مقدمه:
توصیه ها و راهنمائیهایی که در این گفتار مطرح می شود، قطعاً جوابگوی تمام سؤالات اختصاصی شما در امور پزشکی پروازی نیست . بلکه اشاراتی در ارتباط با ارزیابی صلاحیت پزشکی است. از این رو توصیه می شود که سؤالات خود را در صورتیکه تمایل به آشنائی بیشتری باشد از مرکز پزشکی سازمان هواپیمائی کشوری استفسار فرمائید.
تذکرات مهم:
الف- نظر به الزام تطبیق مقرراتی با استانداردهای بین المللی و دستورالعملهای اجرائی مربوطه اعلام نظر نهائی در رابطه با صلاحیت جسمی روانی متقاضیان مشمول معاینات طب هوائی به عهده مرکز پزشکی هوائی سازمان می باشد.
ب- در مواردی که به دلیل عدم صراحت در انکس (1) بخش 6، آئین نامه های ICAO و مقررات داخلی کشور (N.C) نتوان راه حلی برای تعیین وضع پروازی و یا اختیارات فرد از نظر پزشکی معلوم نمود، پرونده تکمیل شده از هر جانب به شورای عالی پزشکی هوائی سازمان احاله می گردد. رأی شورا پس از رؤیت مدیر کل دفتر و عدم مغایرت با سلامت پرواز به تائید معاونت استاندارد پرواز رسیده و به اجرا گذاشته می شود.
ج- بعضاً مشاهده می شود که با وجود بعضی نواقص و عدم همخوانی با استانداردهای پزشکی، پزشک معاینه کننده اقدام به صدور صلاحیت پزشکی نموده که موضوع پس از طرح در شورای پزشکی می تواند منجر به تصویب ارفاق پزشکی (Waiver) گردد قطعاً مسائل زیر را در این تصمیم گیری دخالت داده است.
1) نقص موجود در متقاضی سلامت پرواز را بخطر نخواهد انداخت.
2) نقص موجود در متقاضی در اثر پرواز تشدید نخواهد شد.
3) متقاضی صدور گواهینامه اشتیاق کافی به پرواز داشته است.
4) گواهینامه مربوط با قید نارسائی و در صورت نیاز محدودیت نوع وظیفه صادر شده است.
5) در مورد شاغلین نیاز به تخصص فرد مطرح بوده و فرد شاغل باید از کارائی و تجربه بالای حرفه ای برخوردارد باشد.
معاینات و آزمایشات پزشکی در هنگام صدور گواهینامه و تکرار آنها در فواصل معین که ذیلاً توضیح داده خواهد شد متضمن دور نگهداشتن خدمه پروازی در بخشهای هوانوردی از عدم سلامتی جسمی، ذهنی و روانی است.
ارزیابی پزشکی متقاضیان صدور گواهینامه در چهار گروه (CLASS) و به ترتیب زیر تقسیم بندی می شود:
الف- گروه 1 (CLASS I) :
جهت متقاضیان دریافت گواهینامه یا تمدید گواهینامه های خلبانی CPL و ATPL ( اعم از هلیکوپتر یا هواپیما) ، ناوبری هوائی و مهندسین پرواز (F.E).
ب- گروه 2 (CLASS II):
جهت متقاضیان دریافت گواهینامه یا تمدید گواهینامه های خلبانی PPL (هلیکوپتر و یا هواپیما) و CPL و خلبان بالون آزاد (F.B.L).
ج- گروه 3 (CLASS III):
جهت متقاضیان دریافت گواهینامه یا تمدید گواهینامه های کنترلرهای مراقبت پرواز (ATC).
د- گروه مخصوص (Special Class):
جهت متقاضیان دریافت گواهینامه یا تمدید گواهینامه های موتور و بدنه هواپیما (پایه و تایپ) – اویونیک-دیسپچر-تجهیزات زمینی الکترونیک هواپیمائی-اپراتور ایستگاه های هوانوردی- ایمنی زمینی فرودگاه های کشور- میهمانداران و رانندگان ماشینهای سوخت رسانی، حمل مسافر و GPU شرکت های هواپیمائی.
تبصره 1: دارندگان گواهینامه PPL که تقاضای صدور گواهینامه PPL-INSTRUMENT مینمایند فقط از جنبه ارزیابی شنوائی در کلاس 1 قرار می گیرند.
تبصره 2: دانشجویان خلبانی (STUDENT PILOT) جهت کسب صلاحیت پزشکی در گروه 2 (CLASS II) ارزیابی شده و تا زمان دریافت گواهینامه خلبانی مذکور برای سنین زیر چهل سال هر 2 سال یکبار و برای سنین بالاتر هر یک سال یکبار کلیه معاینات پزشکی تکرار و میبایست صلاحیت پزشکی آنها تائید گردد.
تبصره 3: هر متقاضی در هر یک از گروههای ارزیابی پزشکی توسط پزشک هوائی معاینه کننده باید از نظر مسائل پزشکی و سوابق فامیلی و ارثی مورد بررسی قرار گیرد. در این ارزیابی متقاضی در ابتدا پرسشنامه ای را تکمیل و امضا می نماید که حاوی اطلاعات جامعی از سوابق پزشکی خود و خانواده اش می باشد. خاطر نشان میگردد که هر گونه پاسخ غیر واقع که از طرف متقاضی داده شود توسط پزشک معاینه کننده به مدیر کل دفتر گزارش شده تا تصمیمات مقتضی اخذ گردد. ضمناً پزشک هوائی معاینه کننده نیز موظف است معایب مشهود و مهم در معاینات متقاضی را به مدیر کل دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی منعکس نماید.
عدم صلاحیت پزشكی فرد با تكمیل سه نسخه از فرم اعلام قطع پرواز (فرم 59-5) از سوی DAME به دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشكی انعكاس می یابد.
تبصره 4: کلیه کسانی که در راه اندازی و آماده سازی پروازها دخالت داشته و به نوعی در خطوط پرواز تردد دارند ولی مستقلاً در هدایت هواپیما درگیر نیستند شامل پرسنل فنی اعم از متخصصین تعمیر و نگهداری هواپیما (A/C maintenance) – دیسپچر ها – متخصصین تجهیزات زمینی الکترونیک هواپیما- اپراتورهای ایستگاه های هوانوردی- پرسنل ایمنی زمینی فرودگاه های کشور- رانندگان سوخت رسانی- رانندگان وسایل نقلیه مربوط به حمل بار و مسافر و GPU در کلاس مخصوص (Special class) توسط مراکز پزشکی تائید شده شرکتها و یا مرکز معاینات طب هوائی سازمان (AMC) برابر مفاد دستورالعمل ارزیابی شده و مدت زمان تمدید صلاحیت پزشکی آنان حداقل هر 3 سال یکبار خواهد بود. جدول راهنمای فواصل لازم جهت تمدید گواهینامه های این افراد در صفحه 8-1 درج گردیده است .
تبصره 5: میهمانداران شرکت های هواپیمائی توسط مراکز پزشکی شرکتهای هواپیمائی و یا مرکز معاینات طب هوائی سازمان (AMC) برابر مفاد دستورالعمل در کلاس مخصوص (Special class) ارزیابی پزشکی شده و مدت زمان تمدید صلاحیت پزشکی آنان حداقل هر سال یکبار تعیین می گردد. ضمن آنکه بررسی های کلینیکی و پارا کلینیکی باید مؤید عدم وجود هر گونه بیماریهای بوجود آورنده ناتوانی ناگهانی در پرواز (Sudden incapacitation) و ابتلاء به بیماریهای واگیردار عفونی، قارچی اعم از پوستی ، ریوی و انگلی باشد.
تبصره 6: گروه مخصوص (Special class) با توجه به تخصص افراد ذینفع به پنج زیر گروه تقسیم بندی می شود:
جهت دارندگان گواهینامه موتور و بدنه (پایه و تایپ) Special class "A"
مربوط به میهمانداران شرکتهای هواپیمائی Special class "C"
جهت دارندگان گواهینامه دیسپچر و اپراتور ایستگاه های هوانوردی Special class "D"
جهت دارندگان گواهینامه اویونیک و تجهیزات زمینی الکترونیک هواپیمائی Special class"E"
مربوط به پرسنل ایمنی زمینی فرودگاه های کشور و رانندگان وسایل نقلیه سوخت رسانی هواپیما ، حمل بار و مسافر و GPU Special class"F"
موارد عمومی لازم جهت ارزیابی پزشکی
فرد متقاضی دریافت گواهینامه در یک معاینه پزشکی از جوانب زیر مورد بررسی قرار می گیرد:
1-جسمی
2-روانی
3-شنوایی
4-ینائی و درک صحیح رنگها(رنگهای ضروری که در هوانوردی کاربرد مستمر دارند.)
متقاضی ذر معاینات جسمی و روانی باید عاری از موارد زیر باشد:
الف- هر گونه ناهنجاری مادرزادی یا اکتسابی
ب- هر گونه از کار افتادگی فعال، مخفی، حاد و یا مزمن
ج- هر گونه مواردی که موجب درجاتی از ناتوانی عملی متقاضی شده که سلامت پرواز را بمخاطره بیاندازد
ه- هر گونه مصرف دائمی دارو که استفاده مداوم آن برای متقاضی ضروری باشد
و- هر گونه اعتیاد به مواد مخدر و داروهای روانگردان.
بطور کلی متقاضی نباید از هیچگونه بیماری یا ناتوانی رنج ببرد که باعث شود بطور ناگهانی توانائی انجام وظایف مندرج در گواهینامه خود را از دست بدهد، لذا نباید تاریخچه پزشکی یا تشخیص بالینی از هر یک از موارد زیر را داشته باشد.
1- سایکوز یا روان پریشی
2- اختلالات شخصیتی
3- بیماری صرع یا هر گونه تشنج
4- اعتیاد به الکل یا مواد مخدر
5- لکنت زبان و هر گونه اختلالات گفتاری
6- هر گونه بیماری قلبی و تنفسی حاد و مزمن (مادرزادی و اکتسابی)
7- سردردهای شدید یا مکرر و سرگیجه
8- ابتلاء به بیماری مسافرت، مقاوم و مکرر
9- سابقه بیهوشی های توجیه نشده
متقاضی اخذ گواهینامه میبایستی کلیه آزمایشات خون و کامل ادرار را انجام داده و عاری از هر گونه موارد غیر طبیعی و پاتوبیولوژیک باشد. همینطور انجام نوار مغز، نوار قلب، رادیوگرافی قفسه سینه، ادیومتری یا شنوائی سنجی و آزمایشات کامل چشم پزشکی شامل تیزبینی ، میدان دید و قدرت تفکیک و تشخیص رنگها ضروری بوده و در حد امکان آزمایشات پزشکی باید مشخص کننده وضعیتی باشد که صلاحیت پزشکی متقاضی را تضمین نماید.
متقاضی باید از نظر قد و وزن در محدوده استانداردهای تعیین شده از طرف سازمان هواپیمائی کشوری باشد. فشار خون متقاضی دریافت گواهینامه باید در محدوده طبیعی بر اساس سن مربوطه باشد. (مصرف هر گونه داروی ضد فشار خون بدون مجوز شورای پزشکی هوائی سازمان با امتیاز دریافت گواهینامه مغایرت دارد) ضریب هوشی و توانائی سیستم حرکتی روانی (سایکوموتور) متقاضی میبایستی از نظر پزشک مناسب ارزیابی گردد. در معاینات سیستم شنوائی، انجام آزمونهای شنوائی ضروری بوده و در صورت لزوم با نظر پزشک هوائی معاینه کننده آزمایشات تکمیلی نیز اخذ خواهد شد. از آنجائیکه عوامل خطرزای زیر در بروز برخی بیماریهای ناتوان کننده مؤثر واقع میشوند، لذا نظر متقاضیان گرامی را به این مهم جلب مینمائیم که در صورت داشتن سابقه هر یک از ریسک فاکتورهای ذکر شده در اولین معاینه پزشکی، پزشک را نسبت به آنها آگاه سازند.
- سابقه فامیلی مثبت از هر گونه بیماری قلبی عروقی
- بالا بودن فشار خون
- بالا بودن چربیهای خون
- ابتلا به دیابت قندی
- سابقه مصرف سیگار
- ابتلا به نقرس بالینی و بالا بودن اوره خون
- اعتیاد به مواد مخدر و وابستگی دائمی به مصرف داروهای خاص
- ازدیاد وزن
بطور کلی متقاضی اخذ گواهینامه در صورتی قابل قبول ارزیابی می گردد که:
الف: معاینات کلینیکی و پارا کلینیکی ، عکس قفسه سینه، نوار قلب و نوار مغز هیچگونه علائمی از بیماریهای مهم جسمی و روانی را نشان ندهد.
ب: معاینات کامل شنوائی بینائی و تشخیص رنگ در محدوده طبیعی باشد.
ج: هیچگونه سابقه ای از تشنج، سرگیجه و سردردهای شدید و مکرر و بیماری مسافرت نداشته باشد.
د: در معاینات دهان و دندان و سینوسها یافته غیر طبیعی ذکر نشده باشد.
ادامه دارد...
دانشنامه مهندسی ایران
برداشت از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است.
مطالب تصادفی:
رباتهای ایرانی در خدمت صنایع - جمعه پانزدهم بهمن 1389
تفاوت http با https در امنيت اطلاعات - جمعه پانزدهم بهمن 1389
بهره برداری از مصالح رودخانه ها - جمعه پانزدهم بهمن 1389
استفاده از آب پنیر در غنی سازی کاه تغذیه دام - جمعه پانزدهم بهمن 1389
استفاده از آب پنیر در تغذیه دام - جمعه پانزدهم بهمن 1389
GIS چیست؟ - جمعه پانزدهم بهمن 1389
اهمیت رمزنگاری در امنيت شبكه - جمعه پانزدهم بهمن 1389
واکسیناسیون در طیور - جمعه پانزدهم بهمن 1389
مزایای استفاده از آب پنیر در تغذیه دام - جمعه پانزدهم بهمن 1389
تجارت الکترونیک و انواع آن – بخش دوم - جمعه پانزدهم بهمن 1389
تجارت الکترونیک و انواع آن – بخش اول - جمعه پانزدهم بهمن 1389
الیاف طبیعی - جمعه پانزدهم بهمن 1389
استفاده از آب پنیر در تغذیه طیور - جمعه پانزدهم بهمن 1389
آشنایی با کارت های اعتباری به عنوان الفبای تجارت الكترونیكی – بخش دوم - جمعه پانزدهم بهمن 1389
آشنایی با کارت های اعتباری به عنوان الفبای تجارت الكترونیكی – بخش اول - جمعه پانزدهم بهمن 1389
تقسیم بندی چیلرها - جمعه پانزدهم بهمن 1389