتور صدمه نزند.

نحوه عملكـرد موتور در انتخاب و طراحی سیستم خنك كاری تأثیر می‌گذارد و این كاملا به نوع گازهای احتراق و اجزای موتور وابسته است. وقتی موتور سرد است، كارایی پایینی دارد بنابراین سیستم خنك كاری معمولا شامل وسایلی است كه زمینه فعالیت خنك كـاری نرمـال را بـرای حفظ گرمـای مناسب موتور مهیـا می‌كننـد.

هنگام راه اندازی موتور دمای قطعات داخلی آن، به سرعت افزایش می‌یابد؛ پس وقتی موتور به دمای بهره برداری می‌رسد باید سیستم خنك كاری فعالیتش را آغاز كند.

ن سیستم خنك كاری موتور برای حداقل كردن حجم و وزن رادیاتور است كه در وسایل نقلیه از اهداف مهم تلقی می‌شود. با درجه حرارت متوسط آبی كه از رادیاتور عبور می‌كند حتی الامكان بالا نگه داشته شود تا اختلاف آن با درجه حرارت متوسط زیاد باشد.

البته این درجه حرارت نباید از نقطه جوش آب در فشار اتمسفر تجاوز كند زیرا در آن صورت قسمتی از آب تبخیر می شود و فشار داخل رادیاتور به شدت افزایش می‌یابد. گرچه با طراحی درپوش مناسب برای رادیاتور آب داخل تحت فشار است تا دیرتر به نقطه جوش برسد، هوا نیز باید پس از عبور از رادیاتور به اطراف بدنه موتور جریان یابد.

جهت عكس جریان به دو دلیل مناسب نیست: اولا هوا به روغن و ذرات آغشته به روغن كه به هر حال روی بدنه موتور وجود دارد آلوده می‌شود و این ناخالصی‌ها روی منافذ رادیاتور رسوب می كند و از راندمان آن می‌كاهد و ثانیا بر اثر تماس با بدنه گرم موتور درجه حرارت آن بالا می رود و موجب كاهش قدرت خنك كنندگی رادیاتور می‌شود.

برای درك نیاز موتور به سیستم خنك كاری، اثرات افزایش یا كاهش دمای كاركرد موتور در ذیل آمده است:

● اثرات افزایش دمای كاركرد موتور

▪ بهره برداری در دماهای بالا، بارهای زیاد با سرعت بالا بدون عملیات خنك كاری باعث اكسیداسیون روغن روغنكاری می‌شود. در این شرایط ممكن است با بالا رفتن دما، لعاب و رسوب شكل گیرد؛ به طوری كه رینگ پیستون نتواند كار خود را انجام دهد؛ ضمن این كه خراش خوردن رینگ نیز باعث اختلال عملكرد آن می‌شود. به همین ترتیب اكسیداسیون روغن می‌تواند باعث خوردگی و سایش بعضی از انواع یاتاقان‌ها شود.

▪ اگر دمای كاركـرد خیلـی زیاد شـود، نقاطی از پیستون‌ها و قسمت‌هایی از میل لنگ كه در یاتاقان می‌چرخند، منبسط می‌شوند كه این موضوع باعث خروج آنها از لقی مجاز می شود و این تغییرات صدمات جدی در یاتاقان‌ها و رینگ‌ها به بار می­آورد.

▪ سطوح داخل محفظه احتراق از قبیل پای سوپاپ خروجی و شمع ممكن است آن قدر گرم شود كه جرقه زودتر اتفاق بیفتد؛ این شرایط جرقه پیش رس نامیده می‌شود كه اگر برای مدتی ادامه یابد، خسارت عمده به موتور می‌زند.

▪ اگر مخلوط تازه وارد شده به سیلندر خیلی گرم شود، چگالی آن كاهش خواهد یافت و در نتیجه قدرت آن كاسته می‌شود؛ به خصوص در موتورهای بنزینی.

▪ با افزایش دمای مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق و منیفولد ورودی، اصطكاك مكانیكی افزایش می یابد و از قدرت خروجی موتور می‌كاهد.

● اثرات كاهش دمای كاركرد موتور

1- افزایش خنك‌كاری باعث كاهش راندمان حرارتی، همچنین مانع تبخیر مناسب سوخت می‌شود كه موجب رقیق شدن روغن می‌گردد.

2- تبخیر نامناسب سوخت ، فیلم روغن بر روی دیواره‌های سیلندر را از بین می‌برد و باعث افزایش فرسایش سطح داخلی سیلندر می‌شود.

1- به طور كلی خنك كاری بیش از حد باعث كاهش قدرت، ضرر اقتصادی مصرف بیشتر سوخت و كاهش طول عمر قطعات موتور می شود.

● ملاحظات طراحی رادیاتور

طراحی رادیاتور باید براساس درجه حرارت هوا در گرمترین منطقه ای كه وسیله ممكن است در آن كار كند، صورت گیرد. در آب و هوای سردتر مقدار آب در گردش رادیاتور به وسیله ترموستات تنظیم می‌شود؛ به نحوی كه فقط سنجش از قدرت خنك كنندگیرادیاتور مورد استفاده قرار گیرد. افزایش دمایی بین ۸ تا ۱۲ درجه برای هوای جاری در رادیاتور منظور می‌شود. افزایش دمای بیشتر متداول نیست؛ به خصوص كه در هوای گرم موجب تبخیر بنزین در پمپ بنزین و لوله‌های رابط در موتور بنزینی می‌شود و از رسیدن سوخت به موتور جلوگیری به عمل می‌آید.

به منظور پیشگیری از سروصدای زیاد و مصرف بیش از اندازه توان موتور به وسیله پروانه، افت فشار سمت هوا كمتر از kpa ۱منظور می‌شود. توان مصرفی پروانه باید به قدری باشد كه در دور كم موتور و قدرت زیاد بتواند هوای كافی از رادیاتور عبور دهد. برای این كه حجم رادیاتور كوچك باشد معمولا از لوله‌های تخت پره دار استفاده می‌شود. هرچه تعداد پره بر واحد طول لوله بیشتر باشد، مبدل جمع و جورتر خواهد بود اما گرفتگی سوراخ پره‌ها با ذرات معلق موجود در هوا و حشرات سبب می‌شود كه تعداد پره ها بین ۴۰۰ و ۶۰۰ پره در هر متر باشد.

● رادیاتور و نحوه انتقال حرارت از سیال گرم به هوا

رادیاتور دستگاهی است در سیستم خنك كننده موتور كه حجم زیادی از آب این سیستم را در تماس نزدیك با هوا نگه می داردتا انتقال حرارت از آب به هوا به خوبی و به سـرعت امكـان پذیر باشـد. همچنین می‌توان گفت رادیاتور وسیله ای است كه برای نگهداری مقدار زیادی آب در مجاورت حجم بزرگی از هوا به كار می‌رود؛ به طوری كه حرارت بتواند از آب به رادیاتور و از رادیاتور به هوا منتقل شود.

اجزای رادیاتور از مخزن بالایی و مخزن پایینی و هسته (شبكه) رادیاتور تشكیل شده كه خود شبكه از لوله‌ها و پره‌ها به وجود آمده است. همچنین به مخزن بالایی یك گلویی كه به لوله هوا ارتباط دارد، متصل است.

سیال خنك كننده توسط پمپ به جداره‌های سیلندر جریان می‌یابد. در صورت بالا رفتن درجه حرارت سیال ترموستات مسیر را باز می‌كند و سیال گرم از طریق لوله ورودی رادیاتور كه در مخزن ورودی آن تعبیه شده است، وارد رادیاتور می شود و پس از خنك شدن به مخزن خروجی جریان می یابد و پس از خروج توسط لوله خروجی رادیاتور، سیكل خود را ادامه می‌دهد.

انتقال حرارت در رادیاتور خودرو به این صورت است كه آب گرم در طول مسیر حركت در رادیاتور، گرمای خود را به لوله‌ها منتقل می كند و این گرما از محل اتصال لوله و پره، به پره‌ها منتقل می شود و سپس گرمای انتقال یافته به پره‌ها نیز توسط جریان هوای اجباری از آنها دفع می‌شود.

● انواع رادیاتور

شبكه رادیاتورها شامل دو نوع فین تیوب و كروگیت است:

1- رادیاتور فین تیوب (fin-Tube) : در این نوع رادیاتور امتداد لوله‌ها عمود بر راستای پره‌هاست و لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور می‌كنند.

2- رادیاتورهای كروگیت (crougate): در این نوع رادیاتورها لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور نمی‌كنند بلكه پره‌ها به صورت موجدارند و لوله‌ها در امتداد پره‌ها روی نوك فین قرار داده می‌شوند.

در حالت كلی مونتاژ رادیاتورهای كروگیت راحت تر و سریع تر از نوع فین تیوب است و امكان اتوماسیون آن وجود دارد ولیرادیاتورهای فین تیوب به دلیل درگیر شدن لوله و پره با یكدیگر، استحكام مكانیكی بیشتری دارند. رادیاتورها از لحاظ جنس به دو نوع

آلومینیمی و مسی و برنجی تقسیم می شوند كه تكنولوژی ساخت هر یك می‌تواند Soldering و Brazing اشد.

دانشنامه مرجع مهندسی ایران
www.smsm.ir

 

مطالب تصادفی:

آشنایی با رشته پزشکی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته حسابداری - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته ریاضی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته دندانپزشكی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته زیست‌شناسى - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته بیوتكنولوژی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته حقوق - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته كتابداری - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته فلسفه - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته گرافیك - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته صنایع دستی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته های نوازندگی ساز ایرانی و جهانی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته علوم سیاسی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته بهداشت محیط - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته گفتاردرمانی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته كاردرمانی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته روانشناسی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389
آشنایی با رشته هوانوردی – خلبانی - دوشنبه هجدهم بهمن 1389


نوع مطلب : مهندسی مکانيک - خودرو
نوشته شده در دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۹ توسط SMSM |           |
تبلیغات
آی پی خود را ببنید
بازی فکری: تست تمرکز
بازی شطرنج آنلاین